Toekomst Bertone opnieuw aan zijden draadje
Het 100 jaar oude en prachtige Stile Bertone uit Turijn, riskeert opnieuw op te houden met bestaan. De harde realiteit van de huidige auto-industrie, waarbij fabrikanten steeds meer zelf binnenshuis regelen, is dus zelfs een bedreiging voor de grootste namen. Zo kroop onlangs ook de wereldberoemde stadsgenoot Pininfarina, de afgelopen jaren door het oog van de naald. Inmiddels gaat het een stuk beter met de firma uit Cambiano en zijn er geruchten dat de toekomst van Alfa Romeo ook voor nieuwe opdrachten zal zorgen vanuit Fiat.
Een van Marcello Gandini’s briljante concepts, de Alfa Romeo 33 Carabo
De honderdste geboortedag van Nuccio Bertone (foto) -zoon van de oprichter- wordt dit jaar gevierd. Onder zijn kundige leiding werd het carrosseriebedrijf, dat vele prachtige creaties voortbracht, groot en bepalend voor de vormgeving van de moderne auto. Toch zal er weinig te vieren zijn op deze verjaardag, want ondanks de enorme vechtlust van Bertone’s weduwe Lili (dat overigens niet geheel legaal heeft plaatsgevonden), de inrichting van een museum en een sprong naar het Verre Oosten, dreigt nu een definitief bankroet. Er wordt al een tijd niet meer geproduceerd sinds de verkoop van de fabriek in Grugliasco aan Fiat.
Stile Bertone zoekt nu naarstig naar een ideale overnamekandidaat of financierder. Er werken nog circa 175 mensen voor dit legendarische bedrijf. Reeds sinds enkele maanden hebben deze mensen echter geen betaling meer ontvangen. Over enige tijd zal de rechter een curator aanwijzen. Bertone heeft een ernstig geldprobleem, wat alles in een stroomversnelling brengt nu. Er gaan geruchten dat een Turkse firma klaar staat om voor 2 miljoen Bertone over te nemen. Het bod zal aan de rechter worden voorgelegd en is slechts een van de maar liefst zeven aanbiedingen die men heeft gehad.
Marcello Gandini tekende jarenlang voor Bertone. Hier een originele schets van de Lancia Stratos.
Gewoon sluiten die toko…, daar zit niemand op te wachten
laten we wel zijn.. wat hebben ze deze eeuw nou nog getekend?
de mooie foto’s tonen iconen van weleer, de Stratos, Carabo en GT sprint ‘bertone’, zijn inmiddels tientallen jaren geleden…
stel dat de een of andere chinees het overneemt.. zou je daar blij mee zijn? nu kun je die aziatische rommel tenminste nog aan het ontbreken van design herkennen op de straat…
Dat is een
duidelijk mening, met een gehalte verbitterdheid en verstokt van enige rationalisme, wellicht voortkomend uit teleurstelling
Ik ben ook zeker geen liefhebber van aziatische vormgeving, maar omdat af te doen als rommel… getuigt niet van inzicht in de designwereld.
Volvo maakt sinds het onder chinees beheer valt eindelijk geen blokkendozen meer. Dus deze mensen zijn wel slim genoeg om te beseffen dat hun vormgeving niet per definitie een universele lijn is, maar ruimte is voor verandering en niet perse een negatieve ontwikkeling is. En geloof me; er liggen een heleboel op de loer om de rijke erfenis van Bertone voor een prikkie over te nemen. Zoiets als Sergio Marchionne heeft gedaan met Chrysler.
Ik zeg; laten we hopen dat er en chinees is die Bertone over wil nemen, ze geven wel degelijk blijk van inzicht
Misschien koopt FIAT het wel andere designer Ital design ging al naar VW. Dus er zal echt wel wat gaan gebeuren voor dit bedrijf!
Ciao
SquadrA
@Di segno, enige verbittering is idd wel aanwezig.. maar het is gewoon triest om te moeten constateren dat er de laatste jaren niet echt veel vernieuwends uit de italiaanse designhuizen komt, en bertone in het bijzonder.
ben het met je eens dat de ontwerpen van volvo steeds sterker zijn, (zeker de onlangs getoond volvo concept coupe) ondanks de chinese invloed.., dat bevestigt eigenlijk alleen maar mijn bovenstaande punt..namelijk dat ze bertone niet meer nodig hebben om een strakke auto te ontwerpen.
@squadra.. lijkt me geen echte toevoeging voor Fiat.. die gasten moeten eindelijk eens Alfa’s gaan maken, ipv bedrijven opkopen en plannen maken… de enige reden zou zijn, om te voorkomen dat andere partijen er mee vandoor gaan.
Volgens mij hebben de ontwerpers en ingenieurs van Volvo momenteel de tijd van hun leven: Voorheen mochten ze enkel bewegen binnen het hokje waar Ford ze induwde, van de Chinezen mogen ze alles zolang er Chinese akkupakketten in de hybrides gaan en de Geely-ingenieurs mee mogen kijken. Ze grepen hun kans en hoppa… één van de weinige reguliere merken die in 2013 groeipercentages in dubbele cijfers genoot.