Toch nieuwe C-segment Fiat SUV op komst?
Voor Europa verwachten we -als we de het plan van 1 juni mogen geloven- dat er enkel nieuwe Fiat-modellen komen in het laagste segment. Enkel op de Zuid-Amerikaanse markt staat er een breder gamma voor het merk Fiat gepland. Maar liefst 9 modellen. Bij ons is het kwestie van vervanging voor de 500 en de Panda plus een robuuste 500 ‘Giardiniera’ als een soort min SUV. De 500X krijgt intussen een summiere update (foto onder) en de 500L zal zelfs geen vervanger krijgen evenals de Tipo.
Toch komt er nu vanuit Turkije het bericht dat er binnenkort een nieuw mondiaal model geproduceerd zal worden naast de succesvolle Tipo. Het zou gaan om een C-segment SUV met een rationeel karakter, dat onder andere met elektrische aandrijftechniek zal zijn uitgerust. Concurrerende autogroepen hebben vaak zelfs meerdere modellen van dit type in het gamma. Volgens analisten deze week is dat dan ook precies wat Fiat erg mist. Zou Fiat stilletjes een plan voor de massa in de pijplijn hebben, dat evengoed interessant is voor Europese doeleinden? De berichten uit Bursa bieden een sprankje hoop voor de Fiat-liefhebber. De Fiat-fabriek van Tofaş kan sowieso uitzien naar een structurele productietoename voor het merk Fiat. Ook de bedrijfswagens Doblò en Fiorino zullen worden vernieuwd en ook van elektrische techniek worden voorzien.
Een concurrent voor de Dacia Duster dus? Er is inderdaad een markt voor zoiets.
Nee, meer Seat Ateca/VW Tiguan/Skoda Karoq
Laten we het hopen en dat ze ook straks toch een punto opvolger uit de hogehoed toveren. De Punto was een veel verkocht model in de EU alleen in NL niet omdat we hier VW op een voetstuk hebben staan. En ja de Punto is verouderd maar de EVO was toch echt geen verkeerde wagen. (sorry broer) Net de deur dicht gedaan van een polo en dat we hem dicht deden hadden mijn vrouw en ik beide en keken elkaar aan van zo… dat klikt wel heel anders dan de kluis deuren (beetje over trokken) van de Punto Evo die komen toch behoorlijk degelijker/robuuster over dit leek meer op Opa’s Panda II om maar te zwijgen over die van de Giuletta of 159. Toch scoorde de Punto en Polo toen 5 sterren dus zitten ze beide goed in elkaar wat toen nog telde voor NCAP nu zijn het de snufjes die belangrijk zijn en van mij mag al die troep er af zelf op letten is veel beter dan blind vertrouwen op de programeer kunsten van een ander 1 parameter verkeerd kan al fataal zijn en dan niet voor 1 maar miljoenen mensen.
Alles draait om het verdien model. Heel veel merken pompen op dit moment met heel veel extra korting de modellen in de markt om maar kramp achtig marktaandeel vast te houden. Zeer ongezonde situatie en niet reel FIAT deed hier zelf flink aan mee. Met het voor registreren van Ounto’s Panda’s etc. Deze tijden zijn echt voorbij en gaan tegen je werken op de lange termijn. PSA doet het nog steeds op zeer grote schaal en noem alle merken maar op.
Een dood lopende straat
Ciao
Squadra
Klopt Squadra. Ik hoorde laatst nota bene een Mercedes verkoper hetzelfde zeggen; “De autoverkoop levert veel te weinig op.”
Renault schijnt het nog gekker te maken met autos bij de dealwr neerzetten en als verkocht registreren en daarna verdwijnen ze spoorloos .
Waarschijnlijk verkocht Hoekree.
Nee niet verkocht wim .
Ze gaan terug naar frankrijk . Dit gebeurd om de verkoopcijfers op te krikken
Dat klopt helemaal
Wat een rare verhalen. Renault draait prima winsten in Europa, om van PSA nog maar te zwijgen. Zij hebben zo’n beetje de hoogste marges in de industrie.
Over een C-SUV: dit had Fiat natuurlijk allang in het gamma moeten hebben. Het liefst ook nog als zevenzitter. Hopelijk is Marchionne (of zijn opvolger) niet zo kortzichtig en komt die dit met spoed op de markt.