Toch een Alfa Romeo Tonale Quadrifoglio?
Nadeel blijkt voordeel.
Omdat Alfa Romeo na de introductie van de voortvarende modellen Giulia en Stelvio toch weer financieel vol in de ankers moest, voelt de in 2019 al aangekondigde Tonale als een belofte die maar niet wordt nagekomen. Toch kun je het beter beschouwen als een nieuwkomer die zo goed mogelijk zal worden uitgevoerd. De Tonale vormt namelijk letterlijk de brug naar het nieuwe tijdperk onder de vleugels van Stellantis. Hoewel het platform nog die van FCA is, wordt technisch nagedacht over het delen van de nodige techniek dankzij het erfgoed van PSA. Dat geldt met name voor de hybride techniek.
FCA’s milde hybride niet toereikend.
We weten nog goed hoe vanuit het management van FCA, vlak voor de fusie met PSA, aarzelend werd toegegeven dat er wellicht geen extra krachtig topmodel van de Tonale op rol zou staan. Met andere woorden geen Quadrifoglio. Niet omdat men er geen brood in ziet, maar simpelweg omdat dit extra en te hoge investeringen zou vergen. De meest krachtige Alfa Romeo Tonale, zou dus een gestekkerde PHEV worden met een 60pk elektromotor als in de Jeep Renegade en Compass 4Xe. Goed voor een totaal vermogen tussen de 190 en 240 pk.
Geen compromissen voor Alfa Romeo.
Met de aanstelling van Jean Philippe Imparato lijkt echter duidelijk dat men zich geen fouten wil/kan permitteren betreffende Alfa Romeo. In lijn met de Giulia en Stelvio moet er wel degelijk een klaverbladwaardige variant worden geïntroduceerd van de Tonale. Zo zou de hybride versie van de Tonale nu met enkele maanden zijn uitgesteld, met als doel meer krachtige elektromotoren (uit de Peugeot 3008) toe te kunnen passen. Eentje op de achteras van 113 pk en eentje voorin van 100 pk. De capaciteit van de batterij is ook groter, te weten 13,2 kWh tegenover 11,4 kWh. Hierdoor komt het maximale vermogen (in het geval van de 3008 gecombineerd met een 1.6 turbo benzinemotor) in potentie op 300 pk en is een echte Quadrifoglio als vaandeldrager van het Tonale gamma weer ineens realiseerbaar. Goed nieuws dus.
Imparato wil juist vaart maken met Alfa Romeo.
Het goed neerzetten van de Tonale, is slecht een eerste indicatie van hoe Stellantis Alfa Romeo gedegen wil uitbouwen de komende tijd. In het kleinste segment (B) komt ook een model (Brennero?) en men zegt dat de Giulia en Stelvio (eind) dit jaar nog een grondige update zullen ontvangen. In Cassino is de productie intussen tot een nieuw dieptepunt gekomen, maar met de komst van de Maserati Grecale en de updates voor Giulia en Stelvio moet het tij weer gekeerd worden.
It has nothing to do with mister Learned (That what his surname means in Italian). So to speak this is a fake news.
Als tip model de 2.0 met hybride techniek was een prima Q versie geweest. Nu die giulia en stelvio nog hybride maken. Dan verkopen ze er vast meer van maar die techniek is alleen naar de Ghibli gegaan helaas ik meen dat in 2017 hier al spraken was van een 350pk giulia hybride.
Raar besluit. Met de GSE motoren kan je versies van 150 en 180 pk leveren, dat lijkt
me prima als basis. En 240 pk met hybride. Als je de auto niet te zwaar maakt en er een goed onderstel eronder zet, geheel Alfa waardig. Alfa heeft snel nieuw aanbod nodig en daarom zie ik geen voordeel in dit uitstel. Ik schat in dat de echte reden is dat de leiding meer harmonisatie wil in techniek, om kosten te besparen. Daarmee vrees ik dat de GSE net als de TwinAir vrij snel uitgerangeerd gaat worden, feitelijk voordat deze ooit echt breed is ingezet. Jammer, zeker ook omdat ik qua betrouwbaarheid de FCA techniek hoger aansla. Wel zijn de PSA motoren krachtig en zuinig.
@CCHans
You have right on the better part of it.
Some of you may look at the news from one particular media outlet, one with the original story. The news says that the Tonale SOP was postponed by 3 months. From October to January.
I must inform you that I’m is well aware of production date for quite some time, date which predates official merger of PSA and FCA. In the article they said that the postponement has happened after the January 19th. That’s not true.
Also the reason behind the postponement is not the one they had mentioned. At one time like mid 2020 they did feasibility study for Tonale on PSA EMP2 platform. It was discarded by Pietro Gorlier who was at the time FCA COO for EMEA region. For reward he was not named in Stellantis’ TOP 44 managers. He is still handling the spare parts but which are not called Mopar anymore.
They also have the task to bring costs down. They made one important action to achieve this goal.
I must say that amount of cash saving per car which PSA or Tavares had put upon Pomigliano team is huge. I can not say how much but it’s huge. I was shocked when I saw it.
For Tonale I’ve spoken. Already delay was from September/October to December/January SOP. And that’s for ICE versions. MHEV and PHEV SOP is planned for later during the Q1 2022.
Something is wrong with the article but I don’t know exactly what.
Compass is a P4 PHEV set-up for performance. Peugeot has P2 PHEV set-up for fuel consumption but in this case it has 225 HP on paper and in practice around 2 seconds slower 0-60 time than Compass.
Peugeot 3008 also has P2P4 PHEV set-up with 300 HP. It has nice acceleration but not so nice fuel economy and weight. It weighs something like 2 metric tones. It’s too much for proper Alfa Romeo.
Actually I’m not sure that Tonale was ever planned with the identical PHEV powertrain as Compass and Renegade. Same typology/scheme yes but I’m not sure about ICE power and electric motor power.
Oeps ik zat Even op de de car configurator maar een giulia zoals ik hem graag zou zien kost zomaar een 60K. Er zit dan ook zomaar van allerlei rommel op die ik helemaal niet wil maar zit in de koppel verkoop. Misschien toch een goed idee om als nog betaalbare versies op de markt te zetten.