TIME Magazine zet Marchionne neer als held van de autoindustrie

Marchionne TIME

De zeer vaak gelauwerde Sergio Marchionne maakt nu deel uit van tal van andere wereldberoemde mensen die ooit de cover van Time Magazine haalden. Het prestigieuze Amerikaanse weekblad legt maandag een editie in de schappen die vooral over de CEO van Fiat zal gaan. Hij wordt in de nieuwe editie neergezet als een held, vooral omdat hij met de redding van Chrysler ook een hoop banen heeft veilig gesteld en zelfs honderden nieuwe jobs heeft gecreëerd. En over ‘jobs’ gesproken, Marchionne wordt in het blad ook de Steve Jobs van de autoindustrie genoemd. De vergelijking tussen de ene excentrieke man die altijd hetzelfde draagt (droeg) en de ander is immers snel gemaakt. Marchionne zou namelijk min of meer dezelfde karaktereigenschappen bezitten als de onlangs overleden man van Apple, zoals het te lijf gaan van ‘problemen’, een ziekelijke hang naar perfectie en een zeer inspirerende manier van mensen motiveren.

Wat Daimler niet lukte, lukte Marchionne wel en inmiddels zijn de werknemers van Chrysler vol lof over hun CEO. Time benadrukt ook dat Chrysler hoe langer hoe meer een reddingsboei van Fiat aan het worden is. Dankzij Marchionne kan de Amerikaanse autoconcern zich weer profileren als bedrijf dat zeer goede en vooral ook weer door het publiek zeer geliefde auto’s kan bouwen. Men noemt Marchionne recht door zee, iemand die de ander roemt om zijn inzet en niet z’n afkomst of rang, humorvol en iemand die nooit genoegen neemt met een middelmatig resultaat. De concurrentie komt zo nu en dan zelfs stuntelig over, vergeleken bij de bedrijfsvoering van deze Italiaan.

Deel dit artikel:

15 gedachten over “TIME Magazine zet Marchionne neer als held van de autoindustrie

  • 9 december 2011 om 09:00
    Permalink

    Konden we dat in Europa ook maar Marchionne zeggen… Als er iets stuntelig overkomt aan deze kant van de oceaan dan is het wel de bedrijfsvoering van Fiat, Alfa en Lancia.

    Beantwoorden
  • 9 december 2011 om 09:38
    Permalink

    Hm…Europa ….pff
    Fiat is ook hier juist beter bezig dan ooit, jammer genoeg valt dat niet erg op bij sommigen omdat hier altijd alles verzuipt in het moeras van de ‘oude problemen’.

    Beantwoorden
  • 9 december 2011 om 10:04
    Permalink

    Beter bezig dan ooit? vijf verliesgevende fabrieken in Italië omdat er nauwelijks nieuwe modellen zijn? Slechts twee modellen in de Alfa line-up? Het laatste beetje merk-eer van Lancia om zeep geholpen door twee Amerikaanse knakenbakken om te labelen? En al dat marktaandeel dat Fiat heeft prijsgegeven de afgelopen jaren? En daarmee de aansluiting met Opel, Peugeot en Citroën verliest?

    Ja, Fiat is beter bezig dan ooit. Dream on.

    Beantwoorden
  • 9 december 2011 om 12:20
    Permalink

    Ja beste Lancia4Ever, sommigen (zoals Alfa156) snappen het macro-economische van de auto industrie gewoonweg niet. Gelukkig snapt Merchionne het heel goed! En San, Opel draait inderdaad helemaal niet goed. De afgelopen 10 jaar draaien ze met dikke verliezen en recente berichte wijzen erop erop dat GM nu heel rigoreus gaat ingrijpen.

    Beantwoorden
  • 9 december 2011 om 14:10
    Permalink

    @henk: Sommigen snappen het macro-economische van de auto-industrie niet? Laat me niet lachen. Investeren in de V.S. en Europa laten vallen. Lekkere macro-economische gedachte. En waar is Fiat in China, Rusland of India? Nergens…

    Opel durft tenminste te investeren in nieuwe modellen. Dat de organisatie veel te zwaar is zal ik niet ontkennen maar ze hebben wel een compleet en modern productgamma. Dat is investeren in de toekomst. Net als VW, Hyundai, Kia, Nissan en ik kan nog wel tich merken opnoemen die hun zaakjes vele malen beter voor elkaar hebben dan Fiat. Helaas, zeg ik erbij want ik zou het liefst morgen nog prachtige zwarte cijfers en een goedverkopend en vers Fiat-productgamma zien.

    Fiat laat klanten nu in de kou staan. Er zijn geen nieuwe modellen en klanten lopen over naar de concurrenten. De Fiat-verkopen zijn in heel Europa ingestort.

    Ik zie het nu al gebeuren met deze tweede economische recessie dat Marchionne opnieuw een rem zet op de ontwikkeling van nieuwe modellen. Punto en Bravo uitstellen, Alfa weer niet naar de V.S, dat soort geintjes.

    Beantwoorden
  • 9 december 2011 om 15:11
    Permalink

    @ Alfa156
    Precies! Fiats marktaandeel is alleen maar aan het dalen. Z’n modellengamma krimpt alleen maar en draait volledig op de Panda, Punto en 500, waarvan de 500 de nieuwste is (en nota bene uit 2007 stamt…!). Ook ik denk dat Fiat weer de investeringen door deze tweede crisis zal gaan uitstellen, terwijl je juist wel moet investeren. Dat laten met name de Duitsers zien (VW, Opel, MB etc.), ook de Fransen komen met nieuwe modellen (DS-lijn, 508, 208). Fiat heeft gewoon een uitbreiding van het Bravo gamma nodig (SW, 3-deurs, zie de toch redelijk succesvolle Bravo/a/Marea), MPV’s a la Scenic en Meriva, Cross-overs/SUV’s a la Qashqai en Tiguan etc.
    Daar komt nog eens bovenop dat Fiat zich (te veel…) op Chrysler concentreert en daarmee Europa (en India!) compleet links laat liggen.

    Het probleem van de Italiaanse fabrieken lijkt mij dan ook op te lossen door veel nieuwe (succesvolle) modellen te introduceren. Daarmee gaat gelijk de bezettingsgraad van de fabrieken omhoog en daarmee ook de winstgevendheid!

    Beantwoorden
  • 9 december 2011 om 15:12
    Permalink

    Edit: Was even de nieuwe Panda vergeten, die nu natuurlijk Fiats nieuwste model is i.p.v. de 500, maar dat laat onverlet dat Fiat te weinig nieuwe modellen heeft geïntroduceerd de afgelopen jaren.

    Beantwoorden
  • 9 december 2011 om 18:07
    Permalink

    Ja ja..heel slim en economisch verstandig dat ontwikkelen van modellen die eigenlijk niet renderen en het bedrijf verder in de schulden helpen. Prachtig dat juist merken als PSA en Opel worden aangedragen als voorbeeld… telkens een compleet modellengamma maar altijd in hetzelfde tempo ongeacht het gebrek aan inkomsten. Investeren in de toekomst noem je dat?? Als een blinde vink je bedrijf om zeep helpen noem ik dat terwijl je rekent op de gebruikelijke staatssteun die nu meer onder druk staat dan ooit tijdens de EU crisis.

    Fiat kostte dat tien jaar geleden bijna de kop en brengt nu bijna op eigen houtje op een zoveel mogelijk winstgevende manier haar producten op de markt. Helaas was het daarbij tot voor kort nog te veel afhankelijk van de Europese markt. Vind ik trouwens belachelijk dat dat hier door sommigen vergeten wordt alsof het niets is. De startpositie van Fiat is ronduit belabberd geweest de afgelopen 8 jaar. De niet kostenefficiënte bedrijven die hier zo bejubelt worden zoals Renault, PSA en Opel hebben meer mogelijkheden maar draaien al 10 jaar geen winst meer op de Europese markt. Giganten als VW, GM, Toyota en Ford mag je al helemaal niet noemen in deze context, want dat zijn feitelijk geen Europese bedrijven die ons continent als startpositie hebben. Loftrompetten aan hun adres en niet aan die van Fiat omdat de firma uit Turijn geen legbatterij meer toepast op haar productengamma is de wereld op z’n kop.

    Beantwoorden
  • 9 december 2011 om 20:34
    Permalink

    Voor alle pessimistische wijsneuzen: Waar stond Fiat goed en wel 10 jaar terug en hoe was de bedrijfsvoering toen.
    Laat S.M. maar begaan dan weten we tenminste dat er een goede bedrijfsvoering is en een goede basis voor de toekomst.

    Beantwoorden
  • 9 december 2011 om 20:51
    Permalink

    Ik ben absoluut niet tegen S.M.. Juist toen hij begon bij Fiat was hij zo goed bezig, dat hij inderdaad Fiat redde (door onder de mentaliteit/bepaalde structuren bij Fiat te veranderen). Ik vind het alleen minder verstandig om bepaalde (belangrijke) investeringen uit te stellen. Overigens waren de GP en de Panda (de modellen waardoor Fiat kon overleven) al min of meer klaar voordat hij kwam.

    Beantwoorden
  • 10 december 2011 om 11:53
    Permalink

    Inderdaad, Lancia4Ever, dat is precies wat ik bedoel en zoals het is….

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.