Tim Kuniskis nieuwe chef Alfa Romeo en Maserati
Tim Kuniskis mag bij FCA Reid Bigland vervangen als internationale voorman van Alfa Romeo en Maserati. Bigland verving in mei 2016 Harald Wester en deed dat met de nodige overtuigingskracht. Hij mag zich nu gaan concentreren op de Noord-Amerikaanse markt. Je zou op papier zeggen dat de Canadees daarmee een stapje terug moet doen, maar omdat voor FCA juist heel veel van deze markt afhangt, is het eerder een pas naar voren. Dat zegt ook CEO Sergio Marchionne, die over een cruciale doorontwikkeling van de merken Alfa Romeo en Maserati spreekt, op de Amerikaanse en Canadese markt. Sommigen zien in Bigland overigens een nieuwe leider voor het concern in het tijdperk na Marchionne (vanaf 2019).
Kuniskis komt juist van de Amerikaanse divisie Chrysler, Dodge, Fiat en SRT en mag zich nu internationaal gaan oriënteren op de ontwikkeling van FCA’s automerken. Hij is een oude bekende die in 2011 al Laura Soave verving bij het opnieuw in de VS introduceren van het merk Fiat.
Interessante ontwikkeling. Bigland staat op het netvlies als degene die met veel elan de Giulia introduceerde aan de Amerikaanse pers, dat deed hij heel overtuigend. Logisch dat ze hem nu verantwoordelijk maken voor de belangrijkste markt van FCA, en wellicht in de toekomst als nieuwe CEO. Kuniskis had een hele lastige klus: hij moest Chrysler en Dodge saneren, en aan hogere marges helpen. Dat is redelijk gelukt, maar het ging wel met de botte bijl en ten koste van volumes: van veel verliesgevende modellen werd de productie gestaakt. Als hij ook zo te keer gaat met de Europese modellen dan kunnen we wat gaan beleven. Maar misschien krijgt hij nu een andere opdracht mee, dat kan natuurlijk ook.
Nou… dat kan haast niet Mareblu. Met de botte bijl door Alfa heen gaan betekent dat er niets overblijft. De Mito kan je stoppen, maar dat zou sowieso gaan gebeuren. Hij begint met een merk dat geen grammetje vet op de botten heeft: De enige vrijheid die hij heeft is kiezen tussen introducties: Welke?
Dat de man uit de V.S. zal evenwel niet behulpzaam zijn in het begrijpen van de Europese markt, die hoe hard men het misschien ook anders wil, de belangrijkste markt voor Alfa is. Ben benieuwd of de man begrijpt dat er meer bestaat dan SUV’s.
Enkel een Europeaan – of beter nog een italiaan – heeft besef van de waarden van Alfa en Maserati. Slechte zaak dit. De klemtoon zal liggen op cijfertjes en niet op het product.
Trouwens net gelezen over samenwerking met suzuki.
Komt van suzuki zelf vandaan . Fca dus
Ja maar Sergio… je weet toch dat jullie allang samenwerken met Suzuki (dieselmotoren) en dat het nu enkel om een strategische uitbreiding gaat in India…. Iets wat jullie goed kunnen gebruiken gezien het jaren lange aanmodderen daar. 😉
De Fiat strategie in India is mislukt, maar Jeep is er vorig jaar (met voorlopig uitsluitend de Compass, ik meen lokaal geproduceerd) succesvol gestart. Suzuki is in India met dochtermerk heer en meester, en heeft een marktaandeel van 50%, goed voor 1,6 miljoen stuks in 2017! Fiat deed er nog slechts 2700, Jeep werd halverwege het jaar gelanceerd en verkocht er al meteen 13.000. Het is me een raadsel waarom Sergio de nieuwe Braziliaanse Fiats daar niet heeft geïntroduceerd trouwens, die lijken me net als de Tipo zeer geschikt voor die markt. Gaan ze daarin iets doen met Suzuki, lokaal nieuwe Fiats assembleren?
De compass wordt in mexico en Brazilië gemaakt en in de toekomst in india en china
De Compass wordt sinds medio 2017 in India gebouwd voor zowel India als overige rechtsgestuurde landen. In China wordt de Compass vanaf januari 2017 gebouwd door de joint venture Guangzhou-Fiat, die ook de Renegade bouwt.
Vanaf jan 2018 bedoel je zeker
Nee ik bedoelde echt 2017, op basis van oa dit bericht van eind 2016, waar staat dat de Compass in China eerder op de markt kwam dan elders: https://carnewschina.com/2016/12/28/new-jeep-compass-launched-on-the-chinese-car-market/
En op basis van de hieruit voortvloeiende verkopen in 2017: http://carsalesbase.com/china-car-sales-data/jeep/jeep-compass/