The smaller, the better!

Lees hier meer details over de nieuwste innovatie van FPT na de introductie van Multiair en Multijet2.

Het is natuurlijk leuk als de CEO van je favoriete merken in een plan de nodige aankondigingen doet van enkele smakelijke nieuwe modellen. Maar misschien is het wel nog veel interessanter als er vooral motorische innovaties in de pijplijn zitten. Innovaties die ook nog eens precies aansluiten op de eisen van de markt. Combineer een dergelijk nieuwtje met de toegang tot enorme infrastructuur in laten we zeggen de VS, en het feest is helemaal compleet. De fabrikant kan daar namelijk in een relatief korte periode en ondanks een matig economisch klimaat ontzettend van groeien. En als je dan ook nog eens precies te bieden hebt waar overheden om vragen, zit het met die toekomst wel snor! Meer nieuwe aantrekkelijke auto’s -die ook nog eens goed verkopen- zijn dan ineens een stuk dichterbij en helemaal niet zou wishful als nu.   

Technologische kampioenen als Multiair en MultiJet2 dragen daar volop aan bij en zullen in de nabije toekomst voor nieuwe wapenfeiten zorgen. Een van die feiten is een wel hele opmerkelijke vorm van downsizing en krijgt dan ook een titel mee die iedereen kan verstaan. De 900 cc ‘Smallest Gasoline Engine’. Klein en krachtig, heel Italiaans, maar straks ook heel Amerikaans. In Amerika zal men er dankzij de tijdgeest langzaam maar zeker van gaan houden. Straks is het ’the smaller the better’ wat de aandelen omhoog doet schieten, na jaren van het tegenovergestelde.

Gedurende het volgende jaar zullen we steeds meer over dit nieuwste benzinewondertje van FGA-FPT te horen krijgen. Een motor met ultra lage uitstoot en vebruik, maar met ruim voldoende vermogen. Deze tweecilinder Multiair zal op de Fiat 500 debuteren en biedt hetzelfde rendement als een 4 cilinder motor met hetzelfde vermogen. Het verschil zit ‘m in het gewicht en de omvang dat bij dit bommetje 20% minder is dan bij de conventionele 4 cilinders. En natuurlijk een nรณg lager verbruik. Het scheelt allemaal echt een slok op een borrel!

Marchionne zei vorige week in Rome over deze motor, dat dit de ultieme prestatie is op het gebied van downsizing. Volgens de CEO past daarom deze naam (SGE) het allerbeste bij de filosofie van kleiner, schoner, zuiniger en voldoende vermogen. 

Het 2c turbootje zal in twee varianten verkrijgbaar zijn van 80 en 105 pk. De turboloze variant zal nog altijd 65 pk hebben. En dan zal er ook nog een variant zijn die geschikt is voor gas. Na de 500 zal de dubbele cilinder motor ook zijn weg vinden naar de PuntoEvo en de nieuwe Panda. We verwachten ‘m ook op de Ypsilon vanaf 2011 ook al is dรกt nog niet officieel. En dus natuurlijk in de kleinste modellen van Chrysler t.z.t.   

We hebben het voorgevoel dat FGA met veel, ja heel veel motorische innovaties zal komen de komende jaren.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “The smaller, the better!

  • 28 december 2009 om 10:59
    Permalink

    Helemaal goed natuurlijk, maar ik zit persoonlijk meer op nieuws rond de opvolger van de Busso-V6 te wachten…

    Beantwoorden
  • 28 december 2009 om 11:40
    Permalink

    @Marcos:
    Ik twijfel of het introduceren van een nieuwe V6 op dit moment wel raadzaam is. De ontwikkeling kost veel, en het blok zou op dit moment alleen in de al wat oudere 159, Brera & Spider een plekje kunnen vinden. De verkoopaantallen van deze modellen zijn m.i. niet voldoende om de ontwikkelkosten terug te verdienen. Ik verwacht deze motor eerlijk gezegd niet eerder dan bij de introductie van toekomstige grote modellen als de Giulia/169.

    Beantwoorden
  • 29 december 2009 om 10:45
    Permalink

    Ik mag toch aannemen dat het rendement van deze 2 clinder beter is dan een vergelijkbare 4 cilinder met hezelfde vermogen??? Bijvoorbeeld de 1.4 Multi Air?? Anders zou deze toch niet zuiniger worden? Of wordt die zuinigheid alleen gehaald door een lager gewicht??

    Beantwoorden
  • 29 december 2009 om 12:52
    Permalink

    Beter dan een conventionele 4 cilinder (gelijke prestaties en zuiniger,kleiner, schoner). Dat betreft dus geen 1.4 Multiair. ๐Ÿ˜‰

    Beantwoorden
  • 30 december 2009 om 17:11
    Permalink

    Wie zal de eerste zijn die deze motor in een originele 500 gaat hangen?
    Weet zeker dat binnen een jaar na introductie een filmpje op Youtube staat van iemand die het klaar maakt. ๐Ÿ™‚

    Beantwoorden
  • 18 februari 2010 om 19:31
    Permalink

    ik zit meer te denken aan iemand.. die twee tweecilinders monteert… een voorin.. en een achterin.. een echte bimotore..of zo dan wordt het weer spannend.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.