The new Chrysler

New Chrysler

De komst van Olivier François als belangrijke CEO, is niet het enige nieuws wat achter de deuren in Detroit vandaan kwam.

Voor de Amerikaanse tak zijn ook wat extra notities officieel bevestigd. Nogmaals, het totale plan zal pas volgende maand aan het publiek getoond worden.

De verwachtingen zijn misschien voor ons als liefhebbers van de Italiaanse autoindustrie redelijk hooggespannen, maar dat geldt des te meer voor menig Amerikaan. In het plan voor de Amerikaanse merken van het nieuwbakken concern staat een nieuw merk in de planning. Voor pick-ups, suv’s en bedrijfswagens zal het merk RAM namelijk vorm worden gegeven. Iets wat wij Europeanen meestal een logisch onderscheid vinden (op enkele uitzonderingen na), maar wat in de VS nog niet de praktijk was. De hoge modellen waar het hier om gaat hadden namelijk een Dodge logo. Mede hierdoor was de merkidentiteit rond dit zogenaamd ‘sportieve’ zorgenkindje van Chrysler erg troebel geworden. RAM zal heel toepasselijk straks dus symbool staan voor al het krachtwerk. Fiat en IVECO bedrijfswagens zullen in de VS onder dit label verkocht gaan worden, waardoor deze Italiaanse tak in zwaar weer, weer een gezonde impuls kan krijgen. Dodge kan op zijn beurt werken aan het imago van sportieve doch redelijk betaalbare ‘upperclass’ sportwagen in samenhang met Alfa Romeo.

Ralph Gilles zal Michael Accavitti vervangen die tijdelijk nog aan het roer stond bij Dodge. Het kersverse RAM zal onder leiding komen van Fred Diaz jr. Michael Manley blijft CEO van JEEP. Hij is overigens ook eindverantwoordelijke over de distributie van Chrysler middels het netwerk van FGA. Chrysler zal zich gaan positioneren als ‘hoogwaardig’ luxe merk en zal haar krachten hiervoor bundelen met Lancia. Olivier François zal zoals gezegd over deze nieuwe organisatie kundig leiding gaan geven.

Deel dit artikel:

3 gedachten over “The new Chrysler

  • 7 oktober 2009 om 13:20
    Permalink

    Ik snap niet heel erg goed waarom Chrysler een “hoogwaardig” luxe merk gaat worden? Welke modellen in Amerika van het “concern” zijn er dan nog betaalbaar? Of moet Fiat die rol overnemen?

    (overigens heb ik geen flauw idee hoe Chrysler nu in Amerika bezien wordt)

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 14:24
    Permalink

    Chrysler wordt vandaag de dag in Amerika als een mislukt premium merk gezien (zeg ik het toch..). Ze zitten op het een twijfelachtig niveau. De meer massaproducten waarvan jij je afvraagt welke dat zullen zijn zullen inderdaad van Fiat gaan komen. Te beginnen met de 500. Chrysler krijgt ook compacte maar nog altijd luxere modellen.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 17:09
    Permalink

    Hoeveel stokslagen komt er op het ‘P-woord’ te staan?

    De naam RAM is effe wennen. Komen ook trucks boven de 15 ton klasse onder die naam op de markt?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.