Testfase Lancia Flavia 2014 begonnen in Oostenrijk?

Is dit de toekomstige Lancia Flavia/Chrysler 200, of is dit wat anders? En waarom rijdt ie rond met Oostenrijkse platen uit de ‘Graz Umgebung’. Deze scoop is al een aantal dagen een heuse ‘mystery guest’ op het internet en werd voor het eerst getoond op het Nederlandse Autojunk.nl. We hebben even gewacht met ons oordeel en komen tot de volgende analyse;

Hoewel het een Giulietta-carrosserie betreft, hebben we niet de indruk dat het hier om een Alfa Romeo (Giulia) gaat. Dit ruimer gemaakte ‘jasje’ (iets breder en iets langer) is namelijk al vaker ingezet om toekomstige modellen op het ‘Compact US Wide’ platform te camoufleren, met name in de VS. Voor de ontwikkeling van de Dart, een nieuwe Jeep/Alfa Romeo SUV en de Chrysler ‘100’, werd en wordt deze verpakking namelijk ook al gebruikt. Het is veel waarschijnlijker dat om een nieuwe D-segment Chrysler/Lancia gaat, gezien de ogenschijnlijk definitieve grille aan de voorzijde.

Het verrassende aan deze mock-up is dat de reeds verlengde carrosserie, aan de achterzijde op creatieve wijze nóg langer is gemaakt. Dit kan duiden op de ‘XXL’ variant van het Compact-platform, oftewel de langste versie. Op deze variant van dik 4,8 meter lengte, komt de opvolger van de Chrysler 200 te staan en de uiteindelijke vervanger van de Lancia Lybra. Als het goed is debuteert de Chrysler versie eind volgend jaar al. Sommigen beweren dat ook de Alfa Romeo Giulia deze ondergrond krijgt, al is dat nog lang niet helder, aangezien er ook sterke geruchten zijn over achterwielaandrijving. Dit wat we hier zien is vrijwel zeker een voorwielaangedreven model.

Het tweede verrassende aspect, zit ‘m in de Oostenrijkse kentekenplaten en het feit dat de test überhaupt op Europese bodem plaatsvindt. De aanduiding ‘GU’ staat voor ‘Graz Umgebung’ en laat dat nu ook net de locatie zijn waar autotechniek-fabrikant Magna Steyr is gevestigd. Magna was tot de overname door Fiat een vaste partner van de fabrikant uit Detroit en produceerde de Chrysler 300C. Fiat heeft deze samenwerking (tijdelijk?) verbroken in 2009. Van de nieuwe middensegment Lancia zal ook een Stationwagon variant op de markt komen en het is niet ondenkbaar dat deze juist niet in de VS zal worden gebouwd, aangezien dergelijke modellen niet al te populair zijn daar. Ondanks deze hypothese blijven ook wij met een paar grote vraagtekens zitten wat dit model betreft. Wat denk jij?

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Testfase Lancia Flavia 2014 begonnen in Oostenrijk?

  • 17 oktober 2012 om 22:12
    Permalink

    Opvolger van de Lybra? Ik geloof dat ik een zogenaamde “late adopter” ben want ik heb net een bijna 13-jaar oude Lybra 2.0 Comfortronic als opvolger van mijn 16-jaar oude Delta gekocht. Che bella macchina! Ik weet het, aan mij heeft de firma FGA niet veel. De firma Bezzera dan weer wel. http://www.bezzera.it (let op de scudetto, je eigen Alfa Romeo voor op het aanrecht!). En deze firma uit 1901 is ook nog eens gevestigd in Rosate, op een steenworp afstand van Arese…

    Als iemand overigens mijn Delta 1.8 vvt GT met RECARO en nog 9 maanden APK gratis wil hebben, hij staat op speurders.nl.

    Viva l’Italia!

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2012 om 00:19
    Permalink

    Zou het niet kunnen zijn dat deze auto voorzien is van vierwielaandrijving en dat deze door (of met) Magna is ontwikkeld?

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2012 om 11:51
    Permalink

    Aan de voorkant te zien kan het volgens mij inderdaad niet anders als een Lancia/Chrysler zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.