Test nieuwe Lancia Ypsilon 2011: Avant-première in Amsterdam
Waar kun je in Nederland binnen een afstand van 1 kilometer driemaal Lancia Thesis, een handje vol Ypsilons, enkele Lybra’s en zelfs nog een stuk of vijf Kappa’s tegenkomen? Het antwoord luidt natuurlijk Amsterdam en dat heeft alles te maken met de jarenlange Lancia-traditie die daar heerst met dank aan Auto Halan. De Amsterdamse Lancia-dealer (afslag S111, A10) nodigde ons uit om Lancia’s nieuwste en belangrijkste product van dit moment, eens goed te ervaren. Morgen is het de grote dag voor deze rasechte Lancia-dealer, waar de verkoopmedewerker ook een halve Barista is. We kregen een warm stijlvol onthaal volgens de traditie van het merk en ontvingen uit een prachtig apparaat met Lancia-logo een Cappuccino en Espresso. Daarna was het tijd om de Ypsilon met TwinAir-motor te starten.
Uiteraard heb je een eerste indruk reeds bij ons kunnen lezen met dank aan Bart van den Acker, die enkele weken geleden voor ons in Turijn het nodige noteerde. Nu is het de beurt aan de redactie zelf; Het betreft opnieuw een TwinAir en we kunnen niet anders zeggen dan dat deze ‘Engine of the Year 2011’, in combinatie met de mooi vormgegeven Lancia-carrosserie, voor een hoog ‘wannahave’-gehalte zorgt. Lancia heeft hiermee een zeer aantrekkelijk aanbod in handen, wat een goed voorteken is om eindelijk weer eens meer Lancia’s op onze nationale wegen te zien verschijnen. In ieder geval in Amsterdam, waar we dan ook veel bekijks trokken met deze 85 pk sterke Ypsilon in Bicolore uitvoering (Grigio Argento/Grigio Pietra). De chique uitgevoerde Platinum is een stadsauto met de flair van een Fiat 500, maar dan met onsje meer luxe, comfort en praktische ruimte. Deze mini-Delta is echt een auto waar je al snel van gaat houden. Hij voelt uiterst solide en is zeer goed geïsoleerd. De charmante brom van de TwinAir is een welkom geluid in een cabine, dat je de illusie geeft in een volwaardige B-segment auto te rijden. Een knap staaltje productontwikkeling uit Turijn. Dat blijkt ook uit het feit dat onze behoorlijk lange fotograaf kon redelijk gemakkelijk achterin de 384 cm lange auto zitten. De ‘Urban Black’ lederen stoelen bieden een optimaal zitcomfort. Wat dat betreft is evenals bij de Delta, een ideale ambiance nog altijd een van de belangrijkste kernwaarden van Lancia gebleven.
Degelijkheid en goede afwerking is alomvertegenwoordigd aan de binnen en buitenzijde van deze in Tychy samengestelde auto. Het enig wat ietwat ‘dun’ op ons overkwam was de rank vormgegeven ‘lip’, die over het centraal op het dashboard geplaatste klokwerk loopt. Deze kan tijdens een ‘bumpy ride’ iets vibreren (zonder geluid dus) en vormt voor menig scepticus natuurlijk de ideale aanleiding om dit Italiaanse product eens flink doormidden te zagen. Onterecht uiteraard, want de lekkere TwinAir aangedreven ‘Lancietta’ streelt je zintuigen juist in tal van opzichten. Voor een overzichtelijke prijs van 16.600 euro heb je deze zeer complete vijfdeurs BPM-vrije Lancia op de oprit met A-label. Voor ons viel het kwartje wat de filosofie achter deze auto betreft, dan ook definitief; ‘Luxe’ is volgens Lancia iets waar iedereen recht op heeft en dat straalt de Ypsilon volledig uit. Er zijn geen ‘mitsen’ en ‘maren’ of compromissen te bespeuren. Dit is met vlag een wimpel de ideale Ypsilon. De beste kleine Lancia, dat het merk de afgelopen 25 jaar heeft gebouwd. Het mooie maar verwaterde merk van meer dan 100 jaar oud, heeft traditie en vooruitgang eindelijk in een vorm weten te gieten, dat goede hoop geeft op een betere toekomst. De fusie met Chrysler-Jeep, zal daar alleen maar aan bijdragen. Lancia is springlevend.
We bedanken Auto Halan voor deze inspirerende Avant-première en zien de Ypsilon graag terug tijdens de landelijke perspresentatie. Bekijk deze mooie Lancia morgen (zaterdag 25 juni) zelf ook van 10:00 tot 17:00 bij deze officiële Lancia-dealer.
[nggallery id=632]
fotografie: Paul Vaarkamp
Mijn ervaring met de Ypsilon was niet zo positief. Achterin zat ik met mijn hoofd tegen het dak (en ik ben helemaal niet zo groot) en het handschoenenkastje valt op je knieën als je het opendoet want er zit geen vertragingsveer in. De wielen ogen veel te klein. Ik weet het, het zijn details maar die bepalen wel hoe je je voelt tov deze auto.
En die neus vind ik echt wel walgelijk lelijk. In het echt nog erger dan op foto. Als Lancia springlevend is, waarom plakken ze dan een neus van een Ssangyong Rodius op die auto?
http://www.autozine.nl/text/434.html
Lusso
Jouw vergelijking is wel erg ver gezocht. Zo ken ik er nog wel een:
Link>
Ik ben het totaal niet eens met Lusso,
Ik heb vandaag bij Italia A Zandvoort in de nieuwe Ypsilon gezeten en wat mooi product hebben ze neer gezet ik zat prima en als iemand het kan weten ben ik het met 1m98 mijn goede vriend Tom kon gewoon achter mij zitten das byzonder!!
Daarnaast hebben we gekeken naar de nieuwe Lancia Thema in het echt is deze auto zoveel mooier als op foto’s beetje een combi van Lancia en Maserati en idd een Amerikaan maar er zitten wel hele mooie lijnen in die auto het klopt allemaal wel! Echt je zou die bak hebben je stapt in en je rijd in een keer zo naar Italia echt de Uber Limo!!
Ciao
Squadra