Test Lancia Thesis

Er is slechts één E-segment limousine dat zich onderscheidt van alle andere in de wereld.

En zelfs dat is bijna een understatement. Want het model waar we in ons tweede deel van onze Lancia special op in willen zoomen, heeft dat onderscheidende karakter niet in de laatste plaats te danken aan het feit dat het een echte Lancia is tot in elk detail; De Lancia Thesis. De Thesis is een vlaggenschip met hele pure Italiaanse genen. Sommigen zeggen dat het visioen die de makers van de Thesis hadden, zelfs leidde tot de voorlopig laatste echte Lancia. Al is dat wat relatief, aangezien die uitspraak zich al heel vaak heeft voorgedaan in de geschiedenis van het merk. Toch klopt het wel enigzins, want een van de redenen voor de commerciële impopulariteit van de Thesis heeft ook een beetje met dat uitzonderlijke ‘100% Lancia’ DNA te maken. Een Lancia waarin meer dan 100 jaar uniciteit lijkt te zijn samengevat, kán volgens ons nu eenmaal geen algemeen geaccepteerd eindproduct opleveren. Dat laatste kon het merk ondanks dat het wel gebeurde, zich ook toen al in 2002 niet permitteren. Vandaag de dag is een dergelijke actie dan ook taboe. Lancia zal nog alleen een heel eigen vlaggenschip krijgen als elke cent ervan terug verdient kan worden. Tegelijkertijd maakt dat grillige bestaansrecht de Thesis ook zo ontzettende aantrekkelijk. Het is duidelijk dat Lancia als geen ander thuishoort in dit segment. We ervaren een tijdloze hoogwaardige auto die inmiddels al uit productie is (2008 na +/- 25.000 exemplaren). Maar wat ons betreft is de Thesis een auto die je met wat updates zo weer terug in productie zou kunnen nemen. Als een prachtige ambachtelijke en traditionele limousine voor de echte liefhebber. Helaas komt dat steeds minder voor in de huidige autoindustrie. We vergaten bewust even die harde werkelijkheid en reden met een Thesis 5 cilinder 2.0 Turbo.

Toch is de Thesis echt zo’n auto die duidelijk vanaf dag 1 geen hoge verkoopaantallen als uitgangspunt moet hebben gehad. De auto is net als een goede ‘Barolo’. Je wilt ‘m enkel en alleen delen met je zorgvuldig geselecteerde wijnvrienden. De Thesis is dan ook een prachtig geheel dat garant staat voor een hoop genot en een rijk boeket qua smaakbeleving. Uiterst bijzonder, want er zijn juist in dit segment zelden auto’s die zo’n emotie bij je weten op te roepen. Als bestuurder én als passagier. Het exemplaar dat wij reden stamt uit 2006, het jaar waarin Lancia haar Centenario vierde. Het betreft een Emblema in mooi gedistingeerd Canaletto Blu (donkerblauw metallic) met traditionele Alcantara bekleding. Normaal gesproken geven we in deze auto de voorkeur aan Poltrona Frau leder, maar als we het dan toch over 100% Lancia hebben…

Dit melodramatische gevoel van Italiaanse luxe zit ‘m dus in de zeldzaamheid en de pracht van het ontwerp. We waanden ons echte Italiaanse ambassadeleden terwijl we over de Nederlandse snelweg gleden in een Thesis Turbo die lekker van z’n plek komt. Glijden doet ie onwaarschijnlijk mooi dankzij de elektronisch geregelde Skyhook schokdempers. De auto voelt zwaarder (1755 kg) aan dan wat je normaal zou vermoeden bij een dergelijke lengte breedte verhouding (4,9 m lang en 1,83 m breed). We kennen de 3.2 V6 in de Thesis ook goed, maar de Turbo in de heerlijk klinkende 5 cilinder van 2000 cc, geeft deze grote jongen uit Turijn die dynamiek die je goed kunt gebruiken. 0-100 in iets minder dan 9 seconden in een rustige ambiance met de allure van een privéjet of jacht. Een heerlijke exacte handbak is daarbij wel verplicht want de Turbo bestaat niet als automaat. Wederom stuiten we hiermee op een contradictie bij dit kunstwerk… Want wil je in zo’n auto wel een handbak? We werden al met al toch echt verliefd op deze uitvoering en het gemiddelde verbruik van de redelijk rappe 5 pitter valt prima mee te leven.

Wie de geschiedenis van Lancia een beetje kent, kan niet om het feit heen dat de Thesis een reïncarnatie is van de Flaminia uit de jaren ’50 en ’60. Ook dat was een indrukwekkend mooie Italiaan met blauw bloed… En ook dat was geen commercieel succes. Het is en blijft een vreemd gevoel als je vanuit je zeldzame rijdende sculptuur de A-zoveel over tuurt. Het is een beetje alsof je met je unieke maatpak in een Mc Drive bent gaan zitten. Dat goede restaurant in Rome, waar je eigenlijk thuis hoort, voelt dan wel heel ver weg. Wie bewust voor een Thesis kiest, maakt wat ons betreft een voortreffelijk keuze. ‘De Thesis is dood,..lang leve de Thesis!’

We reden in een exemplaar dat bij Auto Halan in Amsterdam te koop staat.

[nggallery id=355]

Deel dit artikel:

10 gedachten over “Test Lancia Thesis

  • 7 juni 2010 om 20:32
    Permalink

    Mensen van tegenwoordig hebben geen verstand meer!

    Zekopen liever een vw pheaton van een ton omdat ze denken dat ze dan een luxe auto hebben… :S

    Ik zeg doe mij maar een thesis…

    Ten eerste is het een keer wat anders qua desing en kwa luxe doet ie zeker niet onder aan een pheaton.

    Beantwoorden
  • 8 juni 2010 om 07:34
    Permalink

    Heb ik altijd een heel mooie en indrukwekkende auto gevonden. Hij valt meteen op in het verkeer omdat hij anders is. Zonde dat hij niet beter verkocht. Inderdaad misschien wel de laatste echte Lancia…

    Beantwoorden
  • 8 juni 2010 om 08:27
    Permalink

    Prachtige auto de Thesis die inderdaad direct opvalt in het verkeer.
    Heb op de autoshow in Geneve bij de introductie in deze gigant gezeten. Wat een luxe gevoel.

    Moet wel zeggen dat de huidige Delta ook dat gevoel geeft.
    Zeker als je relaxed achterin kan zitten op die limousine stoelen.
    Mis wel een leeslampje daar achterin.

    Voor mij persoonlijk is de Thesis een slag te groot maar als je een indrukwekkende auto wil rijden ziet je goed bij de Thesis.
    Ongelovelijk dat mensen dat voor veilige en saaie merken als Audi en BMW en Mercedes gaan.

    Beantwoorden
    • 3 december 2024 om 13:45
      Permalink

      De grootte is voor de oude dorpjes in de Pyreneeën niet geschikt, maar daarvoor gebruikt ik toch de racefiets. Minder rijden, maar dan in luxe als de fiets het niet aankan! Ik heb dezelfde verbazing over de saaipieten in een land van puriteinen.

      Beantwoorden
  • 11 juni 2010 om 08:55
    Permalink

    Wat een prachtig artikel over zo’n inderdaad onvergetelijke limousine. Complimenten!

    Beantwoorden
  • 5 mei 2023 om 21:28
    Permalink

    De mooiste en beste Lancia sinds tijden. Hoop er ooit een te bemachtigen. Nederlanders houden in het algemeen niet zo van klassiek design. Thans rijdt ik in de van fiat afgeleide Musa met sound proofing en daar geniet ik ook wel van als ondergewaardeerde auto.

    Beantwoorden
    • 19 augustus 2023 om 15:37
      Permalink

      Heerlijke auto ook: de Musa en na soundproofing geeft dat product op basis van Fiat toch een Lanciagevoel. Maar de Thesis vind ik een wel zeer mooie laatste echte Lancia die ik eens hoop te rijden!
      Door het technisch en esthetisch ‘onbenul’ van de meesten zie je ze in NL weinig, zowel Musa als Thesis. In Italie schijnen de Musa’s zelfs bijna alledaags te zijn. Goed artikel!

      Beantwoorden
  • 8 november 2024 om 14:51
    Permalink

    Sinds september 2024 in het bezit van een Thesis met bouwjaar 2002. Na al mijn BMW´s en een Rover verbaas ik mezelf dat ik niet eerder op dit idee gekomen ben. Het is mijn fijnste auto over een periode van 62 jaren autorijden. Het is in alle opzichten onovertroffen. Wat een genot. Zelfs bij mijn garage zie ik alleen maar lachende gezichten als ik binnen kom rijden. Overigens alleen maar voor regulier onderhoud. Zelfs mijn vrouw, bepaald geen autoliefhebster, zit er stralend in. Ik Zie heel vaak langs de weg bewonderende blikken als ik langskom. Inderdaad, kan niet beter denk ik dan.

    Beantwoorden
    • 3 december 2024 om 13:39
      Permalink

      Heb zojuist een Thesis bemachtigd voor in Frankrijk na schade aan mijn Musa. Een mooie automaat uit 2003. Net als een Wolseley Six een gewaardeerde auto’ bij echte minnaaars van techniek en kunst. BMW kende vroeger enige mooie modellen, maar haalt het niet bij de italiaanse klasse met een amerikaanse ontwerper overigens. Bij mij na 55 jaar autorijden.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.