Test Jeep Renegade: Rock solid Italian
Op de redactie hebben we de laatste jaren nogal eens een mailtje mogen ontvangen waarin gevraagd werd waarom we Jeep niet echt bespreken en we Lamborghini bijvoorbeeld wel in ons rijtje met items hebben staan. Dat zegt genoeg over hoe (sommige) mensen gevoelsmatig het Amerikaanse merk steeds ‘Italiaanser’ vinden overkomen tegenwoordig en men bij het zien van een sportwagen als de Huracàn niet meer om een zekere Duitse identiteit heen kunnen kijken. We geven toe; Toen Melfi een paar jaar geleden begon te transformeren (wat we bij AutoEdizione traditiegetrouw natuurlijk op de voet hebben gevolgd) en de Renegade de eerste tastbare vrucht werd van deze totale omwenteling van de door ons zo geliefde Italiaanse auto-industrie, hebben we Jeep natuurlijk een klein beetje in ons hart gesloten. Gister nog is bekendgemaakt dat een stevige uitbreiding van de productie van deze auto en de Fiat 500X op exact dezelfde basis, vorm zal krijgen deze maanden door 1000 man extra personeel aan te stellen. Salarissen worden bovendien verhoogd. De Renegade die wij reden staat symbool voor deze nieuwe spirit van Italiaanse vooruitgang. We kijken of het product zelf ook op tastbare wijze een nieuw tijdperk in zal inluiden. De eerste signalen vanuit de wereld over deze compacte Jeep en de gelijkwaardige nieuwe Crossover van Fiat zijn in ieder geval bovengemiddeld positief.
Allereerst spreken we onze grote waardering uit over het feit dat FCA twee totaal verschillende auto’s van dezelfde assemblagelijn laat rollen. Creativiteit hoeft dus niet ten kosten te gaan van kostenefficiëntie… Bedenkers van het Duitse product zijn gewoon lui en de wereld is er aan gewend geraakt. Dat de Jeep met z’n excentrieke hoekige vormen een hoop charisma heeft in vergelijking met veel vergelijkbare producten, blijkt uit de enorme waardering die je krijg van omstanders. Het idee van een soort mini-Jeep krijgt vele handen op elkaar. Als je dan bedenkt dat Fiat met de 500X ook al een uniek ogend product heeft bedacht, kun je enkel concluderen dat FCA tweemaal een homerun heeft geslagen met deze nieuwkomers (om maar eens een goede Amerikaanse uitdrukking te gebruiken).
Maar naast een interessante vormgeving vol unieke details in ex- en interieur, valt je direct de zorgvuldig doordachte en praktische kant van de Renegade op. Ruim achterin vanwege z’n hoekige dak (dat zal bij de 500X duidelijk minder zijn), zeer duidelijk afleesbaar klokwerk en digitale indicaties die helder vertellen wat de bedoeling is. Het geheel is mooi, logisch en bovenal ook heel perfectionistisch qua afwerking. Zeer fijn aanvoelende materialen voor het dashboard en de middenconsole sluiten naadloos op elkaar aan. Dit hebben we op deze wijze nog niet eerder gezien op een product van FCA, ook al zitten de Panda en 500L even degelijk in elkaar. De Jeep geeft nogal een ‘premium’ gevoel, om maar even een woord te gebruiken dat de hele autopers al te vaak bezigt om aan te geven dat materiaalkeuze, afwerking en opties van de hoogste orde zijn. Dat laatste aspect zal vanaf de salon in Genève trouwens nog completer zijn want het zeer prettig afleesbare Uconnect infotainment systeem zal vanaf deze zomer met meer ‘Live’ opties beschikbaar worden, dankzij een app via je smartphone. Het gaat dan om uitgebreidere actuele zaken tijdens het navigeren en het streamen van muziek.
[nggallery id=1086]
Dat zat allemaal nog niet op onze ‘Limited’ (31.190 euro) met vertrouwde en zeer aangename 1.6 120 pk MultiJet diesel onder de kap (320 Nm koppel bij 1750 t/min) maar we misten het geen seconde. Zoals gezegd, de Uconnect is zeer helder afleesbaar. De 1600 MultiJet (die gelukkig ook in de Jeep zo genoemd wordt) vonden we in de 500L ook al een zeer fijn blok waar we graag ver meer reden. Stationair draaiend lijkt hij in de Jeep iets luider maar verder is enkel sprake van aangenaam comfort. Het verbruik ligt hoger dan (4,6 l per 100 km volgens de fabrieksopgave) bij de Fiat 500L en 500X, maar dat komt uiteraard door de zeer hoekige vormen. Het bijbehorende energielabel is dan ook E en niet D, zoals bij de 500X uit dezelfde fabriek wel het geval is. De zesbak is een bekende en uiterst prettig. Voor een automaat kun je nu alleen nog kiezen voor de 2.0 140 pk MJet, maar in Genève presenteert men de 170 pk MultiAir met nieuwe innovatieve gerobotiseerde 9-traps transmissie gecombineerd met vierwielaandrijving (Active Drive). Het stuurgedrag en de wegligging zijn ook wat we gewend zijn en laten niets te wensen over.
Van deze Jeep ga je houden en niets doet ons als Fiat-liefhebbers vreemd aan. Het is een Crossover die tot in detail lijkt te kloppen om zo de hele wereld te kunnen veroveren. In Brazilië start dit voorjaar de productie en ook in China zijn inmiddels de eerste voorbereidingen getroffen voor een lokale assemblage. De perfectionistische benadering van Fiat voor dit product moet in de VS met gejuich worden ontvangen. Het is beslist een van de beste Jeeps ooit en dat ie eigenlijk met een Italiaanse tongval spreekt zal geen overzeese chauvinist opvallen. Wij waarderen de afkomst van deze zeer solide en mooi bedachte compacte ‘reus’ intussen zeer. Inmiddels zijn een dikke 3000 stuks vorige week vanuit een Italiaanse haven richting de VS vertrokken (foto boven).
[nggallery id=1087]
Ik heb de renegade en de 500x naast mekaar gezien in de showroom en het is inderdaad een verschillend product. Een keuze tussen de twee is moeilijk omdat ze een andere opvatting hebben: de renegade is ruiger en praktischer omwille van de vorm, de 500x is verfijnder en eleganter. Mooie zet van FCA.