Test Fiat Panda Cross: Altijd weer die grote glimlach

cross headline

Je kent het als autoliefhebber wel; bepaalde rijervaringen die in je geheugen gegrift blijven en een brede grijns opleveren bij die zoete herinnering. Ons lijstje bestaat inmiddels uit voorbeelden als 8c, 4C, GranTurismo, Quattroporte, Abarth 695 etc. maar ook…de Panda 4×4. De enige echte mini Off-roader ter wereld, heeft zoveel in zich dat het deze emotie teweeg brengt. Je proeft, dat net als de eerder genoemde exotische sportwagens, er een hele geschiedenis aan dit concept ten grondslag ligt. De oude Panda 4×4 uit de jaren ’80 van de vorige eeuw heeft namelijk heel veel mensen op slag verliefd doen worden. Mensen die nu al een stukje ouder zijn en nog steeds een ‘Sisley’ in de schuur hebben staan of er met veel genoegen aan terug denken. Nogmaals…we hebben het hier niet over een straatracer of dikke GT.

cross sand

Logisch dus dat Fiat de Panda 4×4 opnieuw in meerdere gedaanten invoert. Onze review over de gewone 4×4 in 2013 was reeds een grote lofzang en wat vinden we het toch fijn dat we dankzij de komst van de Cross dat liedje opnieuw mogen afspelen. Je hoeft dus geen rijke man te zijn om achter het stuur uit je dak te kunnen gaan van plezier. Er is maar 1 groot nadeel en dat ligt niet aan deze kleine vijfdeurs klipgeit zelf… We wonen in een van de meest verkavelde vlakke landen ter wereld, grotendeels onder zeeniveau zelfs en met paaltjes en verbodsborden waar je ook gaat. Maar wie zoekt die vindt en met die grijns op je kop, heb je ook enigszins lak aan de regels. Hup het bos in dus!

cross woods

cross motion

Deze opvallende verschijning is het meer uitgesproken broertje van de gewone 4×4, die we juist ook waardeerden vanwege z’n subtiliteit. We gaan niet weer een vergelijking maken met een mooie vrouw maar je weet ongetwijfeld wat we bedoelen. Niet alleen vanwege de toegevoegde stijlelementen valt de Cross op, maar ook vanwege de 9 mm extra vanaf de grond tot de bodemplaat. De Panda 4×4 is zeer succesvol in Italië en andere Alpenlanden en neemt zelfs een behoorlijk deel van de totale productie in beslag. Iets waar concurrenten die eveneens kleine auto’s bouwen enkel van kunnen dromen. Deze succesformule vind je dan ook maar één keer uit. De robuuste en praktische Fiat Panda is van zichzelf al redelijk uniek en de combinatie met vierwielaandrijving werkt enkel als een vergrotende trap. Daarom is de Panda 4×4 altijd op het toneel gebleven, daar waar anderen afhaakten of de term ‘Cross’ enkel ten onrechte gebruiken vanwege wat extra kunststof rond de wielkasten en totaal geen Off-road capaciteiten. Dit gezegd hebbende moeten we weer eens glimlachen, want Fiat bracht het zogenaamde alleenrecht op het begrip ‘Quattro’, uitgerekend met deze Panda Cross ’ter discussie’, gedurende een zeer grappige reclamecampagne. Maar humor is nog altijd geen Duitse eigenschap, dus begon VAG in Italië hierom zelfs een proces dat nog gewonnen werd ook (de commercial moest van de buis). Maar de grap was al gemaakt! 🙂

cross button

[nggallery id=1103]

Inderdaad met, de Panda lach je iedereen uit, dat wisten we in Nederland al in 1983. De vorige generatie 4×4 (Cross) (2004) was niet zo zuinig, maar met een moderne TwinAir van maar liefst 90 pk (voorheen 85 pk) onder de kap is dat vandaag de dag allang geen zorg meer (tip: let wel op je rijstijl). Pittig op het asfalt want ondanks z’n hogere en zwaardere voorkomen (1090 kg), komt de Cross flink van z’n plek. Het gevoel van een SUV in zakformaat. En altijd even comfortabel maar uiteraard niet sportief of zoiets. Maar dan zetten we de handige draaiknop van het Terrain Control systeem tussen de stoelen een tandje verder… Want hoewel we nog geen serieus heuveltje hebben gevonden, treffen we al wel een zeer pokdalig bosterrein dat nog niet zo lang geleden vol bomen stond. Het feest kan beginnen na een korte wandeling op controle van scherpe uitstekende delen of slecht zichtbare afgezaagde boomstronken. Standje 2 heet ‘Off-road’ en zorgt dus voor een permanente vierwielaandrijving (tot 50 km/u), terwijl dat in de ‘Auto’ stand niet het geval is. De derde stand genaamd ‘Hill descent Control’ zorgt voor constante toeren en snelheid van de motor bij het afdalen van een steile helling (tot 25 km/u).

cross action

De combinatie van wendbaarheid en het gewoon knap wegwerken van een ondergrond vol kuilen, zorgde voor een lekker Rally-gevoel in miniatuurweergave. Wat een lol! We raden geïnteresseerden aan om ‘m vooral niet te kopen, als je ‘m nooit van die saaie verharde weg afhaalt. Daarmee zou je de Panda Cross namelijk te kort doen. Alles wat je aan deze auto ziet qua beeldtaal is waar en echt niet overdreven gesteld. Dus kies ook gerust voor de Cross als je de gewone 4×4 te saai vindt. Zie je op de weg een VW met de term Cross…gewoon keihard lachen want die was niet alleen duur, maar kan ook nooit fatsoenlijk van het asfalt af. Wat ons betreft is de Panda 4×4 (al dan niet als Cross) een echte ongeëvenaarde Italiaanse icoon net als z’n grootvader uit 1983 en als de 500. En evenals de vorige keer zeggen we dat zoveel plezier ook best wat mag kosten. Twintig mille voor de Cross is niet weinig voor een stadswagen, maar in zekere zin wel een passend prijskaartje. De gewone 4×4 wordt op papier Climbing genoemd en kost 2000 euro minder. We zien uit naar de volgende uitnodiging van Fiat om een Panda 4×4 te proberen, want het is een feestje waar veel gelachen wordt, dat sowieso. En wie weet staat ie ooit wel in de garage van uw redacteur.

[nggallery id=1104]

fotografie: M.Plaggenmersch©
Deel dit artikel:

5 gedachten over “Test Fiat Panda Cross: Altijd weer die grote glimlach

  • 7 augustus 2015 om 08:07
    Permalink

    20.000 euro lijkt veel maar is best betaalbaar voor een auto met zo’n capaciteiten.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2015 om 08:09
    Permalink

    de link naar de ‘zeer grappige reclamecampagne’ werkt wel niet… Ook hier een boycot van audi?

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2015 om 08:50
    Permalink

    @Lusso exact! Als mensen dat begrijpen hebben ze dat er echt voor over.

    Nee was een foutje van ons gelukkig (..al reikt de invloed van VAG natuurlijk ver als je ziet hoe vaak het VW logo dominant in beeld wordt gebracht op het Nederlandse NOS journaal!!). Het spotje is zelfs nog te zien dus Fiat heeft het niet van het internet gehaald 🙂

    Beantwoorden
  • 18 augustus 2015 om 12:17
    Permalink

    Begrijp ik hieruit dat deze Panda dus boven de 50km/h geen 4 wielaandrijving heeft en dat je het bewust moet inschakelen?
    Ik vind het wel een schitterend ding! Afgelopen vakantie in de Dolomieten zie je niet anders als Panda`s 4×4 en Cross in al zijn gedaantes, kleuren en bouwjaren. Die Cross is denk ik toch wel het leukste Fiat product wat nu te koop is.
    Jammer dat er zo weinig aandacht voor is (ook vanuit de importeur). De 4×4 capaciteiten komen in Nederland wat minder tot zijn recht, maar de uitstraling is toch wel geweldig. Dan maar meer de lifestyle hoek i.p.v. de nadruk op 4×4 zoeken hier in Nederland zou ik zeggen.

    Beantwoorden
  • 18 augustus 2015 om 12:56
    Permalink

    Ik denk dat het idee is dat als je harder dan 50 rijdt, dat dan waarschijnlijk een goed begaanbare weg zal zijn waar 4-wielaandrijving dan geen meerwaarde heeft en het dus beter uitgeschakeld kan worden om minder brandstof te verbruiken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.