Test Fiat 500X: Lingotto’s jongste revolutie
Een tijdje geleden -niet heel lang na de Renegade– reden we ook de Fiat 500X 1.6 MultiJet met 120 pk. Fiat’s ommekeer op export gebied valt volledig samen met deze twee auto’s, zoals je wel hebt kunnen merken aan de talloze berichten die we op AutoEdizione hebben geschreven over Melfi en de marktverbreding die FCA middels deze compacte Crossovers wenst te bereiken. Critici noemen het rijkelijk laat als je naar de concurrentie kijkt, maar liefhebbers als ons zijn toch vooral vervuld met bewondering. Twee auto’s met dezelfde techniek maar elk hun geheel eigen flair. De een robuust en met een Amerikaanse tongval en de ander zeer Italiaans qua uitstraling en rijdynamiek. Dat laatste komt ook omdat Fiat een handige draaiknop op de middenconsole heeft geplaatst, die enkel qua vormgeving (en dus niet qua werking) verschilt van Alfa’s DNA ‘manettino’. Maar ook is het in de Fiat iets stiller vanwege de meer gestroomlijnde carrosserie.
[nggallery id=1098]
Dezelfde zeer prettige 1600 MultiJet2 met 120 pk dus, die we een jaar geleden ook al in de 500L Living reden. Maar zoals gezegd weet Fiat ontzettend goed hoe het haar producten onderscheidend weet samen te stellen, iets waar de gemiddelde concurrent van Fiat, juist weinig in investeert. Als we alleen naar Fiat kijken, zien we het enorme verschil tussen een meer praktische 500L die alweer geruime tijd op de markt is en deze 500X. Vriend en vijand verguisden de 500L vanwege de look (wij niet trouwens) terwijl de 500X over heel de wereld acuut in de smaak viel vanaf de onthulling. De letter X sluit precies op die beleving aan…en de L wellicht ook? Bij Fiat hebben we in de wandelgangen daarom ook inmiddels het geluid al opgevangen dat dit contrast in beleving misschien een stuk minder aanwezig was geweest als de L na de X zou zijn gelanceerd. Het publiek zou dan de praktische kant van de ruimere Fiat uit Servië wat beter weten te waarderen. Voor de looks is er immers de X (factor). Maar laten we ons niet druk maken over dit soort details, want Fiat bereikt commercieel met beide producten haar beoogde doel zoals het nu lijkt. De 500L is in Italië vooral een blijvertje en de 500X lijkt zelfs internationaal het eerste echte succes sinds de kleine 500 te gaan worden.
De gebruikte materialen en de extra hoge standaard van de manier waarop deze auto is samengesteld, is trouwens in detail ook een verschil met de 500L. Wat dat betreft rollen uit Melfi twee akelig perfectionistische auto’s en lijkt FCA de wereld te willen verrassen met het beste van het beste in dit segment. De Renegade krijgt veel handen op elkaar in de VS en de 500X sinds vorige maand net zo goed. Dat is dan ook het voornaamste doel van deze sterke niet al te kleine auto’s uit Italië; De consument overzee weten te overtuigen op het gebied van uitstraling, kwaliteit en techniek. Uiteraard mag Europa niet vergeten worden, maar Fiat weet maar al te goed dat op ons continent de rek er verkooptechnisch veel sneller uit is.
Het comfort is van de bovenste plank. De auto voelt veel groter dan hij is en maakt ons nieuwsgierig nu we weten dat al deze SUV-achtige weelde ook verkrijgbaar is met 9-traps automaat in combinatie met vierwielaandrijving en 170 pk MultiAir. De 500X stuurt zeer direct, precies en voelt prettig (lees niet te licht). Ondanks de omvang is de auto niet heel erg ruim. Qua beenruimte valt niets te klagen, maar achterin loopt het dak natuurlijk sterk af, wat bij de Renegade niet het geval is. Maar de 500X is dan ook vooral een statement terwijl een 500L bijvoorbeeld meer het nut dient. Deze laatste gaf ook veel voldoening qua zicht rondom, terwijl de 500X je vooral door de voorruit van het uitzicht en je medeweggebruikers laat genieten. De auto krijgt veel handen op elkaar als je let op de reacties van omstanders. Hij heeft voldoende ‘500’ in zich om hetzelfde stijlvolle DNA erin te herkennen en tegelijkertijd een heel eigen volwassen karakter dat vooral ook mannen erg aantrekt. Een knap staaltje ontwerpkunst van Fiat dus. Enkel de achterlichten zijn naar de persoonlijke smaak van uw redacteur iets te lomp van karakter en doen te veel denken aan die ene Duits-Britse concurrent, die overigens veel en veel duurder is. Dat laatste is overigens buitengewoon knap van Fiat. Een auto bouwen die de concurrent qua uitrusting en kwaliteit meer dan makkelijk aankan, terwijl de bedragen per variant een stuk lager liggen. Zakelijk valt de 500X ook binnen de 20% bijtellingscategorie. We zullen dus best wel aardig wat van dit model ook op onze lokale wegen mogen verwachten.
We hebben het al vaker gezegd. De Fiat 500 was in 2007 precies dat wat Fiat nodig had om de wereld eindelijk weer iets te bieden, waardoor het sterk verwaterde merk acuut weer meer aanzien kreeg. Wat ons betreft is de 500X een tweede hoofdstuk in deze revival. Fiat is nu meer dan ooit in staat om de internationale markt te bestormen en lijkt zichzelf prima opnieuw uit te kunnen vinden. Natuurlijk wordt er goed naar de concurrentie gekeken, maar er wordt vooral ook naar de kracht van het eigen DNA gekeken en dat werkt. Het merk uit Lingotto weet dus te winnen waar veel anderen verliezen. De 500X heeft dat kleurrijke aspect in zich, waarmee Fiat zich kan onderscheiden op een manier dat niemand meer echt kritisch naar het logo kijkt. Slechts een blik op de 500X doet mensen er instinctief voor kiezen. Dat wil dus zeggen dat het 500-label heel goed uit te breiden valt. De nieuwe vijfdeurs die in de loop van volgend jaar op de markt zal verschijnen, zal mogelijk op dezelfde wijze weten aan te spreken. Fiat is dus op de goede weg om een nieuwe reputatie op te bouwen als fabrikant van zeer aantrekkelijke, praktische en innoverende auto’s van kwaliteit. Fiat krijgt van ons een 10 met een griffel voor de 500X.
[nggallery id=1099]
Inderdaad een zeer aantrekkelijke auto (behalve dan in deze ‘hoorapparaat-beige’ kleur). Ik ben vooral benieuwd naar de 170pk 1.4 benzineversie.
Inmiddels weet ik beter. Het is een fijn rijden auto. Allen drijft de electronica je tot wanhoop met de meest vreemde storingen to niet willen starten aan toe. Dit alles zou niog meevalen als fiat nl en dus niet de dealer je als klant serieus neemt. Helaas is dit niet geva. Resultaat is dat inmiddels de rechtsbijstand zich met de zaaqk bemoeit. Fiat zal alle zeilen moeten bij zetten om deze auto to een sucees te maken. Van mijn dealer weet ik dat ik niet de enige ben die met deze problemen kampt.
@Geert-Jan
Jammer dat je wat problemen met deze auto hebt. Helaas lijkt het een trend te worden dat dealers geen goede service meer verlenen (vaak door te kleine marges). Bij Volkswagen zie je zelfs dat de importeur doet alsof er niets aan de hand is. Er lopen diverse rechtszaken tegen PON omdat motoren en versnellingsbakken bij normaal gebruik simpelweg kapot gaan (anno 2015). Ik denk dat je even bij Fiat in Lijnden moet aankloppen.