Test Fiat 500L Trekking BiFuel: Onvolprezen multitalent
De Fiat 500L is in al z’n hoedanigheden momenteel een van de auto’s waar we de meeste kilometers in hebben afgelegd tijdens onze rij-impressies. Wat uw redacteur sinds de eerste rit telkens opvalt, is het schrille contrast tussen zijn persoonlijke ervaring (en dat van andere gelukkige 500L-bezitters onder onze lezers) en de publieke opinie die je her en der leest en hoort over deze auto. Vooral omdat de 500L niet voldoende sexy zou zijn, of zelfs lelijk. Dat laatste gaat ons echt veel te ver. Het is een beetje als luid negatief gekrakeel in de media of het gesnauw bij de koffieautomaat in de kantine over makkelijk te ‘bashen’ onderwerpen in het nieuws. Iets dat ook op veel ‘vind ik niet leuks’ kan rekenen op Facebook en waar zomaar van gezegd wordt ‘wie wil daar nou in gezien worden’. Maar gelukkig weten we dat een luide opinie meestal niets anders is, dan een primaire reactie van een kleine minderheid die duidelijk niet tot de beoogde doelgroep hoort. Bovendien lijkt er steeds vaker erg weinig tussen ‘mooi’ en ‘niet mooi’ in te zitten. Vooral op het internet waar je enkel kiest voor ‘liken’ of niet, of een korte tweet zonder nuance. De mensen die we onderweg tegenkwamen en spraken waren gemiddeld een stuk positiever bij het zien van deze witte Trekking met zwarte bovenzijde en mooie antraciet kleurige randen rond de wielkasten en de bumpers.
[nggallery id=1108]
Ok, de schrijver van dit stukje is 30+ en heeft een kleine spruit, dus is het wellicht makkelijker voor ‘m om van de 500L te houden. Maar de subtiele ronde vormen, de gebalanceerde verhoudingen en zee van ruimte die achter de ‘Large’ schuilgaat, heeft me al ver voor het vaderschap zich aandiende, erg kunnen bekoren. Er is geen auto met zo’n lel van een laadklep die net zo goed op het netvlies ligt. Fiat had zoals we een paar jaar geleden al eens zeiden het lef om de Multipla opnieuw uit te vinden en is daar volgens ons op de best denkbare manier in geslaagd. Andere merken beperken zich louter tot minder praktische Crossovers, of pogen niet eens mooi te zijn, omdat het bijvoorbeeld een ‘low cost’ betreft. En dan de degelijke, comfortabele en ongeëvenaard praktische aspecten van de Fiat 500L. Een optelsom dat ervoor zorgt dat deze ruime Fiat met name in eigen land zeer gewaardeerd wordt. Daarom staat de 500L ook al maanden bovenaan de Europese verkooplijst van ruime compacte auto’s.
De 500L krijgt in ons land deze erkenning niet echt, gezien de relatief lage verkoopaantallen (al lijkt hij langzaam maar zeker iets meer op te duiken). En dat terwijl er geen echt goede reden voor te bedenken is, behalve dat de vanaf prijs van 18.795 euro misschien iets te hoog is voor het type klant dat in Nederland deze auto zou overwegen. Iets meer reclame voor de 500L in de media, was overigens misschien ook wel handig geweest…. Hoe dan ook, wij reden de Bi-fuel op LPG, waardoor je met veel plezier ook op langere afstanden economisch voordelig rijdt. Uiteraard enkel aantrekkelijk voor particulieren gezien de hoeveelheid jaarlijkse wegenbelasting (een kleine 300 euro die je zo terugverdient). Fiat noemt overigens ook de CNG-versie Bifuel tegenwoordig en heeft de voor ons bekende merknaam Natural Power om marketing technische redenen laten varen. De combinatie met de 1.4 120 pk T-Jet is erg aangenaam. Ook in een van de laatst geproduceerde Lancia Delta’s, de S by MOMODESIGN, vonden we dit trouwens een erg fijne interactie tussen krachtbron en in de fabriek gemonteerde LPG-installatie.
We kunnen het onderscheidende karakter van deze, dankzij een immens Panorama-dak nog ruimer aanvoelende 500L Trekking, nu nog meer waarderen nu we het jongere familielid de 500X kennen. De Crossover uit Melfi is vooral luxer, maar de L heeft andere aspecten die een X niet heeft. Je ervaart bijvoorbeeld enkel ruimte en bij het elektrisch naar achteren laten gaan van het schuifgordijn onder het glas door, wordt je verrast dankzij een wonderlijk gevoel van openheid. Het draagt bij aan een ontspannen gevoel die we in de L altijd lijken te hebben. De rechte taillelijn van de 500L zorgt bovendien voor goed zicht rondom en dus ook voor plezierig manoeuvreren in benauwende parkeergarages en dergelijke. Deze MPV-achtige eigenschappen, gecombineerd met de wendbaarheid van een compacte auto, zorgen er met name voor dat de 500L erg gebruiksvriendelijk en prettig overkomt op bestuurder en passagier. Dat is telkens weer de aangename conclusie als je in een Fiat 500L stapt. We rekenen erop dat Fiat dit succesvolle concept zal blijven produceren en dat er vroeg of laat een opvolger komt. De Trekking op LPG heb je vanaf 25.295 euro. De normale in laten we zeggen Easy uitrusting kost 22.795 euro.
[nggallery id=1109]
Heb zelf jaren Punto gereden maar dit jaar ingeruild op een 500L. Geweldige auto en zwaar onderschat/ondergewaardeerd in Nederland. In Italie zag ik ze regelmatig rijden. Fiat zou eens wat meer reclame voor de 500L moeten maken.
Sinds een kleine 2 jaar geniet ik van een 500L Living (twinair). Nog nooit zo’n handige en fijne auto gehad: overal goed bedachte bakjes en vakjes en enorm vlotte verstelbaarheid van de achterbank en kofferzitjes!
Iedereen blijft bij het instappen stomverbaasd over de ruimte. Heerlijke stoelen en zithouding achter het stuur.
Stilaan kom ik bij elke rit toch wel een collega-500L tegen (België): altijd blij!
Werkelijk een zeer leuke auto, ik heb al heel wat zitten surfen en zowel een 500X als 500L Trekking zitten samenstellen. Qua prijs komen ze in mijn configuratie vrijwel overeen (500X 1.6 Pop Star of 500L 1.4 T-Jet Trekking). Hoewel de X in alle media veel lof oogst voor het design vind ik zo’n Trekking eigenlijk wat stoerder, praktischer en eigenwijzer. In Italië kom je ze werkelijk om de haverklap tegen en zoals de schrijver reeds meldde heb ik het idee steeds vaker een L of L Living te zien rijden. Nou wordt er door FCA ook nagenoeg geen aandacht aan dit model besteed in zowel marketingtechnische als financiële zin. Jammer en een gemiste kans denk ik. Lastige keus blijft het, moeders wil de X en ik neig naar de Trekking …. Binnenkort maar eens met zo’n X 1.6 gaan rijden daar reviews van deze motorvariant onvindbaar zijn voor mij.
In Europa succesvol, in Nederland niet. Ik denk dat dit te maken heeft met de CO2-wetgeving: met de prettige MultiAir motoren is de auto veel te duur, terwijl de aantrekkelijk geprijsde TwinAir echt veel te klein is voor zo’n forse auto.
@Mareblu: De Twinair echt veel te klein voor zo’n forse auto? Ofwel is dat emotioneel gemotiveerde napraterij (2 cilinders voor zo’n auto: onmogelijk!), ofwel verwacht je race-aspiraties waarmee je in het normale verkeer van de lage landen niks kan… Altijd weer die zelfde onzin.
De zogenaamde concurrenten van de 500L, die wellicht de verkoopaantallen – nog – beïnvloeden vallen in de categorie ‘Efteling’ design. Als de liefhebbers daarvan goed gaan kijken, hetgeen al gebeurd, zal het beeld snel veranderen. Van sommige
Franse exemplaren kun je per ontwerp, van de gebruikte lijnen en vreemde deuken, drie andere auto’s ontwerpen.
Volgende keer schrijf ik netjes ‘hetgeen gebeurt’ ipv ‘hetgeen gebeurd’