Test Fiat 500: Icoon der iconen
Het is niet voor niets dat een stijlfreak als Lapo Elkann de Fiat 500 al jaren op handen en voeten draagt als een soort tijdloze basis voor talloze creaties. De 500 staat op zichzelf en blijft dat ook. Welk automerk zou een dergelijk sterk karakter niet in z’n portfolio willen hebben? Het is de unieke combinatie van een onvergetelijk verleden en een zeer geslaagde herinterpretatie. Om dat uit het niets te creëren moet je wel van heel goede huize komen en misschien is het zonder die geschiedenis wel onmogelijk. Andere merken hebben het geprobeerd, maar niets bracht een vergelijkbaar effect teweeg onder consumenten. De Fiat 500 lijkt in z’n soort dus ongeëvenaard. Onlangs verscheen om die reden nog het 144 pagina’s tellende boek “Fiat 500 – The design book”. Een publicatie van Rizzoli dat eind vorig jaar is gepresenteerd door Roberto Giolito, Lapo Elkann en Enrico Leonardo Fagone.
We hebben het al vaker gezegd; Wat de 500 zo krachtig weet uit te stralen, heeft de rest van het Fiat-gamma heel vaak ernstig moeten missen. Daarom heeft Fiat op een bepaald moment gekozen voor de uitbreiding van het 500-label. Een verstandige zet, maar men heeft dat bij Fiat niet klakkeloos gedaan. Elk model, of het nu de 500L is of de 500X, heeft een totaal eigen rol en karakter binnen het gamma. Kortom, men blijft het gezonde verstand gebruiken en kiest nu ook voor de ontwikkeling van een meer rationele poot zonder magische 500-saus. Zelfs de opvolger van de Punto zal -hoe verleidelijk ook- niet zomaar het jasje en de herinterpretatie van het kleine wonder uit 1957 aantrekken.
Een jasje dat zich dus voor veel leent, maar wat je met het nodige respect dient te behandelen. Dat is wat door ons heen schoot toen we zowel de uitbundige nostalgische 500 ’57 Vintage als de zeer mooi bijgepunte 500 ‘Nuova’ mochten rijden. Beide uit 2015, maar de één ‘retro-retro’ op basis van het sinds 2007 bestaande model, en de ander ‘nieuw-retro’, het onlangs geüpdatet ontwerp. De laatste met comfortabele 1.2 69 pk viercilinder Fire motor (die we in de Panda erg konden waarderen) en de eerste met 60 pk tweecilinder 0.9 TwinAir. Hoe charmant ook, aan de Vintage maken niet veel woorden meer vuil, aangezien de versie niet langer in de optielijst van Fiat voor komt. Een eenmalige actie dus. Een van de duizenden gedaantes die de 500 reeds heeft aangenomen.
De 500 ’57 Vintage is zoals we weten een paar jaar geleden al bedacht om in de VS te laten zien waar de oorsprong van de 500 ligt. De robuustere Amerikaanse 500, die we hier als stoere 500S kennen, vormde een sterk contrast op deze prachtige met speciale retro aluminium velgen uitgeruste variant. Omdat Fiat in Italië met behoorlijk tromgeroffel vorige zomer de vernieuwde 500 heeft gepresenteerd, haalde het ook de Vintage nog naar ons continent. Alsof Fiat de nieuwheid van de ‘Nuova’ extra wilde benadrukken, of simpelweg om de oudere reeds geproduceerde exemplaren van de vorige versie nog op aantrekkelijke wijze aan de klant te kunnen slijten. Hoe het ook zij, beide versies snijden hout, want beide zijn ze een lust voor het oog en vormen ze een uiterst smaakvolle benadering van het concept 500. Wat dat betreft is men het in Turijn nooit verleerd.
[nggallery id=1117]
Het creëren van het perfecte ontwerp met oog voor verleden en heden. Toen in 2004 het noodlijdende Fiat onder leiding van de vers ingevlogen Sergio Marchionne de Trepiuno concept aan de wereld toonde, voelde iedereen plots wat er mogelijk was. Concurrenten hadden Fiat al weggezet als fabrikant die de internationale strijd had verloren, maar bij het zien van de prachtige stijloefening die tot de uiterst succesvolle 500 zou leiden, hield men plots de adem toch even in. In 2012 herhaalde Fiat met een heel ander doel het trucje met de Panda. Het resultaat; De twee meest succesvolle modellen in het kleinste segment op Europese bodem. Met deze geschiedenis in het achterhoofd is onze waardering voor het eindresultaat van de vernieuwde 500 des te groter. Dynamisch gezien is de 500 nog altijd even goed. Solide, comfortabel en mooi afgewerkt. Bovendien van een goede kwaliteit. De uit Tychy afkomstige Fiat heeft nu precies wat een hedendaags ontwerp nodig heeft. Het digitale klokwerk was er al en nu is daar de praktische boordcomputer aan toegevoegd. Aan de buitenzijde zien we hoe mooi enkele subtiele toegevoegde elementen kunnen uitpakken. Hertekende lichtunits in de voorbumper en op de achterzijde geven de vernieuwde 500 een sterke eigen identiteit mee, evenals het raster van de grille voorzien van chromen puntjes en dito omlijsting. Gewoon in de geest van wat er al was, maar met de sensatie dat je met iets geheel nieuws te maken hebt. Dat is de kunst die Fiat toepast op de 500 en volgens ons kunnen ze dit nog jarenlang gaan volhouden. De potentiële klant waardeert de 500 namelijk altijd om wat hij is. Daarmee blijft de kleine driedeurs een gouden ei binnen het gamma, dat hopelijk de komende jaren ook steeds succesvoller wordt vanwege eenzelfde knappe verhouding tussen ratio en emotie.
Men zegt dus wel dat de 500 de meer emotionele kant van Fiat moet uitdragen, maar als je het totaalpakket dat straks al acht jaar meegaat goed beschouwt, zou je kunnen zeggen dat deze auto eigenlijk een stuk rationeler is dan je misschien denkt. Deze Fiat koop je zowel met je hart als met je verstand. De 1.2 69 pk voelt aangenaam aan. We kunnen het verschil met de Panda 1.2 niet precies duiden, maar het rijdt misschien net even anders dan de vijfdeurs uit Pomigliano. Het interieur van de Lounge die we reden doet dankzij de toevoeging van de ingebouwde navigatie luxer aan dan voorheen. Het geklooi met losse Tom-Tom’s licht nu gelukkig achter ons en de 500 lijkt plots wat meer premium (om maar een hopeloos ouderwets en afgekauwd woord uit de autobranche te gebruiken). Dat geldt ook voor het effect aan de buitenzijde. Het stof -voor zover aanwezig- is er weer af en de 500 heeft plots weer meer glans en lijkt wat meer niche. Hoewel de 500S binnenkort ook met dit nieuwe jasje debuteert, vinden we de standaard 500 nu niet perse heel vrouwelijk, terwijl de vorige generatie dat wel meer over zich had. Dat heeft vooral met het wat mannelijkere herziene bumperdesign te maken. Toch blijft het geheel erg chique en mist de nieuweling niets van wat de eerste versie al had. Conclusie; Fiat had dit niet beter kunnen doen. De 500 is en blijft een meesterwerk dat zoals gezegd gewoon niet bederft. De 500 is een solide basis waarop het hele merk uit Lingotto internationaal kan blijven bouwen.
Fiat Nederland biedt de 500 nu nog scherper aan; BTW vrij en 3 jaar rentevrij. Dit geldt ook voor de 500L en 500X.
[nggallery id=1116]