Test Abarth 595 Competizione vs MiTo QV
Tijd voor een dilemma; We hebben de afgelopen jaren eigenlijk altijd klakkeloos voor de Abarth op basis van de 500 gekozen als het om onze voorkeur gaat voor een smeuïge kleine snelle Italiaan. Maar enige tijd geleden is deze automatische keuze ineens wat minder vanzelfsprekend geworden. We reden in dezelfde periode namelijk ook de in 2014 geïntroduceerde versie van de Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde met supersnelle TCT-transmissie. Een auto die het Vlaamse deel van onze redactie een jaar eerder ook al mocht testen, evenals de genoemde kleine schorpioen. Alfa Romeo heeft snelle MiTo inmiddels tot Veloce omgedoopt, omdat het klaverblaadje nu alleen nog voor modellen met zeer hoge vermogens bestemd is. Daar valt de 170 pk sterke B-segmenter niet onder. Ondanks dat staat de QV voorlopig nog wel in de folder. De Abarth heeft slechts 10 pk meer, maar geniet op voorhand onbewust wat meer respect van onze rijdende redactieleden. Tegenwoordig heeft Abarth haar gamma netjes ingericht met aparte namen en edities. Een daarvan is de 595 Competizione. De snellere middenmoter met 180 pk. Gepositioneerd boven de 160 pk sterke Turismo en onder de duurste 695 modellen met nóg meer vermogen. Onderin het gamma kun je trouwens de instapper Custom en de Eraborabile opteren. Ons testexemplaar die we enkele maanden geleden voor langere tijd aan de tand mochten voelen was handgeschakeld. Inmiddels is er voor dit jaar een facelift in aantocht voor dit model. We verwachten echter geen grote technische aanpassingen, dus zal onze impressie die we hier neerpennen niet echt aan actualiteit inboeten.
[nggallery id=1129]
We zijn uiteraard weinig objectief en over smaak valt niet te twisten, maar als we naar beide modellen kijken, mogen we nog altijd concluderen dat de mooiere en meer tot de verbeelding sprekende kleine snelle auto uit Italië komt. Ook nu deze twee al een tijdje op de markt zijn en de MiTo zelfs al langzaam afdruipt. Wat dat laatste betreft is het trouwens niet 100% zeker of er door FCA ook aan een opvolger wordt gewerkt. Men is daarover vrij onduidelijk. Alles lijkt wat dat betreft van de marktcondities van dag tot dag af te hangen. Abarth blijft intussen uiteraard ook de komende jaren nog doorgaan met de modellen op basis van de 500. Voorheen moest je voor de versie met 180 pk meer dan 40 mille neertellen, maar dankzij het loslaten van het creëren van enkel gelimiteerde series zoals een paar jaar geleden het geval was, kun je ‘m in ons land tegenwoordig al vanaf een kleine 31 duizend thuis neerzetten. Dat heeft enerzijds met het relatieve succes van Abarth te maken en anderzijds met de verbetering van de condities op de Italiaanse en Europese markt.
De Abarth 595 Competizione is sterk vanwege de dynamiek, maar bovenal dankzij uitermate plezierige rijeigenschappen. De ‘fun factor’ is van een hoog kaliber. Het geluid, de snelheidsbeleving, alles zorgt dat deze kleine driftkikker een evergreen is op de weg. Bovendien is de door ons recent nog zo geroemde charme van de 500, een uitstekende combi met die mooie details van Abarth. Een aspect zoals alleen Italianen dat kunnen bedenken. Het is een auto die passanten blijft verrassen en dat kan van de concurrentie naar onze mening niet echt gezegd worden. De schorpioen valt op en heeft een hoge aantrekkingskracht. Zo snel mogelijk opschakelen gaat echter niet altijd even precies. We reden de handgeschakelde versie en dat is exact het aspect waar we ineens de MiTo QV in het vizier krijgen. Die andere felle eveneens in Mirafiori afgestelde driedeurs met 1.4 Turbo.
[nggallery id=1130]
De MiTo QV heeft namelijk een verrassing achter het stuurwiel. De flippertjes die de gerobotiseerde TCT-transmissie aansturen zorgen ervoor dat de snelle MiTo ineens nóg begerenswaardiger is. Dat de MiTo snaarstrak rijdt wisten we al, maar op een of andere manier leek deze auto een rauw randje te missen. Een voordeel als het om het dagelijks verkeer gaat, maar een gemis als je toch wel ruim 27.000 euro moet aftikken. De TCT brengt daar verandering in. De MiTo QV is dankzij deze transmissie nóg meer een wolf in schaapskleren. Niemand, maar dan ook niemand, houdt rekening met een pijlsnelle acceleratie dankzij een werkelijk vlekkeloze overbrenging. Een 4C beleving in miniatuurweergave zou je kunnen zeggen. Daar komt natuurlijk bij dat de MiTo QV ook nog een stuk goedkoper is dan de Abarth met 10 pk meer (die je echt niet mist). We weten uit ervaring dat de 595 met automaat de keuze opnieuw bemoeilijkt, maar dat model kost wel 32.695 euro. In de Abarth heb je de sportknop en in de Alfa de DNA schakelaar. Beide zorgen voor een zeer pelzierige verandering als je even wat minder zuinig wilt rijden voor de lol. En lol bieden beide volop, al kiezen we in deze vergelijking even voor de Alfa. Al was het als eerbetoon aan de betrouwbare MiTo, die wat ons betreft toch wat meer waardering verdient dan wat het tot nu toe links en rechts heeft gekregen.
De mito is de meest onderschatte auto ook door sergio .superbetrouwbaar en mooi en snaarstrak sturen .is er dan geen minpunt jawel de strip onder de bumper zou zeggen doe daar wat aan .
hoi Hans, wat bedoel je met strip onder bumper,en is hier een probleem mee??
Ikzelf rij met de 1.3 JTDM Sportiva, geweldige auto !
Ik bedoel de zwarte aanslagstrip onder de voorkant van de auto die slaat nogal gauw aan . Voor mij geen echt probleem maar ik lees vaak dat mensen dat iets vinden wat beter kan .
Wij hebben trouwens een twinair
Ik heb de 120 PK LPG in de Junior uitvoering, reeds 48dkm gereden in 11 maanden, heerlijk rij-ijzer!