Tentoonstelling eert Piò Manzù, geestelijk vader van de Fiat 127
Briljante mensen sterven vaak te jong, zo ook Piò Manzù (pseudoniem voor Pio Manzoni), de Italiaanse ontwerper die nog stierf voordat z’n belangrijkste creatie -de Fiat 127- op de weg verscheen. Op 21 mei 1969 verongelukte hij jammerlijk op weg naar zijn werk, waar hij een afspraak had voor de presentatie van het eindontwerp van de legendarische 127. Op de snelweg tussen Turijn en Milaan raakte hij met z’n 500 van de weg af tijdens het verlaten van een afrit nabij tolpoort Brandizzo. Onderweg naar het ziekenhuis blies hij z’n laatste adem uit. De relatief onbekende maar zeer getalenteerde Manzù kwam reeds even ter sprake in ons La Grande Storia artikel over Autobianchi. Manzù was feitelijk de nieuwe Giacosa en produceerde het ene inventieve concept na het andere voor Duitse firma’s en Fiat. De grootmeester zelf, was dan ook sterk onder de indruk van het werk van deze nieuweling.
[nggallery id=996]
Piò’s talent werd in Turijn gezien als een belofte voor de toekomst, mede door de vele internationale prijzen die Manzù kreeg toegekend. Fiat, Autobianchi en Piaggio waren de Italiaanse merken waarvoor Piò Manzù zich aan het indrukwekkende begin -en helaas tevens het einde- van z’n carrière werkte. Hij legde onder andere de basis voor een sportieve coupé voor het door Fiat beheerde Autobianchi, dat later pas gestalte kreeg als Fiat X1/9. Manzù’s visie veranderde het conceptuele denken binnen de auto-industrie als geheel, op het gebied van zowel design als techniek. Zijn visie op een concept voor de moderne stadsauto/taxi werd later de opvolger van de beroemde 500, namelijk de 126. Maar ook de herkenbare moderne tractoren van Fiat, werden gebaseerd op een eerste ontwerp van Manzù (zie gallery).
[nggallery id=997]
Deze voormalige burger van de stad Bergamo, wordt al decennia lang geëerd middels een permanent archief in de Lombardijse stad dat zijn naam draagt. Als zoon van een bekende beeldhouwer uit die stad, kwam zijn industriële design al snel in beeld bij het stadsbestuur. Maar zijn werk in de vorm van vele schetsen, maquettes en foto’s, is van 3 oktober tot 9 november tijdelijk te zien in hartje Turijn (ma-vr 10:30-13:00/15:00-19:30 en za 10:30-19:30). Aan het beroemde Piazza Vittorio Veneto (14F) is in de permanente designstudio van Verve Creative Lab (doorgaans een podium voor jonge ontwerpers) Manzù’s veelzijdigheid als baanbrekende ontwerper maar ook als fotograaf te zien, onder de titel “Piò Manzù, oltre il design”. Manzù legde zich dus niet enkel toe op het ontwikkelen concepten voor de auto-industrie. Wel werd veel daarvan afgeleid, zoals een bekende typische gekuipte lederen stoel van zijn hand. Deze tentoonstelling over de jonge ontwerper van Centro Stile Fiat -die ook voor designmerken als Ritz Italora (Cronotime klokje dat tegenwoordig van Alessi is), Kartell en Flos ontwierp- is een must voor de liefhebber van het Italiaanse (auto)design.
Ik weet dat Pio Manzù’s Cronotime klokje oorspronkelijk door Ritz Italora werd gemaakt, en dat het klokje nu in de Alessi catalogus staat. Maar is Italora daarom tegenwoordig Alessi?
-edit- spraakverwarring, dat is inderdaad wat er staat 🙂
ik heb nog zo’n 127 eerste serie, in eerste lak met slechts 23000 km op de teller in mijn garage staan. Wat is er veel binnenruimte in dat uiterst handige autoke!