Techniek autonoom rijden start bij Maserati

Elk model zal als hybride verkrijgbaar worden en er zullen ook volledig elektrische auto’s komen. Tevens vormt Maserati een belangrijke basis voor de techniek van het autonoom rijden, dat in samenwerking met BMW in productiemodellen zal worden verwerkt. Maserati-baas Harald Wester bevestigde dit eind deze week, tijdens het Motor Valley Fest in Modena.

FCA is dus druk bezig om de hoogste segmenten eindelijk te kunnen moderniseren naar de huidige standaard. De juiste voorwaarden komen in deze fase tot stand. Dit was namelijk de afgelopen vijf jaar nog altijd niet mogelijk, onder andere wegens het gebrek aan financiële middelen. Daarom was bijvoorbeeld een kleinere SUV van Maserati (dat een grotere doelgroep zal bedienen) en een grotere van Alfa Romeo nog geen verstandige investering, evenals het lanceren van een opvolger voor de Maserati Ghibli, Quattroporte en GranTurismo. Wester zei overigens ook dat de diesel spoedig weer verleden tijd zal zijn voor Maserati. Elektrificatie is het sleutelwoord voor de het merk met de drietand, dat tevens een nieuwe krachtbron zal ontwikkelen.

Deel dit artikel:

17 gedachten over “Techniek autonoom rijden start bij Maserati

  • 19 mei 2019 om 18:13
    Permalink

    volgens mij een idiote strategische blunder. Het was veel logischer geweest om Lancia te gebruiken als italiaanse Tesla.. Luxe, duur en comfortabel… Maseratie zou ik nou net associeren met bruut motorgeluid.. en dat gaat nog niet echt samen met electrificatie…

    Beantwoorden
  • 19 mei 2019 om 18:46
    Permalink

    Gezien de toekomst van Maserati (hybride en Tesla-achtig EV) een uitstekende strategische beslissing. Maar ja, zoals Cruijff al zei, je moet het snappen om het te begrijpen.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2019 om 19:04
    Permalink

    Aanvulling: Maserati is een wereldmerk, Lancia is buiten Italië helemaal niets.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2019 om 06:56
    Permalink

    Klopt henk buiten italie verkoopt lancia voor geen meter en dat is best raar eigenlijk.
    Soms lijkt het wel dat men van italiaanse auto s het verleden eel onthoud en van bijv duitse niet daar pikt men alles.
    Maar ik begrijp wel dat men hier over lancia praat en zich dat afvraagd het zou wel een nieuwe kans voor lancia zijn.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2019 om 09:16
    Permalink

    Een nieuwe kans voor Lancia zou goed kunnen als kleine luxe hybride en denk zeker ook als Lancia versie van de Fiat 500E. Maar dan blijft het echt tot Italië beperkt.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2019 om 13:53
    Permalink

    Dat lancia buiten Italie niets meer voorstelt geeft nou net de unieke kans… je kan de naam niet meer verprutsen.. dat kan met Maserati wel… ik associeer maseratie nou net met brute motoren, klassieke techniek… hoe mooi lancia ook is/was, ze zijn meer bekend om de luxe en innovatieve elementen.. en niet om de beroemde benzinemotoren..

    Beantwoorden
  • 20 mei 2019 om 17:41
    Permalink

    Het is duidelijk wat je bedoeld maar het is volslagen onmogelijk om Lancia wereldwijd op de bouwen en ook weer opbouwen in Europa is veel en veel te duur. Lancia is en blijft een relatief klein niche merk voor Italië.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2019 om 18:52
    Permalink

    Lancia weer opbouwen is mogelijk door nicheauto’s te bouwen die aansluiten op legendarische Lancia’s uit het verleden. Auto’s die het hart van kenners sneller laten kloppen. Die nieuwe auto’s zullen op hun beurt een goede reputatie moeten verkrijgen, zodat de waarde van het Lancia-merk groet.

    Pas als het merk weer een degelijke reputatie heeft zou je kunnen overwegen om “gewone” auto’s weer van het merk te voorzien.

    Gewoon een goede auto met het Lancia-logo uitbrengen gaat niet werken.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2019 om 19:49
    Permalink

    Te kleine markt, te lage opbrengsten, veel te laag potentieel, normaal gesproken richting faillissement. Alfa Romeo heeft hiervoor een veel groter potentieel, zal nog moeilijk worden maar gaat wel lukken. Iedere cent in Lancia zal ten koste gaan van Alfa Romeo. Dat wil niemand.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2019 om 20:26
    Permalink

    Lancia is voldoende vraag naar buiten Italië alleen FCA wil Lancia niet meer exporteren dus particulier initiatief om Lancia weer té Importeren zoals weleer.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2019 om 20:31
    Permalink

    Trouwens ik heb vorig jaar 2 Ypsilons laten importeren.

    Beantwoorden
  • 21 mei 2019 om 10:25
    Permalink

    Nou vooruit, dan gaan ze speciaal voor jou Lancia weer exporteren. Misschien worden het er dan 3. Hoera

    Beantwoorden
  • 21 mei 2019 om 12:24
    Permalink

    De enige reden dat Lancia nu op apegapen ligt (en Alfa Romeo ook bijna) is dat FCA nog de slagkracht mist om de massa te bedienen. Dat het met merkbeleving te maken heeft is een een slap marketing praatje. Kijk naar al die merken waar helemaal geen beleving bij is van grote rijke producenten (VAG bv) en je ziet dat een stevige input veel belangrijker is dan merkperceptie. Lancia zou ideaal zijn om het zakelijke middensegment te bedienen met hybride vierwielaangedreven auto’s en een paar sportieve niche auto’s eromheen die naar de indrukwekkende geschiedenis verwijzen.

    Beantwoorden
  • 21 mei 2019 om 13:25
    Permalink

    Bij FCA hebben ze totaal verkeerd aan gepakt ze hadden beter Alfa Romeo bijvoorbeeld zoals dé Sudje een sport coupe en Spider..
    En Lancia wat grotere én luxe auto’s waar het merk voor staat..
    Én dan niet alleen Italiaanse markt…

    Deze opzet om Lancia alleen voor Italiaanse markt én Fiat bijna uitgekleed modellen programma is om Jeep in Europese markt té brengen, want Alfa en Maserati verkopen zo weinig in Europa dat Jeep daar geen last van heeft..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.