Tavares zegt dat investeringen in Lancia goed voor Italië zijn
Nutteloze symboolpolitiek.
“De Griekse regering is ons dankbaar dat de nieuwe Lancia ‘Ypsilon’ heet.” Zo stak Tavares gisteren tijdens de presentatie van de Ypsilon HF, enigszins de draak met het recente gedoe rond naamgeving (Alfa Romeo Milano) en het gebruik van Italiaanse vlaggetjes op producten die niet in Italië geassembleerd worden. Na het debacle met de Alfa Romeo Junior, was er vorige week ook het gezeur rond geconfisqueerde FIAT Topolino’s in een Italiaanse haven. De brommobiel uit de Marokkaanse fabriek van Stellantis mocht de markt niet op vanwege kleine Italiaanse vlaggetjes onder de zijspiegels. Dit ondanks dat FIAT de Topolino al een tijdje geleden gepresenteerd had en de fabrikant verklaarde dat het vlaggetje een verwijzing is naar de oorsprong en het DNA. Uit voorzorg is de ’tricolore’ nu ook van de 600 uit Tychy verwijderd. Gek genoeg hebben vlaggetjes nooit eerder een probleem gevormd terwijl de wet waar de regering Meloni een beroep op doet al behoorlijk lang bestaat.
Tavares ziet het grotere plaatje (net als wij).
Lancia Ypsilon is 100% Italiaans ondanks Spaanse productie. Die stelling durft Tavares aan en wel om het volgende; Terwijl de regering een hyperfocus heeft op welke producten precies uit een Italiaanse fabriek rollen en hoe ze dienen te heten als ze dat niet doen, investeert Stellantis volop in een oud en prestigieus Italiaans merk, waar al jaren geen stuiver meer in werd gestoken. Eerherstel dat uiteindelijk goed is voor heel het land. Lancia zal namelijk meer modellen presenteren en in de hogere segmenten zal de productie vrijwel zeker in Italië plaatsvinden. En hoewel de Ypsilon niet in Italië geproduceerd wordt, heeft de ontwikkelingsfase wel degelijk in en rond Turijn plaatsgevonden.
Het chagrijn van de Italiaanse regering om de leegstaande capaciteiten van Italiaanse fabrieken niet te gebruiken en daarmee ook geen bijdrage te leveren aan de Italiaanse arbeidsmarkt snap ik op zich wel. Maar economies of scale moet je in een sector met grote concurrentie wel benutten.
Parmaham van Nederlandse varkens leverde ook in Nederland vraagtekens op. Italië is de grootste importeur van olijfolie… om het daarna weer door te verkopen als Italiaanse olijfolie. Wereldeconomie is fors veranderd. Dat is voor iedereen een beetje wennen.
Die vlaggetjeskwestie slaat natuurlijk nergens op, maar is een middel om Stellantis te dwingen om meer auto’s in Italië te bouwen. Daar heeft de regering misschien wel een punt, want voorlopig neemt de Italiaanse productie alleen maar af. De bewering van Tavares dat de Ypsilon 100 procent Italiaans is, slaat ook nergens op. Het is een Franse auto die in Frankrijk is ontwikkeld, alleen het logo is Italiaans.
Eens. Maar Tavares is een iets wat mildere Portugese variant van de Franse manager: chauvinistisch, arrogant en hautain (dit kan zelfs een Francois in het Nederlands lezen). Enne, de Ypsilon komt toch uit de fabriek in Zaragoza? Spanje. Dus ook geen tricolore. Een giller. Nog geen Italiaans stickerpakket (laat men liggen voor de Chinese aftermarket..).
Toch, in de basis klinkt de Italiaanse aanpak logisch. Bijvoorbeeld Goudse kaas uit Duitsland blijft voor mij vreemd. Maar dan moeten de Italianen het wel beter en breder aanpakken.
Dat Lancia liefde van Italië is klopt..