Tavares wil alle merken een rol van betekenis geven
Carlos Tavares zegt in zijn eerste openbare verklaring over de fusie met FCA, dat de groep veel waarde zal hechten aan het historische erfgoed van de merken die de nieuwe Frans-Italiaanse combinatie in haar portfolio heeft. Kritiek op de hoeveelheid automerken, wuift de Portugees weg door te stellen dat VAG er nog altijd meer heeft. Tavares zegt dus ook dat momenteel geen enkel merk risico loopt op uitsterven, zonder Lancia expliciet te noemen. Hij zei dit in een uitgebreid radio-interview met BFM Business; De CEO zegt veel belang te hechten aan een waardige en complementaire integratie van alle merken. De rijke historie is een kracht waarvan Tavares zegt, dat hij deze juist ten volle wil benutten.
FCA en PSA hebben samen 14 merklogo’s op hun lijstje staan: De Fransen beheren Peugeot, Citroën, DS, Opel en Vauxhall, terwijl vanuit Turijn en Detroit Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Abarth, Chrysler, Dodge en Jeep worden ingebracht. Tavares verdedigt in zijn verklaring dus elk van deze merken in hun voortbestaan. Hetzelfde geldt overigens voor de fabrieken van de nieuwe groep die vanaf begin volgende maand naar verwachting gevormd zal gaan worden. Daarover kan de CEO niet duidelijk genoeg zijn; “Toen we Opel overnamen, stonden we er een stuk minder goed voor en hebben we ook geen enkele fabriek gesloten. FCA is bovendien een bedrijf in goede gezondheid. Vanuit Brussel moet nu een goedkeuring voor de fusie volgen. PSA-FCA zijn bereid concessies te doen voor die goedkeuring, maar daar hoort het inleveren van automerken niet bij.
Tavares, door de zakelijke radiozender die hem interviewde uitgeroepen tot manager van het jaar, ziet de zeer moeilijke uitgangsposities die beide groepen in het verleden hebben gekend, als een goede overeenkomst. Overleven en kansen benutten, zit bij beide organisaties in de bedrijfscultuur ingebakken, evenals een sterke visie op de toekomst. De uitdaging is nu om elektrische auto’s tegen een concurrerende prijs te kunnen vermarkten. “Maar we zijn gek op uitdagingen, we zijn eerder bang dat we ons zouden kunnen vervelen”, aldus een strijdbare en ambitieuze Tavares.
Ik kijk er naar uit
Zo iemand hadden we bij FCA nodig, Marchionne en Manley zijn alleen maar aan het window dressen geweest om een geschikte partner / fusie te vinden! Als de beste man Tavares zich aan zijn woord houdt van blijft hij van mij ook manager van het jaar blijven. Er zit heel veel historie in beide merden, je kan zo als het ware een nieuwe DS a la SM electisch desnoods op een Maserati platform zetten. Als platformen gedeeld kunnen worden is er zeker ook plaats voor Lancia, hij zegt het zelf VAG heeft er meer! Alleen AR met C-Suv en B-Suv schandalig, maak een Giulia Station, opvolger Giuletta en plaats op een Corsa/Punto/208/whatever platform ook een nieuwe MitTo, hoe dan ook aangedreven!!!
Ik hoop op waterstof
Ik hoop dat de Italiaanse merken er beter zullen uitkomen. Het lijkt mij immers niet moeilijk om redelijk snel nieuwe modellen op de markt te brengen, ook van Lancia.