Tavares wil Alfa Romeo en Lancia definitief goed positioneren

Eerherstel in 10 jaar tijd.

Alfa Romeo en Lancia, twee prestigieuze Italiaanse automerken die in de jaren van de teloorgang van het grote Fiat-concern afbrokkelden tot er bijna niets van overbleef (2003). FCA deed er alles aan om beide merken niet te laten verdwijnen, wetend dat een goed verdienmodel een utopie zou blijven, mits er een doorslaggevende fusie zou gaan plaatsvinden met een andere partij. Stellantis heet die fusie en het plan voor deze twee grote merken is inmiddels in de maak. Tavares lichtte in navolging van Imparato ook het een en ander toe in dezelfde week dat op Balocco de Giulia en GTAm aan de pers werden gepresenteerd (foto’s). De Portugese CEO herhaalde dat de operatie tot een goed verdienmodel ongeveer 10 jaar moet gaan duren. Alfa Romeo en Lancia zijn van groot belang voor de groep, misschien nog wel meer dan DS. Alfa Romeo definieerde Tavares als een merk van onschatbare waarde, die iedere autogroep wel in z’n portfolio zou willen hebben.

De eerste 5 jaar als aanloop.

Imparato gaf reeds aan dat gedurende het eerste lustrum van Stellantis, veel zaken goed moeten worden voorgesorteerd. Alfa Romeo en Lancia kunnen veel delen zonder te veel op elkaar te hoeven lijken, daar is Tavares van overtuigd. Daarom hebben beide merken ook een eigen team. In de eerste vijf jaar zullen alle producten gedefinieerd en voorbereid worden, om het gamma vervolgens in de vijf jaar erna compleet te maken en klaar voor de toekomst. Hoewel het plan nog geheim blijft tot eind dit jaar, is al wel duidelijk dat het nieuwe platform STLA in vier varianten een grote rol zal gaan spelen voor de gehele groep, evenals de elektrificatie. Alfa Romeo zal met een passen dynamisch karakter daaraan werken zei de CEO.

Een elektrische auto voor iedereen nog lang niet haalbaar.

Over dat laatste uitte de CEO zich trouwens ook wat kritisch, aangezien het voorlopig nog heel moeilijk zal blijken te zijn voor een fabrikant, om betaalbare elektrische auto’s te kunnen bouwen. Het nieuwe productieplan moet het rendement met grote sprongen laten stijgen. Dit zal over de volle breedte en zonder uitzonderingen moeten gaan gelden. De toeleveringsindustrie met name kan niet veel langer gehandhaafd worden zoals dat nu in Europa gebeurd, en is veel te kostbaar.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.