Tavares vreest Chinese dominantie op elektrische markt
Een onzekere toekomst.
Het spanningsveld van de huidige geopolitiek gecombineerd met een uiterst noodzakelijke energietransitie is duidelijk voelbaar. Vooral ook voor de auto-industrie is dat al een tijdje de keiharde werkelijkheid. De pandemie van de afgelopen paar jaar (die de volledige mondiale markt ook onder druk zette) valt er bijna bij in het niets. Het gebrek aan cruciale componenten en de wedloop naar de creatie van een volledig elektrische markt vindt plaats langs moeilijke strategische keuzes op het mondiale strijdtoneel. De grote Europese producenten zijn weliswaar sterke spelers in deze wedloop, maar de capaciteit en de grondstoffen bevinden zich vooral in het kamp van de ’tegenstander’. Zo lijkt China met meer toegang tot zeldzame aardmaterialen (rare earth) meer aan de bal te zijn dan ‘wij’. Dit alles zorgt voor nogal mistige omstandigheden rond het toekomstperspectief van de industrie. Hoe uitvoerbaar is een productieplan als ‘Dare Forward’ van Stellantis op de langere termijn daadwerkelijk?
Vrij spel voor de Chinezen.
Daar komt nog bij dat onze norm voor een groenere productie vele malen hoger ligt dan daar en dat de Europese markt nog behoorlijk openligt voor Chinese fabrikanten. De Euro 7 normering, die vanuit Brussel volgende week officieel wordt aangekondigd, is volgens de CEO van Stellantis dan ook een brug te ver. Maar Tavares vreest vooral de export naar Europa door grote Chinese spelers als BYD en Great Wall Motors. Dat de Chinese producenten zoveel vrijheid genieten hier, vindt Tavares in principe logisch maar tevens funest, aangezien het omgekeerde geldt voor Europese producenten op Chinese bodem. Tavares vraagt zich dan ook sterk af wat Brussel zal doen om de Europese industrie te stimuleren/beschermen.
Geen halfgeleiders door China.
Het probleem met de halfgeleiders (maar ook andere grondstoffen) is dat de Chinezen voor een groot gedeelte de productie in handen hebben. Momenteel zorgt dat voor torenhoge prijzen aan Europese kant maar vooral ook lege magazijnen. Dat terwijl de productie van halfgeleiders niet af- maar juist is toegenomen volgens diverse bronnen. Tavares denkt dan ook dat China bewust materiaal tegenhoudt.
Dat is echt verrassend en verontrustend , dit was echt niet te voorzien .
Dit zag ik jaren terug al aan komen , eerst japan dan korea en nu china . Een ezel stoot ….
Geef ze gewoon nog iets meer kennis ,kunde en ruimte hoeven we ons hier niet meer druk te maken om stikstof enz.
Heerlijk rustig gewoon weer met knuppel pijl en boog t bos in .
Eens, we zitten allemaal te slapen. Ingedommeld bij het horen van zoete Chinese deuntjes. Al heel oud. Waarom denk je dat bijvoorbeeld Philips geen tv’s en lampen meer maakt? Chinese dominantie op de grondstoffenmarkt. De enige reden, maar het wordt anders verkocht (duurzaamheid, efficiency, uitontwikkeld product blabla). Ook VW, BMW of Mercedes worden weggevaagd als wij Europeanen niet snel de bakens verzetten. Europa (EU en producenten) sla op tafel! Word boos. Bescherm je markt. Stop met begrip tonen voor de Chinezen. De Chinese markt is keihard en dat moet je keihard tegemoet treden. Geen zachte heelmeesters!
zo is t rob half afrika is chinees ,lokale bevolking blijft arm en landen worden leeggeplukt.
Wat was de chinese markt groot nee daar moeten we zijn ,let op nog even en er word geen wiel meer verkocht wel gekocht .
60 jaar geleden bepaalde Fiat zelf de markt, sinds ze de boel verkocht hebben aan de aandeelhouders zitten ze in de wachtkamer..