Tavares verwacht stevige productietoename voor Mirafiori
Een lesje oorzaak en gevolg van Tavares.
Tavares haalde op de autosalon uit naar de Europese overheden en herhaalde dat de heffing van belastingen op Chinese import van elektrische auto’s uiteindelijk zal resulteren in een mes in de rug van de Europese auto-industrie. Carlos Tavares wijst erop dat er dan meer Chinese fabrikanten zich in goedkopere Europese landen gaan vestigen en dat de fabrieken van de lokale producenten vervolgens onder extreme druk zullen komen te staan. “De EU zaait zelf chaos op de automarkt en kijkt niet naar de gevolgen en nu verwacht men dat ik het oplos alsof ik kan toveren? Ik ben geen magiër.” Tavares vindt dat de overheden, inclusief de Italiaanse nu niet enkel met hun vingertje moeten wijzen naar de industrie en dat die maar alles moeten oplossen. Men heeft de neiging om oorzaak en gevolg volledig bij de fabrikant te leggen, terwijl het toch echt de overheid is die de normen heeft veranderd. Zij dienen dan ook te participeren in de ontwikkelingen die ze nota bene zelf in gang hebben gezet, aldus de Portugese CEO van Stellantis. “Ik kan niet alles zelf oplossen, ik moet me juist bekommeren om de toekomst van het bedrijf. De EU lijkt bang om de concurrentie aan te willen gaan. Die angst voel ik niet.”
Lucht voor Mirafiori.
De nationale staking die er eind deze week aan zit te komen in Italië krijgt veel steun in Rome, maar Tavares zal er het zijne van denken. Carlos Tavares had namelijk ook geruststellende woorden voor Italië. De komst van de nieuwe hybride FIAT 500 in Mirafiori volgend najaar, zal kunnen resulteren in een jaarlijkse productie van 80.000-100.000. Goed nieuws voor de noodlijdende toeleveringsindustrie in de regio Turijn/Piemonte. Tavares zegt dat het heel goed nieuws is voor iedereen dat de ontwikkelingsperiode van de hybride versie van de 500 succesvol is ingekort ten opzichte van wat eerder werd verwacht.
Ja, de politiek is grillig en altijd al geweest. Daar heb je als autofabrikant mee te dealen en dat is niet altijd makkelijk. Maar Tavares moet ook de hand in eigen boezem steken. Neem nu dit voorbeeld met de 500. Al ver voor de introductie was duidelijk dat alleen een elektrische versie niet genoeg zou zijn, en al helemaal niet in thuisland Italië. Hoewel het bedrijf toen nog FCA was, heeft ook Tavares dat later op z’n beloop gelaten en is pas actie gaan ondernemen toen ze erachter kwamen dat de oude 500 niet meer door kan.
Mijn eerste auto was Mirafiori stond er duidelijk op zo trots was Fiat, tegenover NU, Fiat moet duidelijk keuzes maken..Europese klanten wachten op waterstof. EV is duidelijk Chinees overigens de schuld van politiek Europese landen..groetjes
Heel erg eens je legt wat mij betreft de vinger op de zere plek van Tavares Cose della vita. De focus op marges halen is simpelweg te groot bij Stellantis. Gaat ten koste van gezonde merkstrategie. Je hebt 15 merken en niet 1.
Ja, 15 is ook gewoon teveel vrees ik. En ze worden te veel centraal aangestuurd.
Tavares loopt achter de feiten aan en dit debacle met de 500 is meer dan schandalig. Het superproduct van FCA, de kip met de gouden eieren, heeft hij eigenhandig geslacht.
Tavares blijft een vreemde man, een soort Jan-Peter Balkenende. Die oud-premier houdt ook van auto’s, maar blijft een houten klaas. Beiden geen ziener, geen inspirator. En Tavares onderschat volledig het interne(!) gevaar van de Chinezen.
Tavares brengt daarbij ook nog opportunisme. Dit bericht is daarbij tekenend: hij vertrekt straks enkele maanden na de introductie van de 500 hybride. Na hem de zondvloed.