Tata en FGA komen met een elektrisch project

Vanuit New Delhi blijkt nu steeds meer wat FGA en Tata nu werkelijk van plan zijn in de toekomst, afgezien van het delen van techniek voor conventionele auto’s zoals de opvolger van de Palio en de huidige Linea.

Dat er meer in de lucht hing leek iedereen al aan te voelen, maar niemand wist werkelijk wat Sergio Marchionne en Ratan Tata werkelijk hebben afgesproken voor de lange termijn. Op de grote autoshow van India komt nu een opmerkelijk feit naar voren.  Het zou gaan om een gedeeld elektrisch massaproduct. Ook al zou je het niet verwachten, ook de opkomende industrie van India wil groen zijn. Sterker nog, India loopt hierin niet bepaald achteraan. De VS heeft wat dat betreft bijvoorbeeld een achterstand op dit dichtbevolkte land, waar de meeste mensen ondanks dat (..of mischien dankzij dat) in de laagste kaste leven en dus straatarm zijn.

En wie kan rekenen snapt het direct. Tot voor kort, leek FGA totaal afwezig te zijn als het gaat om elektrisch denken, maar dat beeld lijkt de laatste tijd totaal niet helemaal meer te kloppen. Sinds de fusie met Chrysler lijkt Turijn druk bezig te zijn. Ook Marchionne erkende dat onlangs.

En plots komt daar de micro-auto van FGA weer om de hoek kijken. Deze werd een tijdje terug op de lange baan geschoven. Iedereen dacht tot die tijd dat in Servië vanaf 2011 de kleine Fiat Topolino van de band zou gaan rollen, samen met een Lancia variant. Volgens CEO Rajeev Kapoor van FGA India, zal deze kleine Fiat nu in 2012 op de markt verschijnen en rijdt ie niet alleen op benzine. Hij liet dit weten aan het Amerikaanse Bloomberg vanaf de Indiase autoshow. De micro wereldauto van FGA-Tata zal in de Fiat-Tata fabriek in Ranjangaon in productie gaan. De auto is geen concurrent van de Nano volgens de topman en zal slechts tussen de vijf en zevenenhalf duizend euro gaan kosten. Een schone ‘low-cost’ dus. Er is verder weinig bekend aangezien dit project nog in een vroege fase van ontwikkeling zit.

Als dit allemaal klopt, is dit een economisch enorm slimme zet van de FGA top. Marchionne zou critici in met name Italië, die beweren dat FGA niet of nauwelijks elektrisch investeerd, in één klap het zwijgen op leggen. Helemaal nu voor Termini Imerese misschien een nieuwe taak is weggelegd n.a.v. dit nieuws.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.