Stijlvolle beelden van een Ferrari 208 GT4
Zelfs midden in de oliecrisis kwamen de mooiste dingen uit Italië, zoals deze 208 GT4. Deze werd midden jaren ’70 speciaal voor de Italiaanse markt toegevoegd aan de reeds bestaande 3 liter 308 GT4 (1973). Dankzij de teruggedrongen cilinderinhoud van 1991 cm³, kon de V8 met 180 pk onder de strenge Italiaanse fiscale wet door duiken die toen gold voor auto’s met motoren vanaf 2.0 liter. Het noodgedwongen herontwerp van de V8 bleek een technisch hoogstandje en de kleinste ooit seriematig geproduceerde in z’n soort. De 308 en 208 waren overigens de eerste seriematige Ferrari’s met V8 middenmotor in een lange rij.
Petrolicious.com heeft deze prachtig ontworpen voorloper van de 458 Italia geportretteerd. De trotse Amerikaanse eigenaar is al even ingetogen als het tijdloze karakter van deze mooie Bertone-carrosserie, waarvan vanaf 1976 het Dino-logo werd vervangen door het logo van Ferrari. Enzo Ferrari was overigens dermate onder de indruk van de talenten van Gandini, dat hij persoonlijk de ontwerper zou hebben opgebeld voor het geven van een opdracht. Behalve de techniek en het logo, is ook het feit dat dit ontwerp door Bertone’s designer Marcello Gandini is gedaan, uniek voor Ferrari. Niet alleen om het feit dat dit de enige Bertone-Ferrari is, maar ook omdat het een 2+2 is met middenmotor (vandaar het getal 4 achter GT). Een ander leuk feitje is dat deze voorloper van de Mondial, de eerste Ferrari is die ooit is getest in een review door een automagazine (Quattroruote).
httpvh://youtu.be/UMjUxqOWNSs
Dit heb ik altijd al een van de mooiere ferrari’s gevonden hoewel die door veel mensen scheef wordt bekeken.