Sterke start 2017 voor FCA mede dankzij Alfa Romeo

De Italiaanse markt groeit in het nieuwe jaar rustig verder (+10,08%) en FCA toont daarbij het meeste initiatief (+12,79%). Daarmee wordt de trend van 2016 voorlopig nog gewoon doorgezet. Fiat Chrysler Automobiles verkocht gedurende de eerste maand van 2017 maar liefst 50.619 voertuigen. Over de afgelopen twaalf maanden gezien komt de Italiaanse groep uit op ruim 29% marktaandeel op de belangrijke thuismarkt. We zien dat bijvoorbeeld terug in het feit dat er maar liefst zes modellen in de nationale top 10 staan deze maand. Overigens is 2017 ook op andere belangrijke Europese markten als Frankrijk, Duitsland en Spanje erg goed begonnen voor FCA. In Frankrijk noteerde FCA een +19%, in Spanje +10,7% en in Duitsland was dat zelfs ruim 20% meer. Dat laatste is vooral te danken aan een scherp geprijsde Tipo, de Giulia en de nogal gewilde 124 Spider. Uit Brazilie en de VS komt het minder positieve nieuws deze maand, aangezien daar respectievelijk een daling van -14% en -11,4% werd genoteerd.

Terug naar Italiaanse bodem, waar we Fiat sterk zien presteren als merk, met 37.371 verkochte auto’s in januari (+14,5%). De Panda regeert soeverein met een duizelingwekkend aantal van 14.789 exemplaren. Op de tweede plaatsstaat de 500 dit keer met 6207 eenheden. Op plaats vijf achter de Renault Clio (omdat de Punto nog geen vervanger heeft mogen we nu wel concluderen) staat de Tipo met 4484 eenheden. Op plek acht treffen we de 500L met 3409 stuks. De Punto komt even terug op plek negen met 3385 stuks. Opmerkelijk is dit keer de afwezigheid van de Crossovers 500X en Renegade. Dankzij de nodige subsidies op kleinere auto’s zien we vooral het B-segment in Italië goed presteren deze maand. De C3, Fiësta en Clio eisen daardoor hun plaats op in de Italiaanse top 10. Maar zoals gezegd is de Punto in zijn nadagen nog niet geheel de grote afwezige en staat ook de compacte hatchback uit Melfi in de ranglijst.

Lancia staat na één maand met de Ypsilon op plaats drie in de top tien (5782 stuks). Het merk uit Turijn noteert een +4,03% en zette 5786 auto’s weg. Alfa Romeo doet steeds meer mee dankzij de Giulia en verkocht in totaal 3521 auto’s (+27,2%). De Giulia werd dik 766 keer verkocht, terwijl het enkel als sedan verkocht wordt. De jongste editie MiTo trekt deze maanden ook wat aan, waardoor de productiekraan van de kleine Alfa in Mirafiori zelfs wat verder zal worden opengedraaid. Ook dat heeft uiteraard vooral met de recente hoge kortingen in dit segment te maken. Jeep verkocht 3572 auto’s, wat voor deze keer op een afname van -5,6% komt te staan. Zoals gezegd doet de Renegade het voor het eerste wat rustiger aan. Maserati verkocht 338 atuo’s in Italië, wat een prachtig resultaat is (+158,02%). Ferrari verkocht 31 exemplaren, wat nagenoeg gelijk is aan vorig jaar (-3,13%).

Deel dit artikel:

10 gedachten over “Sterke start 2017 voor FCA mede dankzij Alfa Romeo

  • 4 februari 2017 om 17:40
    Permalink

    Nou doorzetten naar de volgende maand.
    Maar dat gaat volgens mij wel lukken .

    Beantwoorden
  • 5 februari 2017 om 11:41
    Permalink

    Hele sterke cijfers in Italia, Frankrijk, Duitsland en Spanje. ik begin me alleen wel een beetje zorgen te maken over Giulia. In heel 2016 slechts 10.000 in Europa, en de laatste maanden steeds tussen de 1500 en 2000 stuks. In dit tempo komt de teller in 2017 uit op 20.000-25.000 stuks, en dat is ver beneden de eigen doelstellingen, zwaar verliesgevend ook. Ter vergelijking: de 156 deed de eerste jaren 90.000 stuks per jaar, de 159 werd een flop genoemd en deed 60.000 stuks de eerste jaren. Wat is er toch aan de hand? En waarom is het zo moeilijk om meerdere carosserie varianten aan te bieden? Mercedes en BMW schudden die in een paar maanden uit hun mouw.

    Beantwoorden
  • 5 februari 2017 om 11:52
    Permalink

    Een verkoper in het Gentse zei me gisteren dat de Giulia niet goed verkoopt. De Tipo daarentegen wel

    Beantwoorden
  • 5 februari 2017 om 12:25
    Permalink

    Well, after years of absence, the Alfa brand will need more than one model, and a few months to reach high production numbers. How long did it take BMW, Audi to get where they are now? years of patience and good products, I believe Alfa is finally on the right track and will convince in the long run, especially having tried the Giulia which is a wonder on 4 wheels!

    Beantwoorden
  • 5 februari 2017 om 17:12
    Permalink

    Het product is nu eens echt prima, maar wel wat incompleet. Bovenal was de introductie weer eens een rommelige haastklus, dealers die niet weten wanneer wat komt etc.. Een ouderwetse organisatorische janboel. Vooral dat hebben de Duitsers vele malen beter voor elkaar. Er zijn best klanten die in de markt zijn voor een Giulia, maar het dealer netwerk is er niet klaar voor.

    Beantwoorden
  • 5 februari 2017 om 19:06
    Permalink

    @tobias als die dealer in Gent de Giulia naast alle goedkope Fiat’s in een ruimte heeft staan, dan snap ik wel waarom hij er nog zo weinig heeft weggezet dit jaar 😉 Maar ik verwacht er steeds meer. Af en toe spot ik er al eentje. Goede verkooppunten is belangrijk. Naast Jeep in chique shworoom en op A-locaties. In sommige gevallen zou ik Maserati erbij voegen, bv in belangrijke Europese hoofdsteden.

    Beantwoorden
  • 5 februari 2017 om 20:27
    Permalink

    De productie van de giulia is per januari opgeschroefd naar het dubbele van wat het was , dat doen ze niet voor niks.
    Vorig jaar was er in oktober een bericht dat de giulia al aan de aantallen zat van wat xe verwacht hadden .
    Dus nov en dec waren extra.
    In Australië binnen een minuut 100 keer verkocht.

    Beantwoorden
  • 5 februari 2017 om 21:43
    Permalink

    Goed om te lezen dat de productie verdubbeld wordt vanaf januari. Maar dat van die aantallen t/m oktober kan ik me bijna niet voorstellen. Dat waren er tot dan toe nog geen 6500 vanaf de introductie, had men echt gepland dat men er zo weinig zou verkopen? Waarom sprak Marchionne dan de hoop uit dat Alfa mede dankzij de Giulia op korte termijn 250.000 of meer auto’s zou gaan leveren? Zelfs met een verdubbelde productie in januari en een gelijkblijvende verkoop van Giuliette en Mito komt met amper aan de 75.000.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2017 om 12:03
    Permalink

    Veel zal afhangen van Amerika en China. Voor Europa doet ie het al zeer goed.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.