Sterke kwartaalcijfers FCA en Alfa dit jaar al winstgevend

FCA staat vandaag op winst, beurstechnisch en qua inkomsten. De tactiek van Marchionne om luxere auto’s te gaan bouwen met meer marge lijkt te werken en de kwartaalcijfers pakken dan ook hoger uit dan verwacht. Alfa Romeo en Maserati zitten strak op koers om dit jaar het aantal verkochte auto’s van vorig jaar ruimschoots te verdubbelen. Tegen de 230.000 in totaal (2,5 % marktaandeel in het segment). Het afgelopen kwartaal is de verkoop van Maserati bijvoorbeeld met 89% toegenomen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Toen was de toename ten opzichte van 2015 30%. De omzet is bijna verdubbeld en komt op 949 miljoen. De Levante zorgt vooral voor deze groei die goed is voor een winst van 107 miljoen.

De omzet van FCA als geheel groeit behoorlijk, mede dankzij dit soort goede resultaten van de luxe merken in de groep. En wel met 34% oftewel 0,64 miljard euro. De schuldenlast blijft steken op 5,1 miljard euro, terwijl analisten uitgingen van 5,9 miljard. Marchionne zegt dat de omzet voor eind 2017 geraamd kan worden op een bedrag tussen de 115 en de 120 miljard euro.

FCA verkocht dit kwartaal in totaal 1.145 miljoen auto’s wat een toename is van 1% ondanks de koelte op de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt.

Men verwacht dat Alfa Romeo gedurende het vierde kwartaal van dit jaar winst zal draaien en dat 2018 een jaar met zwarte cijfers zal zijn voor het merk waar zoveel in wordt geΓ―nvesteerd. Volgens Marchionne is de Stelvio al meer dan 10.000 keer besteld. Iets meer dan 1000 zijn er inmiddels afgeleverd.

Er wordt niet gedacht aan de eventuele verkoop van onderdelen om de schuldenlast volledig te elimineren. Vijf miljard aan cashflow zal in 2018 zonder dit soort ingrepen kunnen worden bereikt. Er zijn geen onderhandelingen met grote autobouwers gaande. Enkel voor de technologische ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden, zijn er gesprekken. Naast Google ook met het Chinese Baidu, aldus de CEO.

Deel dit artikel:

15 gedachten over “Sterke kwartaalcijfers FCA en Alfa dit jaar al winstgevend

  • 27 april 2017 om 00:09
    Permalink

    We beleven mooie tijden. We zien Jaguars XE.. Alfa Romeo’s. Eindelijk iets anders dan die dagdagelijkse
    Audi’s, Mercedessen en BMW’s. Eindelijk exclusieve pareltjes i.p.v. die massaproductie.
    Ik rij nu 5 maanden met mijn Giulia 2.0 . Geen enkel probleempje… ook niet het allerkleinste.
    Een familiecar wanneer vrouw, kinderen of vrienden meerijden… comfortabele wagen. Maar zonder passagiers durf ik me wel even uitleven… wat een acceleratie.. wat een motorgeluid…en die versnellingsbak! Vandaag kruiste ik een Stelvio… tegelijkertijd knipperden we met onze lichten… twee stralend-lachende chauffeurs. Wat een mooie wereld, die Alfa -wereld!.

    Beantwoorden
  • 27 april 2017 om 07:25
    Permalink

    Alfa is en blijft een probleem auto, je kunt beter een allerdaags merk!!!! rijden , hoe durven Alfa rijders zoiets te zeggen?? Ik blijf wel een Mercedes rijden.

    Beantwoorden
  • 27 april 2017 om 07:56
    Permalink

    ik.heb 10 j gewerkt bij alfa 159 waren wel wat probl ik zelf heb 35 j opel gereden met vectra gts 7jaar naar spanje gereden.2 x breuk gereden telkens voet airco afgebroken door verkeetsrememers aan de peage in frankrijk
    Nu.rij ik metcedes Eclaass wat een prutsbak bij iedere onderhoudsbeurt is er wel iets
    Is 4j oud batterij kapot ,airco kapot,waterpomp , sensor kapot tank sensor kapot airco auto nieuw gekocht banden moeten vervangen op 32 d km
    Geef me dan maar terug opel of alfa

    Beantwoorden
  • 27 april 2017 om 09:03
    Permalink

    Arie , we leven in een vrij land en iedereen mag een mening hebben .
    Maar ik heb een vraag aan jou.
    Heb je zelf enige alfa romeo ervaring?
    Of ben je gepikeerdv omdat iemand wat over jou merk zei. Ik hoor het wel.

    Beantwoorden
  • 27 april 2017 om 09:05
    Permalink

    Ja of slecht behandeld door een Fiat-dealer. πŸ˜‰ Interessant gegeven trouwens dat een Mercedes door de eigenaar zelf als alledaags product wordt weggezet.. Ik bespeur daar wat oude liefde voor het mooie Alfa in die woorden.

    Beantwoorden
  • 27 april 2017 om 09:14
    Permalink

    Mensen die met Duitse wagens denken dat ze met de beste wagens rijden maar verstaan niks van auto’s hoe ge het draait of keert de hemel van de auto’s zit toch in ItaliΓ« ( Ferrari )
    Duitse auto’s is alleen maar massa productie maar geen hart in die wagens geen humor zijn koud

    Beantwoorden
  • 27 april 2017 om 11:05
    Permalink

    @ Arie. Veel succes dan! Ik heb een wagenpark(je) voor mijn mensen van 7 wagens, waaronder 1 Mercedes E 220d break (vorige generatie) en 1 Mercedes C180d (nieuwe generatie). De eerste heeft in de eerste maanden zowat tweewekelijks binnen geweest voor rammelingen in de dakbekleding. Na drie maanden is alles wat ook maar kon worden vervangen aan dat deel vervangen. Behoudens kapotte meter geen verdere problemen. De C is na 4 maanden binnen geweest omdat het ‘start-stop’ systeem niet meer functioneerde: de wagen was niet meer aan de praat te krijgen. Bijzonder vervelend aan de lichten…
    Zelf 4 Alfa’s gehad (2 x156 & 2 x159) waarvan er een problemen gaf (op 4 jaar: turbo, geblokkeerd kofferdeksel, schroefje stuk waardoor koelwater lichtjes lekte). 3 probleemloze dus. Mijn huidige Ghibli is 3,5 jaar en behoudens snelle slijtage banden (achterbanden op 9.000 km πŸ™‚ ), probleemloos. Ter info: 2 x BMW waarvan eentje probleemloos (vorige generatie 5) en eentje (vorige generatie 3) met drietal problemen (GPS, Airco, Turbo).
    Om maar te zeggen…

    Beantwoorden
  • 27 april 2017 om 20:08
    Permalink

    Rij sinds 25 jaar Alfa, heb niet meer problemen dan mijn vrienden die met duitse of franse merken rijden. Het verschil is, als we ergens naartoe gaan, ze steeds met mij willen meerijden, daar ze de Alfa zo’n prachtige auto vinden. Wij Alfisten knipperen met onze lichten naar andere Alfisten of steken ons hand op. Dat zie je raar of zelden in duitse of franse wagens. De eigenaars van een Alfa overstijgen hun wagen en zoeken ook mekaars gezelschap op. Is allesbehalve een koud wereldje. Vind het ook ni erg dat er minder Alfa’s rondrijden dan BMW of mercedessen …

    Beantwoorden
  • 27 april 2017 om 22:19
    Permalink

    Weet je nog wat Henry ford zei : telkens als ik een alfa zie rond rijden hoedje af en terug op dat is niet te zeggen van de Duitse wagens want alfa is niet zomaar een wagen is een kunstwerk is als een vrouw en als je er niet mee om kunt dan kun je beter Duits blijven rijden in die koude lelijke massa productie wagens

    Beantwoorden
  • 28 april 2017 om 11:06
    Permalink

    Arie heeft gelijk Mercedes is ook veel beter als Alfa Romeo. Mercedes heeft natuurlijk helemaal geen roest problemen gehad 10 jaar lang van 1996 tot 2006 daarna was het goed. Daarna begonnen de elektronische problemen.

    Dus heerlijk man zo’n oude E met van die veel te grote AMG velgen πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

    Beantwoorden
  • 29 april 2017 om 14:10
    Permalink

    Gelukkig heeft iedereen een eigen mening en een weg vol met alfa’s is ook niet de bedoeling moet leuk blijven een alfa te zien..
    voor mij blijft Mercedes, Merdaces of zoals mijn zoon zegt Merdacesso… voor wie een beetje Italiaans kent.. Forza Alfa en Ferrari!!

    Beantwoorden
  • 11 mei 2017 om 11:41
    Permalink

    Wel Mercedes is een goede wagen als je de 70 gepasseerd bent, en je kleine vriend tussen de benen niet meer zo goed wil, dan probeer je met zo een kar indruk te maken… Niet !.
    Mijn vorige 159 heeft op 4 jaar 450.000 km gelopen zonder problemen.
    Nieuwe Giulia heeft nu 72.000 kilometer sinds September ’16. Ook geen enkel probleem.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.