Stellantis ziet af van de klassieke autodealer
Mooi was die tijd.
Merkbeleving; Het lijkt allemaal een stuk minder relevant te worden. Althans in de klassieke zin van het woord. Terwijl de kleine dealer met je geliefde logo op het bescheiden pand om de hoek, al 10 tot 15 jaar geleden het loodje heeft gelegd, zijn binnenkort ook de overgebleven middelgrote dealers aan de beurt. Reden is volgens Stellantis de toename van online verkoop en de elektrificatie van het wagenpark. De autogroep waar de Italiaanse merken onder vallen heeft deze week een nieuwe strategie aangekondigd. Dat is trouwens geen verrassing, want het viel al tussen de regels door op te maken. Zo is in verband met de toekomst van Lancia op meer markten dan alleen de Italiaanse, een minder conventionele verkoopmethode voorspeld door mensen als Luca Napolitano. Toch vragen we ons af of het naast enkele praktische voordelen, niet allemaal een beetje te zakelijk dreigt te worden. We kopen onze biologische kaas immers inmiddels bij een klein winkeltje onderin een windmolen… Je kunt je voorstellen dat die peperdure milieuvriendelijke auto ook weer meer een particulier karakter zou kunnen/moeten krijgen. Stellantis brengt daar tegenin dat het allemaal juist persoonlijker en overzichtelijker van karakter zal worden voor de klant.
Online.
Stellantis wijst in z’n verklaring vooral naar de online verkoopmethode van een merk als Tesla. Daar vallen grote voordelen te halen voor de fabrikant. Stellantis zegt dus dat de veranderingen vanaf 2023 in het voordeel van de klant zullen zijn en een verduurzaming vormen. De dure panden waar veel distributeurs in investeerden, gaan tot het verleden behoren. Ook de werkplaats valt grotendeels weg door de opkomst van de elektrische auto. Kortom de ‘dealer’ wordt straks meer een afleverpunt van de producent. Dat voelt kleinschalig en romantisch, maar is dus in feite een aanpassing (om niet te zeggen kaalslag) dat voor minder werkgelegenheid zal zorgen. De fabrikant noemt ook nieuwe Europese regelgeving als argument. De zogenaamde “BER” vrijstellingsverordeningen Block Exemption Regulation). Over het nadeel voor de dealers in kwestie doet men nog geen gedetailleerde uitspraken. We vermoeden dat de fabrikant ook af wil van het eeuwige getouwtrek met dealers om het juiste rendement te halen. De BER regeling geeft fabrikanten namelijk het recht om aparte contracten te sluiten voor de diverse functies van een dealer (verkoop van auto’s, verkoop van onderdelen en onderhoud). Het is nog niet duidelijk welke Europese dealers eieren voor hun geld moeten gaan kiezen en hoe Stellantis hier precies mee om zal gaan. Met de dealers die overblijven gaat Stellantis aan het werk voor de grote transitie. In Nederland gaat het om 71 bedrijven (400 verkooppunten) en in BelgiĆ« om 80. De opzegging van dealercontracten voor de 14 merken van Stellantis gaat per 31 mei aanstaande in. Een proces dat dus 2 jaar in beslag neemt.
Het ontbreken van een dealer/onderhoudspunt is voor mij dus juist reden om geen Tesla te overwegen.
Ik denk dat veel mensen voor een Italiaanse of Franse auto hier zeker zo over zullen denken.
Daarnaast lijkt de tijd van ‘online-is-alles-beter’ inmiddels toch wel algemeen volkomen achterhaald te zijn.
Het lijkt mij dus dat als ze dit werkelijk doorzetten, ze een kapitale blunder met onomkeerbare gevolgen gaan maken.
Dat er overigens wat aan de dealer-beleving moet veranderen (en dan heb ik het niet zozeer over de buitenkant) lijkt mij ook buiten kijf te staan, de hele autosector loopt op dit vlak al decennia achter de markt aan.
Stellantis is in dezen geen trendsetter maar eerder een trendvolger; andere merken gingen haar voor. Wat volgens mij verder meespeelt is dat door de fusie Stellantis als concern verhoudingsgewijs meer contractpartners heeft dan andere merken. Dat merkbeleving minder relevant wordt denk ik niet, gezien de investeringen die gedaan worden om de verschillende merken afzonderlijk te laten voortbestaan. Het licht voor Alfa Romeo en Lancia staat (weer eens) op groen. Merkbeleving wordt wel anders. Kan ook niet anders: Vroeger in de goede oude tijd, ging je veel vaker naar your friendly neighbourhood dealer. Niet (alleen) omdat je dat leuk vond maar er was een noodzaak: Vaker een beurt, olie moest vaker gepeild worden (En dat kon je natuurlijk zelf, maar was weer een excuus even door de showroom te lopen), bandenspanning, lampje defect, afwikkeling van schade liep nog via de dealer, etc. etc. Bij een dalend aantal contact momenten, wordt de band ook anders. Daarnaast wordt het product ook anders: Bij toekomstige auto’s draait het minder om mechanica en (nog) meer om elektronica. En dat verkoop, mede onder invloed van internet, anders georganiseerd is dan in het verleden behoeft geen betoog. Dat een Opel dealer naast een Peugeot/CitroĆ«n dealer naast een FIAT/Alfa/Lancia dealer in elke middelgrote plaats onder de genoemde omstandigheden in de toekomst niet zal werken, is geen Rocket Science. De genoemde zakelijkheid is niet het doel van de operatie maar het gevolg van alle veranderingen. Velen van ons zullen het missen. Overigens biedt de ontwikkeling het komende decennium ook weer kansen voor merkspecialisten: zij kunnen in het gat springen dat door de ingezette schaalvergroting ontstaat. En die merkspecialisten moeten snel schakelen. De opzegtermijn van de dealercontracten is twee jaar, echter naar verluidt wil Stellantis in Juli al besluiten welke dealers zullen blijven en welke niet.
stupid idea, Stellantis brands are not so strong they can sell them online in internet
Alle grote fabrikanten gaan dit doen of zijn er al mee bezig. Dealers hebben binnenkort nauwelijks nog een businesscase: nieuw verkoop is grotendeels zakelijk, dat ging sowieso al niet meer via de showroom en bij fleetsales rechtstreeks door de importeur. En particulier zal steeds meer online worden, zoals alle consumentenproducten. Ook in de werkplaats valt straks nauwelijks geld te verdienen: elektrische auto’s hebben veel minder onderhoud nodig, en auto’s hebben straks voor 90% generieke onderdelen, en nauwelijks nog merk specifieke onderdelen. Met in elke stad enkele universele onderhoudsbedrijven heb je genoeg. Deze ontwikkelingen gaan supersnel, en het is alleen maar verstandig dat Stellantis daar nu al mee aan de slag gaat. Dat het banen kost is niet de schuld van Stellantis, maar een logisch gevolg van de technische ontwikkelingen. De hoefsmid en de paardenslager hebben uiteindelijk ook een andere baan gevonden.
Met wat zijn we bezig de goede tijd sprak iedereen nu gaan we elke stap achteruit ivm sociaal in plaats almaar die internet bestellen alles gaat kapot
Zeer slecht plan, 80% van de kopers wil juist naar een dealer. Het is niet een aankoop van een trui voor paar tientjes die je volgend seizoen niet meer draagt.
Dat tesla iets doet wil niet zeggen dat de klant dat wenst. Hebben ze de trouwe klanten ook gevraagd? Vrijwel zeker van niet.
@Bjorn tussen willen en daadwerkelijk gaan ligt een groot verschil. Feit is dat de bezoekfrequentie van consumenten aan garagebedrijven dramatisch gedaald is. Dit is niet iets van de laatste tijd maar is al jaren aan de gang. Tendens: dalend. Niet reageren op deze ontwikkelingen gaat niet.
Sorry hoor, maar als ik een NIEUWE auto wil kopen dan wil ik die toch echt in het echie hebben gezien en gevoeld. Ik wil er omheen kunnen lopen, voelen hoe de stoelen zitten, en ook naar verschillende lakkleuren kijken hoe die staan.
Je kunt een auto niet zomaar uit een foldertje kopen. Dat is waanzin.
Stel dat ze zeggen, we stoppen met dealers maar openen centraal in het land een groot centrum waar alle modellen in de meeste kleuren staan om te bekijken, ok, dat kan dan nog wel.
@LaTiNo
Waar lees je dat je voordat je een (nieuwe) auto koopt, er niet meer omheen kunt lopen/voelen/ruiken/kleur uitzoeken etc.? Stellantis geeft aan, net als andere merken, met MINDER dealers te zullen werken en niet zonder dealers. Net als bij die in het artikel genoemde biologische kaas, zijn wij steeds vaker bereid naar dat kleine winkeltje bij de windmolen te gaan, dat meestal net iets verder is dan de lokale supermarkt. Dat zal bij auto’s niet anders zijn. En als je dan iets verder moet reizen, kan het zomaar zijn dat je in een showroom komt met meer kleurstalen, meer modelvarianten, meer stoelen om te proberen, betere koffie, etc. En dat zullen er meer zijn dan een voor het hele land.
Grappig dat Ghetti in een duidelijk herkenbaar VW-Marketplace pand zit en ook nog een Audi-terminal (versie 1) gebruikt. Wie zegt dat automotive panden inwisselbaar zijn.