Stellantis wil Maserati productie Grugliasco overhevelen
‘Il polo del lusso’.
De voormalige Bertone-fabriek in de Torinese voorstad Grugliasco met meer dan 1000 werknemers, werd in overeenstemming met FCA gered. Het moest de as van de productie van luxe auto’s worden (‘il polo del lusso’) in de Piemontese hoofdstad, volgens Marchionne’s filosofie dat enkel de productie van dergelijke producten de lokale industrie weer rendabel zou kunnen krijgen. De export van exclusieve Maserati’s met meer marge, in plaats van het goedkopere massaproduct (zoals in laatste instantie nog de MiTo en Musa) zou Turijn weer competitief kunnen maken. Daarvoor werden de krachten gebundeld in een soort twee-eenheid tussen Grugliasco en Mirafiori, dankzij een investering van ruim een miljard euro. De fabriek in Grugliasco waar de Ghibli en Quattroporte van de band rollen werd zelfs bekroond met de eervolle naam ‘Avvocato Giovanni Agnelli Plant’ (AGAP). Inmiddels leven we in een tijd dat de productie van elektrische auto’s zoals de 500, het antwoord op alles moet worden en dat de vorming van Stellantis voor een totaal nieuwe insteek zorgt.
Grugliasco afslanken en Mirafiori als centrum.
Naar het schijnt heeft Tavares het plan opgevat om in het kader van meer kostenefficiëntie, Grugliasco drastisch te ‘rationaliseren’. Dit houdt in dat in Mirafiori vrijwel de gehele productie van Maserati zal worden geconcentreerd. De assemblage en de spuiterij van Quattroporte en Ghibli zal worden overgeheveld naar Mirafiori. Dat proces is zelfs al in gang gezet. In Grugliasco worden dan enkel nog de kale chassis gelast. Momenteel werken nog circa 1300 werknemers in AGAP Grugliasco. In 2013 waren dit er nog 1700 inclusief tijdelijke krachten. Dat is inmiddels verleden tijd en de fabriek met de naam van Fiat’s grote leider van weleer, maakt van alle Italiaanse voormalige FCA-fabrieken het meest gebruik van sociale regelingen om mensen voor langere tijd naar huis te kunnen sturen. Een deel van het personeel maakt iets verderop mondmaskertjes, werkt voor Mopar in de logistiek van componenten of is zelfs aan een tijdelijk Frans avontuur begonnen in de Peugeot-fabriek van Poissy.
Gericht op een elektrische toekomst met een grote assemblagelijn.
Uiteraard heeft het herindelen van de productie ook te maken met de toekomstige productie. De nieuwe GranTurismo en GranCabrio die straks naast de Levante in Mirafiori van de band zullen rollen, zal ook als volledig elektrische auto geassembleerd gaan worden. Dat is nu eenmaal een heel andere soort productie dan wat we vandaag de dag zien. Meerdere modellen kunnen gemakkelijker op één grote assemblagelijn geproduceerd worden. De opvolger van de Quattroporte wordt ter zijner tijd simpelweg toegevoegd. Deze komt volgens onze informatie overigens in minimaal twee varianten tot stand in verband met de vervanging van de Ghibli. De huidige dagelijkse productie van de twee Maserati’s sedan komt op 64 auto’s per dag. In 2014 waren dat er op jaarbasis 36.071, ruim 26.000 in 2015, 23.248 in 2016, 20.378 in 2017, 14.171 in 2018 en 10.000 in 2019. Overigens is dankzij de komst van de hybride Ghibli de productie wat gestegen. Grugliasco produceerde in mei 300 auto’s meer dan in dezelfde maand vorig jaar (723 in totaal). De lokale overheid maakt momenteel overigens flink bezwaar over deze herindeling. Er zijn zorgen over het feit dat FCA’s investering van ongeveer 10 jaar geleden voor niets is geweest en dat er banen verloren zullen gaan.