Stellantis verdedigt elektrische koers en plannen voor Mirafiori
Tavares steekt van wal in Mirafiori.
In het nog niet zo lang geleden ingerichte Mirafiori Automotive Park 2030, opende Tavares samen met Imparato de Pro One Hub voor commerciële voertuigen. Dat is zoiets als een officiële etalage en zenuwcentrum rond alle activiteiten op het gebied van de productie van bedrijfswagens door Stellantis. Een goed teken in mindere tijden, want in Atessa waar deze bedrijfswagens onder andere van de band rollen, heeft men intussen te maken met een dalende vraag en hapert de productie. In Italië kijkt men vanwege dergelijke lage productie-aantallen al langere tijd met een scherpe en kritische blik naar het management dat mogelijk met een ‘Franse slag’ de scepter zwaait over de Italiaanse auto-industrie. Zo zou er veel te veel worden ingezet op de productie van elektrische auto’s, terwijl de vraag hiernaar flink daalt. Maar Tavares komt zo nu en dan in het geweer tegen al deze kritiek. Hij staat nog steeds vierkant achter het Dare Forward 2030 plan van zijn Stellantis. Helemaal nu ook de rest van de industrie (lees de Duitse) onder de vlag van het ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) wat minder ‘Forward’ wil, en in Brussel aan wil dringen op een uitstel van een nagenoeg emissie loos wagenpark in 2030. Stellantis wil geen uitstel en streeft zelfs naar een koolstofneutraal bedrijf in 2038.
Is Stellantis de held van het verhaal?
Tavares prijst de toewijding van een ieder binnen Stellantis om hier aan bij te dragen. De koers is 100% ingezet en de investeringen gaan allemaal richting een zo volledig mogelijke elektrificatie. Er is geen weg terug en dat moet je ook niet willen, al was het voor het nageslacht, aldus de Portugese CEO. Als autoproducent werk je al jaren simpelweg om te overleven zegt Tavares en daar past een stap terug helemaal niet bij. Overheden dienen mee te bewegen en de recente terughoudendheid daarin vindt Tavares geen goed nieuws. Om de gekozen strategie van Stellantis kracht bij te zetten benadrukt de CEO dat het een gigant als VAG is, dat juist in de problemen gaat komen de komende jaren en niet de firma uit Turijn, Parijs, Auburn Hills en Betim. Over enkele jaren weten we of Tavares in Turijn sprak als een visionair. Intussen daalt de productie en beleeft de groep een heel moeilijk jaar.
Mirafiori op koers.
Van de fabrieken die het momenteel moeilijker hebben is Mirafiori de meest genoemde. Vooral omdat de FIAT 500e nu meerdere weken achtereen niet eens van de band rolt en Maserati al wat langer op een lager pitje staat. Maar Tavares verdedigt ook hier met verve de gekozen koers voor deze oude kraamkamer van FIAT waar heel Italië zo vaak vol melancholie en kopzorgen naar kijkt. De herbestemming met bijvoorbeeld de productie van de eDCT transmissie, de installatie van het Battery Technology Centre en de assemblage van volledig elektrische Maserati’s zoals de GranTurismo en GranCabrio is de juiste invulling aldus de CEO. De FIAT 500 krijgt een nieuwe impuls en zal tegen 2026 ook als hybride van de band rollen én als goedkopere elektrische instapper, dankzij een investering van 100 miljoen euro. Allemaal ingrediënten die de fabriek de toekomst in zullen loodsen, volgens Tavares, al gaf hij wel toe dat hij uiteraard geen glazen bol op z’n bureau heeft staan.
Het is en blijft allemaal wat magertjes voor de Italiaanse fabrieken. Op de 500 Ibrida na zijn er geen modellen met grote aantallen voorzien. En de 500 staat op een platform dat geen enkel ander model gebruikt, dus opschalen of voortbouwen hierop zal niet gebeuren. Ook R&D en design in Italië is gemarginaliseerd, het meeste gebeurt in Frankrijk.
Ik heb niet zoveel vertrouwen in die Tavares. Hij doet me wat denken aan een politicus. Daar heb ik toch al weinig vertrouwen in. Voorlopig is het nog vooral VW dat in het nieuws komt wegens tegenvallende verkoopresultaten. Maar ik vraag me af wanneer ook Stellantis aan de beurt is. Er was een tijd dat Europese merken prachtige auto’s maakten maar die tijd lijkt wel voorbij. Daarvoor moet je eigenlijk bij de klassieker verkoop zijn zoals bij de Gallery Aaldering in Brummen. En een electrische auto is nog altijd niet voor iedereen een goed alternatief. Al worden electrische autos ook wel afgedwongen door EU regels.
Overigens was ik een maand geleden bij een voormalig Alfa dealer die sinds anderhalf jaar geen officieel Alfa dealer meer is. Hij had er net zo weinig vertrouwen in als ik zelf. En was het grotendeels met mij eens dat er nog nauwelijks mooie en leuke modellen worden gemaakt. Bijna alleen nog maar SUVs waar hij zelf ook niet echt warm van werd. Nee hij zag de toekomst van Europese auto industrie ook zeer somber in. Hij liet zich tussen de regels door ontvallen ze dergelijke feedback zelf intern ook al hadden overgebracht aan Stellantis en Alfa Romeo maar zich totaal niet gehoord voelden door de hoge heren op hef hoofdkantoor. Dat was waarschijnlijk ook een van de redenen om geen dealer meer te willen zijn.