Stellantis stapt uit JV met Chinese GAC
Chinese samenwerking alweer geschiedenis.
Voorlopig gaan de zaken in China niet exact zoals men hoopte, maar eist de vorming van Stellantis ook de nodige koerswijzigingen. Twaalf jaar geleden zag de wereld er nog heel anders uit. Fiat Chrysler Automobiles en Guangzhou Automobiles Company openden gezamenlijk een splinternieuwe fabriek waar zelfs nieuwe modellen Fiat van de band zouden rollen in afwachting van Jeeps. De Viaggio (foto boven) op het platform van de Giulietta samen met de vijfdeurs variant genaamd Ottimo. Het was Marchionne’s serieuze offensief op Chinese bodem, na jaren van amper investeren door Lingotto. Lokaal produceren was toen nog het meest vruchtbaar, ook al was de achterstand op vooral Duitse concurrenten groot. De genoemde Fiat’s waren weliswaar eendagsvliegen (ontwerp gebaseerd op de Dodge Dart) en vormden een onderdeel van het door Obama’s Auto Taskforce goedgekeurde industriële plan voor het noodlijdende Chrysler na de kredietcrisis in 2008. Jeep moest vervolgens voor de echte groei gaan zorgen en een tweede fabriek lag inmiddels in het verschiet.
Geïmporteerde elektrische Jeeps.
De belangrijkste focus is voortaan echter het importeren van elektrische Jeeps. Via gespecialiseerde dealers in de grootste steden in China zullen deze aan de man gebracht gaan worden. Echt winstgevend klinkt dat niet, maar het is een voor de hand liggende rationalisering. Ook het uitblijven van een kans op een groter aandeel in de JV met de producent uit Guangzhou, ligt aldus Stellantis ten grondslag aan dit redelijk radicale besluit. Maar naast alle genoemde argumenten, moet ook gezegd worden, dat de beoogde groei er nooit is gekomen en dat het geheel een verlieslijdend project is gebleken. Sinds de overeenkomst in maart 2010 is er nauwelijks gepiekt ondanks de redelijk grootschalige aanpak.