Stellantis moet productie in China herzien
Terug bij af?
Het is niet allemaal goud wat er blinkt bij de nieuwbakken Frans-Italiaanse autogigant Stellantis. De op één na grootste autoproducent van ons continent heeft momenteel naast een intense toeleveringscrisis, ook te kampen met een moeilijke herstart in China. FCA was de afgelopen jaren na verschillende mislukte pogingen uiteindelijk voortvarend bezig en zette volop in op de productie en verkoop van Jeeps. In een JV met Guangzhou Automobiles Group (GAC) werden er eerst ook Fiat’s gebouwd (Viaggio en Ottimo) maar commercieel zou Jeep uiteindelijk het betere antwoord op alles worden. Jeep is op alle continenten een groot succes dus het zou in China ook voor wonderen kunnen zorgen. GAC produceerde ze zelfs in twee nieuwe fabrieken. Vruchten van Marchionne’s inzet op Chinese bodem. Helaas is de verkoop van Jeep het afgelopen jaar bijna gehalveerd ten opzichte van het jaar ervoor. In de eerste 7 maanden van dit jaar zijn maar 12,288 Jeeps verkocht terwijl de productiecapaciteit op 328.000 op jaarbasis zit. Daarom ziet men nu zelfs af van de productie in de tweede fabriek te Guangzhou.
Meer zelfstandigheid op de langere termijn.
Stellantis kiest alvast eieren voor z’n geld en richt zich met Jeep nu ook op de productie in Changsha, waar reeds andere merken van de band rollen. De jaarlijkse capaciteit van 165.000 zal hiermee beter benut gaan worden. Uiteraard is dit een domper op de alsmaar kwakkelende opmars op Chinese bodem (zowel PSA als FCA worstelden hiermee). Tegelijkertijd vormt het herzien van de JV met GAC een belangrijke stap naar een toekomstige productie op een meer autonome manier en een merk als Jeep is en blijft daarbij een belangrijke troef (die PSA niet had). Ook de JV met Dongfeng Motor Group zal drastisch worden herzien de komende periode. Dongfeng heeft een deel van z’n aandeel in Stellantis inmiddels afgestoten en gaat nog tot eind 2022 hiermee door. Stellantis zegt eind dit jaar met een plan te komen. Tavares heeft reeds gesproken over de introductie van Opel als EV-merk op de Chinese markt. Samen met Jeep wordt dit mogelijk het nieuwe startpunt van de groep in China. Stellantis is niet de enige die van de JV’s af wil. Ook Japanse en Koreaanse producenten ondervinden nadeel van deze constructies. Op een markt waar jaarlijks 25 miljoen auto’s worden verkocht zijn de JV’s telkens de grote verliezers.