Stellantis houdt Italiaanse fabrieken open
Schulden afgelost, toekomst onzeker?
Stellantis is nu minder afhankelijk van de Italiaanse overheid, want het heeft een miljardenlening van 6,3 miljard euro terugbetaald. De lening kwam enkele jaren geleden tot stand onder Marchionne, om nieuwe investeringen in de Italiaanse productielocaties mogelijk te maken. Een lening met dat doel is nu niet meer nodig. Sommigen vinden dat een reden tot zorg, want het maakt de fabrikant dat voor de helft Frans is, in Italië minder afhankelijk. Maar het management van Stellantis drukt iedereen op het hart, dat de Italiaanse fabrieken relevant zullen blijven en niet het risico zullen lopen op sluiting. De productiewijze is in Italië weliswaar verhoudingsgewijs nog altijd te duur volgens CEO Tavares, maar dat zit ‘m meer in de wijze waarop de toeleveringsindustrie is georganiseerd. In Frankrijk is dat veelal in handen van enkele grote spelers, terwijl de toelevering in Italië bestaat uit vele kleine en middelgrote ondernemingen.
Op 1 maart weten meer details.
Ook wat toekomstige investeringen betreft zal Stellantis naar verwachting vanaf 1 maart meer uit de doeken gaan doen. Op sommige locaties groeien de zorgen. In de fabriek te Cassino bijvoorbeeld ziet men behalve de installatie van de productie van de Grecale geen verdere ontwikkelingen, die duiden op een toekomstig productieplan.
Dit is precies het punt waar het Italiaanse systeem schuurt met het mondiale. Tavares heeft recent vaker het signaal gegeven dat Stellantis zich niet gaat voegen en ik ben dan ook benieuwd wat de uitkomst gaat worden van de proces.