Stellantis geeft Cassino en Modena belangrijke rol in het topsegment
Inzage met blanco gedeelten.
Tijdens een recent topoverleg afgelopen maand tussen Stellantis, afgevaardigden van Italiaanse vakbonden en de Italiaanse minister van economie (Mimit, zie foto onder), is deze bovenstaande sheet gepresenteerd. Hierop is behalve de huidige productie te zien wat er de komende jaren gaat gebeuren in de Italiaanse fabrieken van de groep. Hoewel er heel concrete zaken in staan zoals de modellen op het STLA Medium platform in Melfi (Gamma, Compass en DS 7/8) de nieuwe Giulia en Stelvio uit Cassino op STLA Large en het nieuwe gamma van de FIAT 500 in Mirafiori, is er ook nog het een en ander ietwat in nevelen gehuld. Zo krijgt Pomigliano d’Arco twee nieuwe compacte modellen vanaf 2028 op het nieuwe Small platform, wat we je al eerder wisten te melden. Welke dat precies zijn is nog niet bekend. Sommigen spreken over in ieder geval een nieuwe B-segment FIAT. Een volume model a la Punto waar heel Italië naar terug lijkt te verlangen.
“Top di gamma”.
Maar dan is er ook nog de rol die weg is gelegd voor Modena. In de Emiliaanse stad had FCA al het afgelopen decennium het zenuwcentrum geïnstalleerd van Alfa Romeo en Maserati. Een rol die de afgelopen jaren juist tot ieders verbazing weer werd afgebouwd om kostentechnische redenen. Nu zien we dat er naast de huidige productie van de MC20/MC20 Cielo ook nieuwe plannen zijn, al worden deze nog niet bij naam en toenaam genoemd. Modena zal kunnen werken aan “Progetto alta gamma” en in Cassino zal naast de productie van Alfa Romeo’s nieuwe D-segment ook een model in productie gaan uit het hoogste segment. Maserati wordt in dit alles dus nog niet concreet genoemd. Het is nog een beetje gissen wat deze “top di gamma” precies inhoudt.
E-segment in aanbouw?
In de wandelgangen wordt al wel steeds luider gesproken over een E-segment Alfa Romeo uit Cassino. Zelfs Imparato zinspeelde er reeds op. Mogelijk is dit het derde model wat reeds op de sheet benoemd staat, zij het zonder jaartal. Het platform betreft dan de langere versie van het STLA Large. Maserati heeft nog geen groen licht voor een opvolger van de Quattroporte maar zou op termijn op dezelfde techniek wellicht naast de benoemde Alfa in productie kunnen gaan, aangezien de aantallen niet te hoog zullen zijn. Alfa Romeo’s nieuwe CEO Santo Ficili heeft intussen al gezegd dat Alfa Romeo en Maserati als merken de synergie zullen blijven zoeken. Het is dus goed voor te stellen dat het één het ander niet uitsluit, maar heel concreet is dit voorlopig nog niet. Daarvoor vindt men het bij Stellantis simpelweg nog te vroeg.
Daar staan een aantal interessante dingen in, dat schema. Wel zorgelijk: nergens wordt Maserati genoemd in de toekomstplannen. En toekomstige middensegment-Alfa’s en Fiats zullen in ieder geval niet in Italië worden gebouwd. Wel goed: nieuwe batterij voor de 500e, dat geeft de verkopen hopelijk weer een boost, samen met de nieuwe benzineversie. En de nieuwe generatie van de Panda komt dus in 2030, dus de huidige mag het nog even uitzingen.
Het lijkt alsof de nieuwe Stelvio en Giulia, door de koppeling aan STLA Large, in een veel hoger en dus duurder segment komen. Hoger dan bijvoorbeeld de DS8. Hierdoor ontstaat een flink gat tussen de Junior/Tonale en Giulia/Stelvio. Zeker de Tonale kan dat gat voor de Giulia niet vullen. En een fikse facelift zal nodig zijn als minder duur alternatief voor de Stelvio. Wat staat er te gebeuren tussen zeg 50-75 mille euro? Ik verwacht eigenlijk een Giulia vanaf 50 mille. Iets goedkoper dan een i4 35. Ik ben benieuwd wat Stellantis heeft bedacht. Een scenario als bij Jaguar (low volume, high prices) zou horror zijn. Het einde van Alfa.
Net nog even de introductie van de DS8 bekeken en je mag hopen dat de Giulia niets heeft overgenomen van dit model (of de e-3008, waarschijnlijk ook -helaas- de Lancia Gamma). De rekenmachine van Tavares waart nog heel sterk rond bij de DS8, voor het exterieur. Met alle zielloze roerselen als resultaat. Waar de Junior al slachtoffer van is geworden. Ik hoop heel hard dat de ziel van Alfa Romeo 110% in de nieuwe Giulia zit en dat het STLA Large platform daarvoor de geschikte, mooiste, beste -en ook betaalbare- basis is. Maar het wordt heel spannend of Imparato de druk van Tavares en ‘Parijs’ heeft weten te weerstaan.