Stellantis gaat ook batterijen in Cassino produceren
Cassino als schoolvoorbeeld van zelfvoorziening
Een in hoge mate zich zelfvoorzienende industrie. In een aantal van onze laatste berichten hebben we al een paar keer aandacht besteed aan deze wens van auto producerend Italië. Het zijn niet zozeer enkel politiek getinte praatjes, maar het is een behoefte die van onderaf (producent en toeleveranciers) omhoog komt borrelen. Daarom kun je nu al nieuwe initiatieven op dit vlak zien, al was het omdat het nogal urgent is. Uiteraard is het een complex proces dat niet van de ene dag op de andere is gerealiseerd. Productie op maat (Cassino produceert volgens het Just-in-time principe en het WCM) en deels onafhankelijk van andere producenten elders in de wereld. Dat laatste lukt alleen als er zoveel mogelijk in de directe omgeving geproduceerd kan worden en er stevig geïnnoveerd wordt. Een mooi voorbeeld is Cassino dat de afgelopen jaren uitgegroeid is tot zowel een fabriek als een ontwikkelingscentrum dat een centrale rol speelt in de regio. Tavares gaf al eens aan dat Cassino een schoolvoorbeeld is voor de gehele groep.
Lokale productie verhogen.
Nu zal er door Stellantis in het complex te Piedimonte San Germano, waar de Grecale, Stelvio en Giulia van de band rollen, tevens een batterijproductie op worden gezet voor directe levering aan de fabriek wanneer daar ook volledige elektrische auto’s van de band gaan rollen. Dus ook de batterij zal dichtbij huis gerealiseerd worden, ondanks dat vanaf 2024 aan de oostkust in Termoli een Gigafactory op volle toeren zal draaien. Stellantis doet dit ook in Turijn. Daarnaast zal een tweede partij genaamd HT&L Fitting (een mondiale speler), die reeds in Turijn actief is, pal naast de fabriek voor de levering van componenten voor de productie van wielen zorgen. Overigens ook voor de productie van de Tonale in Pomigliano d’Arco. Dit zijn enkele voorbeelden die aantonen dat Stellantis de toelevering aan het herzien is. Dit alles om de productie beter te kunnen garanderen sinds de halfgeleidercrisis een feit is. Het zijn initiatieven die de productie de komende jaren meer continuïteit kunnen bieden en daarmee ook de werkgelegenheid.