Stellantis gaat in Turkije nieuw multifunctioneel model produceren
Tipo en Doblò nog tot 2023 en 2025.
Stellantis heeft gisteren met de oude Turkse FIAT-partner Tofaş de samenwerking voor de komende jaren opnieuw gedefinieerd. Goed nieuws dus voor het auto producerende deel van Koç Holding, aangezien het wegvallen van de ‘oude’ Doblò op termijn en de Qubo/Fiorino een redelijk gat in de productie veroorzaakt momenteel. Bovendien heeft de Tipo/Egea ook niet het eeuwige leven, want deze zal begin 2025 al met pensioen gaan. Dat is amper 10 jaar na diens lancering. Wat we al wel wisten, is dat een toekomstige C-segment Crossover van FIAT in de pijplijn zit. Deze vormt een onderdeel van een groter project blijkt nu.
Project ‘K0’ 2.0.
Deze FIAT blijkt namelijk het topje van een geheel nieuwe ijsberg. De compacte middensegment auto die in Bursa vanaf 2026 van de band zal rollen, zal namelijk over maar liefst 5 merken van Stellantis verspreid gaan worden en zal bovendien vooral ook als lichte ruime bedrijfswagen gefabriceerd gaan worden. En daar gaat bij ons een lampje branden want we weten dat dit al onder dezelfde project naam in het Noord Franse Hordain plaatsvindt. Ooit onder de noemer Sevel-Nord produceerde het nog zelfstandige FIAT daar samen met PSA. Voor de duidelijkheid; het project dat we hier bespreken is het nieuwe ‘K0’ (k-nul) project en kan worden gezien als de vervanger van het huidige. Dit wil echter niet zeggen dat Stellantis in het arrondissement Valenciennes haar productie zal staken. De productie in Turkije vormt namelijk een samenwerking voor leveringen aan de Turkse markt en in het Midden-Oosten plus Noord-Afrika. Een nieuwe strategie dus om te produceren voor markten buiten de EU.
4+1=5.
Als we de toegezegde vijf merken bij elkaar optellen verwachten we dat in Stellantis in ieder geval doelt op FIAT, Citroën, Peugeot en Opel… maar wie is de vijfde? Toyota? De grote Japanse producent is namelijk inmiddels vaste partner op het gebied van middel- en kleine bedrijfswagens en doet wellicht ook mee in dit op het oosten gerichte project. Of is er een kans dat Tofaş weer zelf een label op bepaalde varianten voor de Turkse markt gaat plakken, zoals het vroeger ook deed met lokaal geproduceerde FIAT’s? Het zou kunnen en het is wellicht commercieel interessant. In ieder geval is de vernieuwde samenwerking met Tofaş eentje die ook behelst dat alle verkooppunten van Stellantis onder de aansturing van Tofaş gaan vallen.
Prima toch
Zeker. Alleen jammer dat deze geen GSE motoren zullen hebben. Waar Fiat/Alfa Romeo goed scoren qua betrouwbaarheid, scoren Peugeot, Citroën en DS 3 van de 4 laatste plaatsen bij Frans onderzoek. Alleen Ford mengt zich ertussen in de staart van de betrouwbaarheid. Een paar jaar geleden in dezelfde test werd de Audi Q5 als minst betrouwbare auto aangewezen (TSI en DSG problemen) maar de VAG modellen en ook Fiat (eerder problemen met turbo uit 1.4 multiair) hebben problemen onder de knie en stijgen gestaag terwijl de PSA modellen blijven dalen. Het lek van de kwaliteitsproblemen van de PureTech is nog niet voldoende gedicht terwijl de GSE motoren tot nu toe geen enkel structureel probleem hebben. Als je die toch op de plank hebt liggen en al veel gebruikt, bijvoorbeeld in Zuid-Amerika, waarom dan niet meer inzetten op die motor? Bij uitstek als het gaat om een “wereldmodel”.
Als opvolger van mijn Tipo en met relatief veel afstanden +500 km zou ik geïnteresseerd zijn in een hybride. Maar niet als dat betekent dat ik van 0 problemen opeens storingen moet vrezen.