Stellantis’ elektrische opmars straks dankzij nieuw STLA platform
Grote slagkracht op middellange termijn.
Ok, VAG poept reeds elektrische auto’s alsof er slechts een kopieerapparaat voor nodig is, maar Stellantis is binnenkort net zo goed ‘in the game’. Alle input qua elektrificatie gaat nu richting een nieuw platform genaamd STLA. Vanaf 2025 spreken we niet langer over erfgoed van enerzijds FCA en vooral anderzijds die van PSA, genaamd e-CMP. Nee, de groep komt met een multifunctioneel innoverend platform dat van het kleinste tot het grootste segment ingezet gaat worden. Op alle continenten waar Stellantis actief is bovendien.
Tot wel 800 km.
Carlos Tavares sprak in verband met het STLA (‘Stella’) platform vorige week, ten overstaan van aandeelhouders, over een autonomie met een maximum van 800 km. Dat ligt boven het gemiddelde van de concurrentie en is in principe heel goed nieuws. Omdat een elektrisch platform een stuk flexibeler is dan een conventionele, is STLA straks inzetbaar in verschillende maten. STLA Small (A/B segment tevens als vervanger van e-CMP2), STLA medium (C/D segment) en STLA Large (D/E segment). Daarnaast is er ook nog STLA ‘Frame’, geschikt voor zogenaamde ICE (Internal Combustion Engine) modellen met motor. Deze laatste categorie is vooral voor bedrijfswagens bedoeld.
In plaats van Giorgio.
De STLA ‘Large’ zal op termijn bijvoorbeeld het door FCA ontwikkelde Giorgio platform met pensioen sturen. Dat weten we sinds Imparato over Alfa Romeo sprak eind deze week. Een platform dat dus momenteel feitelijk enkel nog geschikt is voor een exclusief model van Maserati, zoals de nieuwe GranTurismo. Giulia, Stelvio en Grecale opvolgers zullen juist op STLA medium tot stand gaan komen. In 2025 moet alles op de rails staan wat dit platform betreft. Het uitgebreide modellengamma van de Stellantis-groep zal dan in de EU voor maar liefst 98% elektrisch zijn en in de VS voor 96%. Op 8 juli houdt Stellantis een ‘Electrification Day’, volgens de trend die reeds is ingezet door Tesla en VAG. Een soort infodag in het teken van de (elektrische) vooruitgang. Belangrijke informatie zal dan bijvoorbeeld ook volgen over waar Stellantis exact van plan is om haar batterijproductie op te zetten. In Turijn ook volgens insiders.
Groot en radicaal offensief.
Tavares heeft verder in dit kader gezegd dat tijdens de Capital Markets Day voor investeerders eind 2021 of begin 2022, een nieuw industrieel plan getoond zal worden. Deze zal offensief van karakter zijn en vol radicale en revolutionaire keuzes. Een plan anders dan alle andere, mede dankzij de mogelijkheden die zich nu voordoen. China speelt een centrale rol in dit plan met wat Tavares een ‘winnende strategie’ noemt. Het moet afrekenen met de kwakkelende aanwezigheid op deze belangrijke markt.