Stabiele eerste verkoopmaand FCA in Italië
Afgelopen week vielen er geen verrassingen te melden wat betreft de verkoop van auto’s door FCA op de belangrijke Italiaanse thuismarkt. De markt zelf groeide lichtjes met 3,4% (177.822 verkochte auto’s) en de groep uit Lingotto bleef in evenwicht door een magere +0,54% te noteren.
Jeep is dankzij de goed lopende Compass het meest vruchtbare merk van FCA (7439 eenheden, +107%). Alfa Romeo hoort ook bij het groeiende deel van FCA’s portfolio (4520 eenheden, +28,34%) vooral dankzij de Stelvio die nu echt aanslaat op de zakelijke markt. Fiat noteert opnieuw een afname (34.470 eenheden, -7,95%) evenals Lancia (4250 eenheden, -26,57%). Maserati dankte de grootste aantallen aan de Levante en de Ghibli maar zag desondanks een afname (286 eenheden, -21,18%). Ook Ferrari verkocht iets meer (35 eenheden, +12,90%).
Zes modellen haalden de top 10 en de meest Renegade en de Compass vielen daar net buiten. De Panda bleef onverminderd populair.
1 FIAT PANDA 11.237
2 FIAT 500X 5.734
–
4 FIAT 500 5.263
5 FIAT TIPO 5.215
–
7 LANCIA YPSILON 4.250
–
9 FIAT 500L 3.902
–
11 JEEP COMPASS 3.674
13 JEEP RENEGADE 3.553
……..
23 ALFA ROMEO GIULIETTA 1.979
28 FIAT PUNTO 1.776
42 ALFA ROMEO STELVIO 1.141
……..
ALFA ROMEO GIULIA 771
FIAT QUBO 739
FIAT DOBLO 271
MASERATI LEVANTE 121
MASERATI GHIBLI 127
FIAT 124 SPIDER 119
ABARTH 124 SPIDER 28
FERRARI 488 25
FIAT IDEA 1
Goede cijfers van Alfa Romeo in Italië, opvallend hoe goed de Stelvio het daar doet in vergelijking tot de Giulia, en helemaal als je bedenkt dat Italië toch vooral het land is van kleine auto’s. Correctie overigens over Maserati: daarvan is de verkoop niet met 21,18% gestegen maar juist gedaald (van 338).
Bedankt -EDIT-
Duitsland flinke plus
Frankrijk een dikke plus
Spanje een dikke plus.
Engeland een kleine min
Hoekree heeft zijn roze bril weer op als hij schrijft over een “kleine min” in Engeland: Fiat 1714 stuks, een min van 47%!!!!. Marktaandeel gezakt van 1,85% naar 1,05%
Alfa Romeo 277 stuks, een min van 2,5%, ondanks de komst van de Stelvio.
Maserati 110 stuks, een min van 33%. Jeep 235 stuks, een min van 68%.
In Frankrijk wel echt goede cijfers, Fiat (+3,6%) iets beter dan de markt (+2,5%), Alfa 9+23,8%) en Jeep (+47,3) doen het geweldig. Ook in Spanje hele goede cijfers. De markt steeg 20%, Alfa 34,5%, Fiat 22,2%, Jeep zelfs 126% meer, alleen Maserati daalde 15% in een sterk stijgende markt.
In Duitsland heeft Hoekree zijn roze bril weer op, want de markt steeg met 11,6% en de verkoop van Fiat daalde met maar liefst 11%, een enorme daling van het marktaandeel dus. Alfa heel sterk, +64%, Jeep ook +42%, cijfers van Maserati heb ik nog niet kunnen vinden. FCA als geheel in elk geval geen flinke plus Hoekree, was het maar waar!
Kan je dit gehakketak niet op een ander forum voortzetten Mareblu? Ik heb het idee dat ik telkens dezelfde uitingen van je lees.
Mag een dissidente stem niet ?
Of is het een realistische ?
Gelukkig wonen we niet in Noord-Korea….
Soms heb ik de indruk van wel : SM mag je nooit of te nooit bekritiseren 🙂
Mareblue .
Geen roze bril .
Waren alleen de xijfers van alfa romeo.
Dus voir je me weer ergens van beschuldigd ik had het alleen maar over de cijfers van alfa romeo en dan klopt het precies wat ik zei .
Ik heb het nooit over fca in zijn geheel gehad.
En kijk eens naar heel de markt in engeland in zijn geheel in de min dus zo slecht doet alfa het niet daar.
Volgens mij ben jij een perimist en ik ben juist een optimist en daardoor sta ik beter in het leven .
Er stond niet bij dat je het alleen over Alfa Romeo had, het topic ging tenslotte over FCA. Als je alleen Alfa bedoelde dan heb je gelijk, hoewel ik de “lichte daling” van Alfa in het VK wel erg optimistisch vindt. Inclusief de Stelvio nog minder verkopen dan een jaar ervoor zonder de Stelvio is niet best. Er zijn meer premium merken die fors minder verkopen, met name de Britse merken Jaguar, Aston Martin en Lotus bijvoorbeeld, maar in een dalende markt kopen de Britten wel 44% meer Porsches, 11% meer Lexussen en 6% meer BMW’s. Het is gewoon jammer om te zien dat de nieuwe modellen van Alfa niet aanslaan in zo’n grote automarkt vol liefhebbers.