Staan de Californische boulevards straks vol E500-tjes?
Dat ie zou komen wisten we voor oud en nieuw al te melden, maar we houden jullie in de aanloop naar de belangrijkste autoshow van Amerika graag tot in detail op de hoogte. Vandaar een update over de aantocht van de eerste echte elektrische productieauto uit Turijn. Het zal volgens een bepaalde bron nog wel om een conceptmodel gaan.
FGA houdt het ondanks dat het een concept is op no-nonsense als het gaat om deze opkomende techniek. Daar waar vele andere merken bakken met dure speciaal ontworpen conceptmodellen over het autshow bezoekende publiek uitstorten, zal Fiat met gewoon een immer lekker ogende 500 komen die uiteindelijk zoemend weg kan rijden. De E500 bestaat al en was al diverse malen in Italië te zien op de nodige ‘eco’ beurzen vorig jaar. De batterijen komen uit Reggio Emilia en worden gebouwd door Micro-Vett(ure). Meerdere Fiat modellen werden al door deze firma omgebouwd. Volgens deze bouwer haalt de E500 een top van 115 km per uur en kan het een afstand afleggen van 145 km. De lithium-ion batterijen zitten op de plek van het reservewiel en nemen geen extra ruimte in van de bestaande cabine. Hopen dat een lekke band uit blijft dus.
Ook groen is een 1.4 multiair met 100 pk ‘made in the usa’. Vooral in een staat als Californië hebben dit soort voertuigen de toekomst. Oplaadpunten zijn er steeds meer te vinden in deze wamre staat. Zelfs president Obama erkent de Californische aanpak nu in de vorm van een nieuwe aangenomen nationale wet, die in de ‘sunshiny state’ al geruime tijd van kracht was. Een wet met veel strengere emissie voorschriften. De verwachting is dat de Amerikaanse show voor het eerst een uitermate groen en elektrisch karakter zal krijgen.
Vooral de e500C (of is dat dan Ce500?) zal het in California goed doen ! 🙂
Ik denk E500c 🙂
Als (het eveneens in de VS populaire) Mercedes tegen de naam e500 nu maar geen bezwaar gaat indienen 😛
Klinkt interessant, ben benieuwd naar de prijs.En vooral naar de vraag of deze auto onder of boven de kostprijs kan worden verkocht door Fiat. Bij de meeste electro-auto’s is de productie dusdanig duur dat er op elke auto geld toegelegd moet worden, zodat de modellen slechts als goede promotie moeten worden gezien..