Spotje markeert debuut Alfa Romeo Stelvio
Een mooi dynamisch en puur spotje dat helemaal om de auto zelf draait, is de uiteindelijke reclameboodschap geworden van de Alfa Romeo Stelvio. Deze zal aankomend weekend te zien zijn op de Italiaanse televisie en vormt het startschot voor de commerciële lancering van het model. De eerste SUV van Alfa Romeo in een reeks van drie, is heel het weekend vooral te zien bij de Alfa Romeo-dealers beneden de Alpen (voornamelijk bij de centra van Mirafiori Motor Village). Gelukkig lijkt men op de publicitaire afdeling van FCA te hebben geluisterd naar de kritische geluiden rond de campagne van de Giulia. Passie contra ratio, wordt nu alleen in gesproken woorden geduid. Daarom zien we nu een veel krachtigere weergave waarbij de excellente rijeigenschappen en de oorsprong van de naam Stelvio, duidelijk in beeld worden gebracht. Dit is precies zoals we Alfa Romeo graag gepresenteerd zien de komende jaren.
Over ‘de komende jaren’ gesproken; Voor Alfa Romeo en eigenlijk heel FCA, is de Stelvio een bijzonder belangrijk -om niet te zeggen cruciaal- model. Niet alleen omdat de komende maanden nog eens 1200 werknemers geïnstalleerd zullen worden te Cassino in verband met de productietoename, maar ook omdat juist dit type model het nodige in het laatje moet brengen. Jeep brengt dit jaar nog een soortgelijk strategisch wapen in de strijd met de nieuwe Compass en de Levante bewijst in een hoger segment al een tijdje onmisbaar te zijn voor het portfolio van Maserati.
Precies om die reden zal tot 2020 volop ingezet worden op dit type model en zal Alfa’s uitbreiding zoals gezegd, voornamelijk plaatsvinden via nog meer nieuwe ‘hoogzitters’. Een wat bittere gewaarwording voor puristen die net enthousiast begonnen te worden en via een Giulia SW (die er niet komt), alvast droomden van een nieuwe GT en Spider. De reden is echter erg simpel en rationeel namelijk, zo veel mogelijk geld verdienen in een zo kort mogelijke tijd. Eind 2018 wordt eerst de E-segment SUV (sommigen zeggen dat de naam ‘Brennero’ is genoemd) verwacht, terwijl in 2019 gewerkt zal worden aan een compleet nieuw project in het C-segment. Andere modelvarianten op dezelfde platforms, volgen pas in een latere fase van FCA’s meerjarenproductieplan. Sceptische analisten verwachten nog altijd dat het voor FCA’s merken, door deze gebrek aan slagkracht niet goed zal aflopen. Gelukkig bewijzen de eerste verkoopresultaten van deze strategie, precies het tegenovergestelde.
Inderdaad slecht nieuws voor de echte alfisten. Zo’n SUV interesseert me helemaal niet. Als Alfa ook zijn trouwe klantenbasis niet zal bedienen met echte alfa’s zullen er vooralsnog veel mensen afhaken. Dat geldt ook voor Maserati. Ik heb al massa’s kritische geluiden opgevangen over het steeds maar weer uitstellen van de Alfieri. Ze schijnen niet te beseffen dat sommige mensen echt niet zo’n opgehoogd geval willen als opvolger voor hun Granturismo. Rare jongens bij FCA – eerst is er vraag naar zo’n SUV’s en dan maken ze het niet en nu schijnen ze niets anders meer te willen maken.
@Lusso,
Vind dat een hele rare uitspraak ‘echte Alfisten’, zoals jij dat omschrijft. Hoe moet ik dat opvatten; als je een echte Alfist bent, dan verwerp je modellen die tegenwoordig populair zijn? Want dat zijn in jou ogen lelijke hokken? En als je dan een Stelvio wel mooi vind en je kunt wel AR-dna te herkennen in deze SUV, ben je dan geen ‘echte Alfist’? Hoe moet ik dat opvatten?
Face it; De wereld verandert, het beeld van ethetiek verandert daarmee. Het is een goeie keuze van AR, om zich nu max te richten op de productie van SUV’s. Beter laat dan nooit. Wil je blijven bestaan en auto’s maken met AR-dna die het nieuwe publiek wil, of ga je steeds meer rommelen in de marge en kwakkel je een zekere dood tegemoet, om de behoudende ‘clientele, te bedienen, dat een uitstervende doelgroep wordt?
Het is maar goed dat AR of Sergio, niet zo behoudend is ingesteld, als jou ‘echte Alfisten’.
Porsche laat zien dat de bovenstaande discussie een gepasseerd station is. Basta!
Ik ben een echte alfist .kom maar op met de stelvio.
We leven in 2017
Maserati in jan europees een stijging van 133% in vergelijk met een jaar eerder .jawel door de levante .
@di segno Ik heb helemaal niet gezegd dat de stelvio een lelijk hok is, dat maak jij ervan. Voor mij is dit echter geen pure alfa en daarmee uit en veel mensen zijn het met me eens. En ik ben geen kuddedier dus ik heb lak aan wat populair is. Ik wil geen SUV en daarmee uit. Ondertussen produceren de duitsers volop coupé’s en cabriolets, dus ik vind het een schande dat alfa hierop niet inspeelt.
Er is toch ook nog de prachtige 4c
Lusso
Over een pasr dagen onthult alfa de nieuwe giulia sprint cuope