Spin-off beter voor CNHi én IVECO
John Elkann kon de 17.500 Italiaanse werknemers, van respectievelijk CNH Industrial en Iveco, gisteren verzekeren dat de financiële opsplitsing beide onderdelen (off-road en on-road) alleen maar sterker zal maken. Het winstgevende Exor noemt het zelf ‘Transform 2 win’. CNH Industrial is evenals Ferrari, dat al eerder apart naar de beurs werd gestuurd, erg gegroeid de laatste jaren. Elkann wil nu Iveco samen met Fiat Powertrain af te zonderen, met als doel ook deze divisies te kunnen laten groeien. Een totale investering van 13 miljard euro. CNH gaat anderzijds verder als mondiale industrie van landbouwvoertuigen en bouwmachines.
De familie Agnelli blijft grootaandeelhouder in dit alles. FCA wordt intussen de uitdaging die volgt. Exor heeft z’n beurswaarde zien verdrievoudigen de afgelopen 10 jaar, terwijl de productie van auto’s juist drastisch is afgenomen. Het afstoten van Magneti Marelli vormde een belangrijk onderdeel van de te volgen strategie voor de langere termijn, maar ook de genoemde Spin-off van Ferrari en nu die van Iveco (Iveco, Iveco IrisBus en Heuliez Bus). Intussen start Exor ook een samenwerking met het Amerikaanse Nikola, dat aan de ontwikkeling van grote bedrijfsvoertuigen werkt, die op waterstof lopen of volledig elektrisch zijn. De toekomst van Iveco is hier uiteraard mee verbonden.
Aandeelhoudersbelang kent een aanzienlijk kortere tijdshorizon dan het bedrijfsbelang. Voor het resterende FCA wordt het met deze splitsing steeds lastiger om de kop boven water te houden. Alle winstgevende delen in de etalage zetten en dan straks het verlieslijdende deel liquideren. Goed voor je beurswaarde, maar slecht voor de Italiaanse autoindustrie.
Maar het één maakt investeringen in het ander toch meer mogelijk en doet dus op termijn ook de waarde van een onderdeel als FCA toenemen? Of niet? IK denk dat het heel gezond is dat men meer opties heeft dan alleen de weinig winstgevende productie van personenauto’s.
Italiaanse auto industrie is toch al naar de kloten
Een perfecte en logische actie om de on-road en off–road markt te splitsen. Aan de ene kant de trucks en bussen aan de andere kant alles voor de landbouw en bouw. En inderdaad zoals al verwacht, blijft een bedrijf als Astra gewoon in de CNH groep.