Veel speculaties over Alfa Romeo Giulia SW
Alfa Romeo zou klaar zijn om de Giulia stationwagon c.q. Sportwagon groen licht te geven. Automotive News zegt het te weten en dus is heel het net in rep en roer. Er zijn nog geen ontkenningen of bevestigingen van de kant van FCA. Wel zijn er tal van gerenommeerde Italiaanse kranten die de genoemde bron alvast citeren. Maar er is nog helemaal niets in levende lijve gezien dat hierop wijst (daarom zagen we ons genoodzaakt om het plaatje van de nieuwe SUV te pletten). Bovendien is de genoemde lanceringsdatum die de ‘insiders’ zouden hebben uitgelekt wel heel dichtbij. Eind 2017 zou de SW al in de showroom moeten staan. Gezien het ritme van Lingotto, dat we nu inmiddels wel heel goed kennen, denken we te weten dat dát niet kan kloppen.
Dat heel Europa op een Giulia Sportwagon zit te wachten is in ieder geval wel duidelijk. De sterke groeicijfers voor ons continent kunnen bovendien een reden zijn om het door te laten gaan. De uitbreiding van het gamma kan er voor zorgen dat Alfa Romeo het momentum blijft vasthouden. Een belangrijk gegeven als je in dit felbevochten segment een vaste positie wilt opeisen. In Italië alleen al is 62% van alle D-segment auto’s een stationwagon. Reden genoeg dus. Bovendien heeft de CEO gisteren nog bevestigd dat de verkoop van de berlina boven verwachting goed verloopt. Ook dit kan een reden zijn tot een recent genomen besluit.
Goed bericht nu hopen dat het ook zo is en er een komt voor de EU is deze zeer belangrijk levert vermoedelijk meer verkopen dan de SUV in de VS en china wellicht minder interessant maar zeker geen reden om deze potentie te laten liggen. Waarom deze relatief grote markt laten liggen terwijl ander zelfs allemaal niches verzinnen en daarvan meer verkopen dan Alfa in totaal. Doe dan ook meteen maar een GT en 4 zits Cabrio 🙂
Allemaal Dodge/Jeep’s/Chrysler’s/Fiat’s/Lancia’s(IT)/Alfa’s kopen waar dan ook ter wereld, dan blijft er uiteindelijk cash beschikbaar om een Giulia SW te ontwikkelen, een pure centenkwestie, net zoals nieuwe modellen voor Lancia!
Ik kan me niet voorstellen dat het ontwikkelen van de SW heel veel geld kost. De belangrijkste 90% is er al.
Hij gaat niet komen, als hij komt dan zal het nog wel een jaartje of twee duren…
@Jelle,
Wat zeg je nu eigenlijk dan?
Ik persoonlijk denk dat ik m’n woorden van een artikel of wat terug, terug moet nemen en moet concluderen dat er wel degelijk een grote kans bestaat, dat deze er wel komt. Her en der gelezen dat de SW-markt in Europa groot genoeg is om met een Giulia SW versie te komen. Tevens zoals @Marcos het ook al terecht zei; 90% van de auto is al ontwikkeld, kostenplaatje kan dus ook geen issue zijn.
En tel daarbij op het gehele stilzwijgen van FCA, maar ook het NIET ontkennen van een Giulia SW, door Sergio, past wel geheel in de huidige berichtgeving en marketing-strategie van de Giulia.
De markt, deskundigen, journalisten en andere zichzelf verklaarde experts allemaal in de rondte laten speculeren. Wereldwijd (duur-gespnsorde) blogs wijden er zich aan en creeren daarmee een markt op zich. En elke eventuele ontwikkeling, of uitspraak en gerucht in mysterie verhullen en gewoon achter de schermen lekker verder gaan!
Ik kan daar wel van genieten, van dat eigengereide gedrag!
De Giulia is geboren als QF en dat betekend dat hij zo licht mogelijk en stijf mogelijk is geconstrueerd. Om hem dan achter helemaal open te knippen met een grpte klep zorgt voor een heel andere structuur dan de sedan. Die ontwikkelingskosten worden nu eerst in de verschillende SUV’s en andere producten gestoken. De 156 SW heeft ook even op zich laten wachten. Nog 14 dagen en dan is de Stelvio er.