Specificaties Alfa Romeo TZ3 Corsa
We konden gisteren op het Concorso d’Eleganza al kennis maken met de Alfa Romeo TZ 3 van Zagato. Helaas waren nog nauwelijks specificaties van deze semi raceauto bekend, die we inmiddels wel kunnen melden.
De auto is standaard al voor racedoeleinden geschikt. Of dit ooit gaat gebeurden? Wij hopen het van harte!
Algemeen:
Gewicht – 850 kg
Wielbasis – 2500 mm
Spoorbreedte voor – 1622 mm
Spoorbreedte achter – 1617 mm
Lengte – 4345 mm
Hoogte – 1200 mm
Breedte – 1944 mm
Aantal zitplaatsen – 2
Motor:
Configuratie – V8 drysump
Inhoud – 4200 cc
Vermogen – 420 pk
Transmissie:
6- versnelling sequentieel
Wielophanging:
Ohlins Push Rod
Banden:
Voor – 245/645 18″ – Slick 640
Achter – 285/645 “18 – Slick 650
Overig:
Configuratie – motor achter de vooras
Achterwielaandrijving
Frame – koolstofvezel buisvormig / monoshell
Body – handgesmeed aluminium
Prestaties
0 – 100 km/h – 3.5 sec.
Topsnelheid – 300 km/h
“Push Road” of “Push Rod”? Dat laatste lijkt me waarschijnlijker.
“Frame – buisvormige koolstofvezel monocoque”
Een buizen-frame monocoque bestaat niet.
—edit— Kleine update
Dit is Alfa zoals het hoort te zijn!!!hulde!!
850kg incl V8 dat is wel heel licht. 1 is wel erg weinig hoop wel dat er meer van gaan komen. Ze mogen ook van de huidige betaalbare Zagato versies bouwen als de mito en giulietta. Wellicht dat ze er dan wat minder zoetsappig gaan uitzien.
zou di montezemolo hierom opgestapt zijn?
FGA heeft hier financieel niets mee te maken
Sorry, vnd het echt een walgelijk apparaat.
Voorkant is schitteren, en ik snap de historie achter de TZ…
maar die achterkant is toch wel een giga bochel.
Functioneel bruut en daarom gaaf. Helemaal als je het meeste design van vandaag in ogenschouw neemt (saai en totaal vorm en smaakloos) een staande ovatie waard.
Een 8C is het “mooiste” op de wereld maar dat kan in het geval van een Zagato nooit het einddoel zijn van een idee.
die achterkant laat me idd denken aan een baviaan die zijn kont laat zien ofzo, bah. Neus is fantastisch!
@mattia marrani
‘zou Di Montezemolo hierom opgestapt zijn?’
Ik bedoel dat alfa hiermee aantoont te flirten met het idee om een een auto voor het circuit te bouwen, wat eigenlijk de expertise is van ferrari. Kan me heel goed voorstellen dat deze auto de tegenstander op het circuit wordt van 430 gt/(nog uit te brengen)458 corsa…
Niet meer dan logisch dat Di Montezemolo hiermee oneens is… of niet?
Marrani is natuurlijk Mariani… 😉
Ja dat begrijp ik. 🙂 Maar ik denk niet dat dit een onderwerp is momenteel waar CEO’s als Di Montezemolo en Marchionne/Wester zich mee bezig houden. Daarvoor is het simpelweg nog te vroeg. In 2014 zou zoiets best ter sprake kunnen komen verwacht ik.
De achterkant zo op de foto idd niet helemaal ok, wat mij betreft. Maarrrrr zoals zoveel Alfa’s ook deze moet ” live” gezien worden om goed te kunnen beoordelen denk ik. Toch leuk dat Alfa kan meeliften wat betreft publiciteit door een dergelijk particulier initiatief…