Spada Codatronca Monza: futuristisch met een vleugje retro
Wat doe je op je oude dag als je al jaren heel erg veel voor het Italiaanse auto-ontwerp hebt betekend? Dan begin je voor jezelf samen met je zoon, zoals Ercole Spada een paar jaar geleden heeft gedaan. De uitvinder van de Coda Tronca heeft na een lange carrière van vele Italiaanse en niet Italiaanse designstudies (vooral bij Zagato), nooit kunnen stoppen met werken, waardoor sportwagenbouwer ‘Spada Vetture Sport’ uit Turijn vandaag een feit is. Zoon Paulo heeft daarbij de leiding. Na een hypermoderne overdekte versie (2007) met het karakteristieke kenmerk van een Alfa Romeo TZ, en vele computertekeningen van een nog veel exotischere open variant, komen vandaag de eerste foto’s naar buiten van deze laatste met de legendarische naam Monza. De Monza is een hedendaagse interpretatie van een typisch Italiaanse open wedstrijdwagen. Ooit droegen racemodellen van Alfa Romeo, Lancia, Maserati en Ferrari ook deze eervolle naam.
[nggallery id=639]
De Spada Codatronca Monza heet zo omdat deze lichte auto met 720 pk in opdracht van Aznom is gebouwd, een firma dat zelf in Monza gevestigd is. Het model is dan ook op het historische Brianzola circuit gepresenteerd onder toeziend oog van de geesten van Fangio en Ascari. Er komen geen andere exemplaren van dit monster met een top van 335 km per uur en een sprint van 3 seconden naar de 100. Deze ‘Barchetta’ is ongeveer 200.000 euro waard. Over de kop slaan is met dit zeer open model zo te zien geen optie… Gevoel voor theater hebben ze bij Spada ook, want het filmpje hieronder is een waar kippenfelmomentje:
httpvh://youtu.be/PN57lAzrmQg
Imposante bak en mooi filmpje, maar… is Kyrie Eleison niet een beetje out of place of is dat de verwijzing naar de geesten van Ascari en Fangio 😳
Denk het!
werkte deze heer niet eerst voor I.D.E.A. en is hij verantwoordelijk voor een heel mooie en nog steeds modern Alfa Romeo design namelijk de Alfa Romeo 155. Ik denk dat ik de 155 nu mooier vind als de 156. De 155 rijpt kwa design heel mooi ik ben altijd een fan geweest van zijn werk erg mooi meneer Spada.
Ciao
Squadra
Die mag bij mij in de garage komen staan!
Slechts één exemplaar is wel zonde. Voor een prijs van 200.000 euro is er wel markt voor een beperkte oplage lijkt mij.
mag ook bij mij zo de garage inrijden…
zelfs een ‘light’ uitvoering met een busso V6 of zo, en GTA techniek.. lijkt me niet verkeerd… (en een stuk goedkoper)