Sergio Marchionne ziet nu goede kansen in China
Fiat is sinds vandaag voor 61,8% eigenaar van Chrysler en doet het goed in Amerika, maar vecht tegelijkertijd een ongelijke strijd in Europa. Ook voor Sergio Marchionne zijn het dus bitterzoete tijden. Enerzijds is er de expansie op Amerikaanse bodem, met in het verlengde daarvan de productie van Fiat’s in Changsha (foto), een zeer kansrijke onderneming dat naar meer smaakt, maar dat ook enigszins het gevoel van ‘hadden we maar…’ bij de CEO oproept. Marchionne liet vorige week tijdens de inauguratie van de Chinese fabriek weten, dat Fiat ook sinds zijn eigen aanstelling in 2004, China te lang wat lager op de agenda heeft gehad. Dit had uiteraard met de blik richting het westen te maken en de sprong naar Detroit die uiteindelijk volgde in 2009 tijdens een crisis op Amerikaanse bodem.
De CEO stak de hand dus in eigen boezem en deed dat vooral als reactie op de moeilijke Europese situatie van dit moment. Tal van problemen zorgen ervoor, dat Fiat als autobouwer maar weinig bewegingsvrijheid geniet op eigen bodem. In Italië wordt slechts 50% van de totale capaciteit van de fabrieken momenteel gebruikt en vecht Lingotto ook nog eens tegen de steeds hoger lijkende eisen van de vakbond Fiom. Dan is er ook nog de Duitse autolobby in Brussel, waar Fiat tegenop moet boksen. Deze beschermen elkaar tegen hogere emissie-eisen en het aanpakken van een enorme overcapaciteit ten nadele van producenten als Fiat, Renault en PSA. Verder vecht men een oneerlijk gevecht tegen de Koreaanse autobouwers die onbeperkt kunnen exporteren naar het oude continent.
Fiat’s Europese export verloopt momenteel traag. Volle trienen wachten op verkoop via het internationale dealernetwerk. In de VS, Zuid Amerika is dat een heel ander verhaal en Fiat zal ook in China steeds meer auto’s gaan produceren.
Marchionne heeft in China met geen van deze problemen te maken. Chinese werknemers van GAC Fiat verdienen intussen slechts een vijfde (ongeveer 275 euro) van wat de Italiaanse mannen en vrouwen die auto’s assembleren mee naar huis nemen. Marchionne’s commentaar op dit hoopvolle nieuwe begin was; “Het is mijn schuld dat we hier niet eerder gestart zijn. Ik kwam in 2004 bij Fiat en toen hebben we een halfslachtige poging gedaan, met een te oude fabriek en een product dat niet aan de eisen van de markt voldeed. Nu hebben we juist zo’n beetje het modernste wat je op Chinese bodem kunt vinden. De toekomst ligt voor ons open.”
Ja… daarvoor kan SM zeker de hand in eigen boezem steken… Onlangs nog in China geweest maar het zijn de duitse merken die daar het sterkst vertegenwoordigd zijn naast KIA en Hyundai. Vooral VAG is zeer sterk aanwezig in Changchun. Echt niet normaal. En de franse/italiaanse merken schitteren door afwezigheid… slechts één keer ergens een Fiat embleem gezien in Beijing.
Het is te hopen dat Fiat alsnog een graantje mee kan pikken.
We moeten ons gaan realiseren dat de EU voor automerken steeds minder belangrijk zal worden de komende jaren nu we als EU maar niet uit de recessie lijken te komen. Dat heeft een directe weerslag op de autoverkopen De amerikanen en de chinezen zijn hoopgevender.