Sergio Marchionne wil graag Mazda’s bouwen in Italië

Sergio Marchionne is niet van plan om in deze zeer onzekere tijden op de Europese markt te wachten op de politiek en is al langere tijd bezig met een plan-B voor Fiat’s Italiaanse autofabrieken. Hoewel Fiat bij de EU wel om de maximale flexibiliteit vraagt tijdens het uitvoeren van een remmend beleid, waarbij investeringsplannen gedeeltelijk worden herzien/aangepast, wil dit zeker niet zeggen dat Fiat van plan is om haar Italiaanse activiteiten te reduceren. Daarom heeft de CEO nu openlijk gezegd dat Lingotto koste wat het kost, alle fabrieken in eigen land zoveel mogelijk draaiende wil houden. ‘Plant sharing’ is daarbij het sleutelwoord en volgens Marchionne wordt er niet alleen met Mazda onderhandeld; “We doen er alles aan om onze fabrieken draaiende te houden. Mazda heeft van ons een uitnodiging gekregen om hier te produceren, maar ook andere fabrikanten zijn welkom.

We vertelden al dat Fiat mogelijk de opvolger van de Punto in 2014 in productie zal nemen, in combinatie met een gelijkwaardig nieuw B-segment model van Mazda. Deze aanname wordt steeds aannemelijker nu Fiat en Mazda openlijk toegeven dat het delen van een productielocatie in Italië een goede oplossing kan zijn. Mazda produceert nog voor 70% in Japan zelf en heeft steeds meer moeite met de dure uitvoer van producten vanuit het land met de Yen. Mazda bouwt op haar beurt vanaf 2015 de nieuwe Alfa Romeo Spider in Hiroshima. Volgens Marchionne kan het, mits de EU meedenkt en werkt, een goede oplossing zijn waarbij vanaf 2014 de productie in Italië weer stevig kan aantrekken. De totale verkoop op het schiereiland kan volgens de CEO -na de verwachte 1,4 miljoen voor 2012- dan weer groeien richting de oorspronkelijke 2 miljoen stuks. Door deze aankondigingen van Fiat’s hoogste baas, zit het aandeel Fiat flink in de plus (+2%) vandaag ondanks de huidige crisis. Overigens zal Mazda geen gebruik maken van Fiat’s dealernetwerk en vice versa.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.