Sergio Marchionne verwacht ‘orkaan’ op Europese automarkt
Wie dacht dat 2012 het dieptepunt was voor de automarkt vergist zich jammerlijk, aldus Sergio Marchionne. Als CEO van Fiat en als voorzitter van de ACEA, zegt hij vandaag tegen de Financial Times, dat er nog een helse orkaan verwacht kan worden, voordat het klimaat op de Europese automarkt weer enigszins zal normaliseren.
Er volgt volgens de CEO bovendien een implosie van de markt, als Brussel geen adequate maatregelen zal treffen. Niet alleen vanwege de bekende overcapaciteit, maar ook omdat er een scheefgroei zal ontstaan tussen fabrikanten die in principe flink moeten snijden en zij die alle productielocaties doodleuk op volle kracht laten draaien, ondanks te hoge productieaantallen. Door dit vacuüm, neemt niemand de juiste maatregelen. Het aanbod blijft volgens Marchionne nog altijd te hard toenemen. Het totale verlies komt op zo’n 5 miljard euro op jaarbasis, wat een onhoudbare situatie is. In Italië vraagt men zich deze dagen af waarom Fiat de hand op de knip blijft houden, ondanks een grote hoeveelheid liquiditeit. Marchionne lijkt met dit pleidooi, een antwoord te hebben gegeven op die vraag…
Wat zou Brussel volgens Marchionne moeten doen om de overproductie te stoppen? Dat moeten de producenten zelf doen, en dat doet Sergio natuurlijk ook al door fabrieken al dan niet tijdelijk te sluiten en de productie te verplaatsen naar lage lonen landen. En dat zal hij moeten blijven doen, want 25%-35% van de Europese productiecapaciteit zal moeten sluiten om de sector weer gezond te maken, de Italiaanse en Franse merken nog iets meer dan de Duitse omdat de Duitsers het meest succesvol zijn in de export naar de VS en China. Eigenlijk kondigt Marchionne dus nog drastischer maatregelen aan dan hij al heeft gedaan. Betekent dit het einde van Lancia en kleine Alfa’s en van nog meer FGA-fabrieken in Europa?