Sergio Marchionne met grote delegatie naar Pomigliano d’Arco
Nabij Napels wordt vandaag over maar twee dingen gesproken; de plotselinge trieste zelfmoord van een werknemer (Giuseppe De Crescenzo) van de Giambattista Vico fabriek te Pomigliano d’Arco en het gerucht over de komst van Sergio Marchionne en een legertje aan dealers en financierders naar de fabriek waar de zo belangrijke Panda gebouwd wordt. Men weet niet waarom, maar het heeft er alle schijn van dat het te maken heeft met uitbreidingsplannen in de grote hypermoderne fabriek, die nu ver onder de maximale capaciteit opereert. In Pomigliano hoopt men op de komst van een nieuw model, waar de CEO zelf ook al een paar keer over heeft gesproken zonder alvast iets te bevestigen.
De WCM fabriek is al vaak bezocht door mensen uit de industrie buiten Fiat, maar dit keer betreft het enkel personen die met FCA te maken hebben, inclusief de hoogste baas. Het is overigens niet de eerste keer dat Marchionne de fabriek tussentijds bezoekt. Ook managers uit Brazilië en de VS kwamen reeds over de vloer om te zien hoe deze modelfabriek voor de rest van de groep opereert.
Fiat heeft een tijdje geleden overigens toegezegd dat men structureel zal werken aan het volledige re-integreren van alle 4500 werknemers (plus nog eens 1100 in de directe toelevering). Toch blijft er de onzekerheid bestaan of dit ook daadwerkelijk zal gebeuren. Minister Flavio Zanonato van werkgelegenheid zei daarom vandaag nog in een interview, dat hij het volste vertrouwen heeft in de goede intenties van de fabrikant, maar dat hij tegelijkertijd ook verwacht dat Fiat Italië als belangrijkste productiebasis blijft zien van de Italiaanse merken. De oppositie in Rome heeft er intussen weinig vertrouwen in en eist een speciaal onderzoek naar de plannen van Lingotto.
De fabriek produceert zwaar onder de capaciteit… maar hoe lang is het geleden dat de fabriek zoveel auto’s als nu produceerde? Voor de Panda was er de 159… dat zal ook 10 man die aan 1 schroefje draaiden zijn geweest.