Sergio Marchionne live vanuit Detroit

marchionne naias

Bekijk hier de persconferentie van Fiat’s opperhoofd Sergio Marchionne, die in geheel eigen stijl antwoord geeft op vragen. Zo krijgt een van de journalisten van de CEO met hevige rokershoest, te horen dat hij lanceringsdata een te heet onderwerp vindt om over te spreken. Refererend aan een tatoeage van de interviewer, grapt Marchionne dat hij de data voor lanceringen van aanstaande modellen, op heel andere plaatsen dan zijn arm heeft laten tatoeëren. De CEO laat zich dus niet in de kaarten kijken.

Alfa Romeo komt naast vooral Amerikaanse projecten ook ter sprake. Daarover is Marchionne klip en klaar; Het Milanese merk noemt hij in één adem met Maserati en vormt zelfs de basis van Fiat’s ‘premium’ bedrijfstak voor de komende jaren. Over één nacht ijs gaan is daarbij volgens Marchionne absoluut geen optie. Het merk moet een lange adem krijgen en de modellen moeten van A-Z kloppen. Het ontwikkelen van de juiste motoren en platformtechniek en de lancering op het juiste moment is een intensieve onderneming. Bovendien heeft een merk als Alfa Romeo maar één kans om het goed te doen onder de huidige omstandigheden. De lanceringsdatum van de 4C is dan ook vanwege het totale verhaal nog niet door de CEO vrijgegeven. De ontwikkeling van deze vlaggendrager is in volle gang, maar de auto is volgens Marchionne nog niet productierijp.

Wat opvalt is dat Marchionne juist wat de Italiaanse merken betreft de lat vol overtuiging hoog legt. Daarbij past ook een grapje over een overname van VW, toen iemand vroeg of de firma voldoende merken in z’n portfolio heeft. Marchionne is duidelijk hierover en zegt dat er geen merken bij komen en dat er geen zullen verdwijnen. Over Lancia zei hij dat het merk niet zelfstandig kan overleven wegens een gebrek aan middelen, maar dat vooral in Italië de naam zal voortleven op basis van Chrysler-modellen.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.