Sergio Marchionne licht huidige situatie Fiat toe
Vanuit het OGR gebouw in Turijn, waar Fiat de 500L presenteerde, kwam Marchionne gister ook met een gedetailleerde verklaring over hoe hij de huidige koers van Fiat ziet. Zo herhaalde Marchionne bijvoorbeeld zijn eerdere verklaringen over het uitstellen van de nieuwe Punto. De Franse merken presenteren dit jaar een concurrent, maar een nieuwe Italiaanse hatchback blijft voorlopig nog uit. Marchionne zegt, terwijl hij naast de 500L staat, dat het weggegooid geld zou zijn onder de huidige omstandigheden. De 500L, verklaarde de CEO nader, is dankzij een grootschalige operatie in samenwerking met de Servische overheid tot stand gekomen en in dit geval niet te vergelijken. Bovendien zal het model naar Amerika geëxporteerd worden;
“Het gaat niet alleen om aantallen, maar ook om de prijzenoorlog die nu ontstaat. Goed voor de klant, maar slecht voor de fabrikant. Daarom zou het een grote fout zijn om nu aan de Punto te beginnen alsof er niets aan de hand is. Als de komende 2-3 jaar de markt blijft ontwikkelen zoals nu het geval is, is er in Italië een Fiat-fabriek te veel. Wat we nu nog open hebben aan fabrieken is grotendeels mogelijk dankzij dat wat we nu met Chrysler doen. Zonder meer flexibiliteit en stabiliteit in en rond onze fabrieken, vormen de Italiaanse fabrieken bovendien geen goed antwoord op de Europese marktcondities. Als we de overcapaciteit die we in Italië hebben, zouden gebruiken voor export naar de VS, hoeven we geen fabriek te sluiten, maar dan moeten de Italiaanse fabrieken wel naar Amerikaans model gaan produceren.”
Marchionne stipte nogmaals aan wat Fiat al heel lang probeert door te voeren in Italië, namelijk het produceren onder nieuwe voorwaarden om internationaal te kunnen concurreren. Iets wat Fiat alleen in Pomigliano d’Arco maar moeizaam voor elkaar heeft gekregen en dan ook nog niet eens ongestraft. Om zijn woorden meer kracht bij te zetten, trok Marchionne de vergelijking met wat GM van Vauxhall vraagt en de Engelse bonden. De arbeidsvoorwaarden in Italië zijn van een andere planeet als je deze vergelijkt, aldus Marchionne. Fiat mag volgens hem echter geen uitzondering zijn op de regel, omdat dit desastreuze gevolgen heeft op termijn.
Dat ze de punto uitstellen is niet z’n punt die is er nog en is bijdetijds ziet er dankzij een nieuwe oude neus weer beter uit als de EVO zo zonder die lelijke chromen snor die er niet thuis hoorde (leuk op een retro 500 maar niet op een mini 3200GT). Maar het stoppen van modellen en niet vervangen vind ik toch een slechte keuze houd ze dan in productie face lift er over en goedkoop aanbieden de RND kosten zijn al verrekend. Desnoods verkopen tegen de kostprijs plus 1% maar zorg dat je marktaandeel houd en niet verliest door je zelf uit de markt te onttrekken.
@AR159: Zijn business case zal nadrukkelijk hebben uitgewezen dat hij zijn investeringen voor de nieuwe Punto niet gaat terugverdienen. Terecht stel je dat hij marktaandeel gaat verliezen, waardoor inkomsten gaan teruglopen, maar dat is nog altijd beter dan grote verliezen te maken door investeringen die niet renderen (mits er een perspectief is om met een toekomstig nieuw model dat later weer terug te winnen).
Blijft een gok en je vraagt nog al wat van je dealers. En dat punt lijkt hij wat te vergeten… Zij vormen ook in de toekomst je verkoopnetwerk. Maar als zij failliet gaan, ga je voor je doorsnee Fiat niet tientallen kilometers verder rijden voor onderhoud en zoek je een toegankelijker alternatief. Voor je Maserati is dat geen probleem. 😉
Alle concurrenten brengen wel nieuwe modellen op de markt. Buiten Italie is de verkoop van de Punto nu al rap aan het inzakken omdat hij bejaard oogt in vergelijking tot alle hippe nieuwe trendy modellen die andere merken brengen. Als Fiat nu ook in dit segement de aansluiting gaat missen dan ziet het er somber uit voor Fiat in Europa.
Het is maar net hoe je het bekijkt. De vernieuwde Punto ziet er beter uit dan de nieuwe modellen van PSA en die uit Korea en de markt ligt op z’n gat. Tegen de tijd dat het beter gaat lanceer je een compleet nieuwe en zijn je concurrenten toe aan een FL. Het begrip ‘aansluiting op de concurrentie’ is alleen zwaar wegend op een gezonde markt. Nieuwe hippe trendy modellen heb ik nog niet voorbij zien komen trouwens. Bedoel je het front van de Clio met de achterkant van een saaie Ibiza? De Polo is te duur en ook al oud en de Peugeot verkoopt voor geen meter omdat die ook al te duur is. Opel brengt binnenkort het verkeerde model uit. Ipv een economische auto te lanceren, brengen ze een te duur driedeurs niche model die iedereen zal laten staan. MiTo is bv gunstiger geprijsd. Het B-segment ligt plat. Mensen gaan voor A of C en enkel voor B als de prijs klopt en daarin hebben Fiat en Alfa Romeo voldoende te bieden, waar klanten gevoelig voor zijn. Ik zou nu investeren in het reclame maken.
De 500L is een slimmere zet, want mensen krijgen dan pas echt een trendy B-segmenter en kopen eigenlijk een volwassen gezinsauto met al die ruimte rondom.
PSA draait ook slecht ondanks dat men daar een uitgebreid en relatief vers modellengamma heeft. Hun samenwerking met GM staat nog maar aan het begin van wat kostenbesparingen moeten opleveren. Fiat zal op termijn misschien nog wel een Italiaanse fabriek moeten sluiten en accepteren dat de resterende tot minst rendabel zullen horen.
@Raaf.
Dat zal best en ik heb daar ook geen probleem mee met de uitstel van de Punto opvolger.
Ik doel meer op eventueel uitstel van de 500X als vervanger van de sedici en de Idea. Deze zal het in zuid en noord Amerika goed doen. Dus niet uitstellen tot 2014 maar gewoon voor 2013. En die Chinese fiat op de boot naar Europa. De Mito 5 deurs en de Giulietta SW zo snel mogelijk op de markt brengen met een SW komen als ze al de opvolger bijna klaar moeten hebben schiet niet op. Ook het uitstel van de Giulia is niet erg handig. Zowel de Giulia als de Giulietta zouden het goed doen in Amerika de pers was helemaal weg van de Giulietta. Zet dat ding samen met de 4C op de boot naar de overkant en doe er meteen z’n koffie machine bij en de Amerikanen zijn blij.
Wellicht dat er een koffie cub houder aanpassing nodig is maar verder niet veel.
@AR 159:
500L komt eerst, dus het is logisch dat de 500X in januari 2014 komt. Bovendien moet de productielijn nog geïnstalleerd worden in Mirafiori. Dat begint in september hoopt iedereen, eerste productie tweede helft 2013. Medio 2014 start de productie van de Jeepster. Nieuwe Mito in 2015?